Hiihtokeskusten suosio pysynyt edelleen korkeana

Artikkelit / 16.3.2011 / SHKY

(16.03.11)

Hiihtokeskusloma on pitänyt suosionsa. Kolmen hiihtolomaviikon yhteenlaskettu myynti pysyi vaihtelevista sääolosuhteista huolimatta odotusten mukaisella tasolla. Valtakunnallinen lasten hiihtokoulukonsepti Werneri on lisännyt uusien harrastajien lukumäärää tuhansilla ja konsepti toimii eritoten lähirinteiden kasvuohjelmana.

Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen hiihtolomabarometrin mukaan hissilippujen myynti on pysynyt lähes eurolleen viime vuoden tasolla; kasvua toimialan yhteenlaskettuun hissilippujen myyntiin kertyi 0,6 prosenttiyksikköä. Laskettelupäivät sen sijaan laskivat 5 prosentilla, joka selittyy pääosin kahden ensimmäisen viikon arktisilla sääolosuhteilla. Barometriin osallistuvat hiihtokeskukset edustavat toimialaa kattavasti sekä kooltaan että sijainniltaan.

– Hiihtolomat käynnistävät toimialan huippusesongin ja odotukset olivat varovaisen myönteiset. Suurimpien matkailualueiden varausaste oli edellisvuosien tapaan korkea ja paikallisissa hiihtokeskuksissa riitti mukavasti asiakkaita, kertoo Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Tollet.

– Haastavat sääolosuhteet vaikuttivat asiakkaiden lähtöintoon, sillä pakkasen lisäksi tunturikeskuksissa puhalsi puuskainen tuuli. Toisaalta koululaisten laskettelupäiviä siirrettiin pakkaspäivien vuoksi eteenpäin, joka tasoitti eritoten lähirinteiden käyttöastetta positiivisesti, toteaa Tollet.

Myöhäinen pääsiäinen jatkaa suurimpien hiihtokeskusten sesonkia ja runsasluminen alkutalvi on käytännössä lisännyt eteläisimpienkin hiihtokeskusten kautta kuukaudella.

Vilkas väline- ja varustekauppa ennakoi, että harrastuksen suosio pysyy korkeana myös tulevina vuosina.

– Lumetetut rinteet ovat kaikkialla Suomessa edelleen loistokunnossa ja kapasiteetti täyskäytössä. Ulkoilukelit ovat kevättalvella parhaimmillaan, joten viimeistään nyt kannattaa lähteä perheen kanssa viettämään mukava ulkoilupäivä rinteessä, kannustaa Tollet.