Ohjeita opettajalle

940x90

Tärkeät ohjeet opettajalle

Lumiliikunta käsittää kaikki lumilajit laskettelusta maastohiihtoon. Hiihtokeskukset tarjoavat turvalliset ja lumivarmat olosuhteet näiden lajien kokeiluun ja harrastamiseen. Hiihtokeskuksissa löytyy paljon muutakin tekemistä pulkkamäestä tai luistelusta jopa lumikenkäilyyn.

Lumiliikuntatunnit olisi hyvä sijoittaa koulupäivän päätteeksi. Retkipäivän aikana pääsee kokeilemaan eri lajeja, oppimaan alkeita ja edistymään omassa suorituksessaan. Monet hiihtokeskukset tarjoavat erikoishintoja ja hiihdonopetusta koululaisryhmille.

Monipuolisuus

Monipuolisten liikunnanperustaitojen oppiminen on jokaisen lapsen oikeus. Useimmille suomalaisille lumella liikkuminen on elämäntapa.

Leikinomaisuus

Leikki on lasten työtä. Lumiliikunta tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden ohjata lasten kasvua leikkien, pelien ja kisailujen avulla.

Vauhti

Vauhti ja sen hallinta on kiehtovaa, vapauttavaa ja jännittävää, ja kuuluu olennaisena osana lasten ja nuorten elämään. Lumiliikunta tarjoaa mahdollisuuden nauttia tästä turvallisessa ja kontrolloidussa ympäristössä.

Pukeutuminen

Lumella liikkuminen on hauskempaa ja terveellisempää, kun pukeudutaan lämpimästi sääolosuhteiden mukaan. Kerrospukeutuminen on suositeltavaa. Rinneolosuhteissa pakkanen ei näyttele niin suurta roolia kuin tuuli, jonka vaikutus sään kylmyyteen on moninkertainen.

Kypärän käyttö on ehdottoman tärkeää, se pitää pään lämpimänä ja turvassa.

Valmistautuminen laskettelupäivään

  1. Tutustu ski.fi sivuilla ko. hiihtokeskukseen ja sen tarjoamiin palveluihin.
    Kysy hiihtokeskuksesta:
    • koululaishintoja
    • hiihdonopetusta, mikäli siihen on tarvetta
    • välinevuokrausta
    • muita lumilajien suorituspaikkoja, mikäli kaikki eivät laskettele
    • Tutustu myös hiihtokeskuksen EA- ohjeisiin.
  2. Varmista, että kaikki osallistujat ovat vakuutettuja.
  3. Pyri selvittämään etukäteen luokkasi/ryhmäsi taitotaso, näin pystyt valitsemaan sopivat tuntimallit sekä mahdollisuuksien mukaan eriyttämään opetustasi vaikkapa yhteistyössä hiihdonopettajan kanssa. Kysy hiihtokeskuksesta apua suorituspaikkojen ja harjoitteiden tekemiseen ja mahdollisiin apuvälineisiin.
  4. Muista, että hiihtokeskuksen henkilökunta auttaa sinua kaikissa mahdollisissa asioissa mielellään ja mahdollisuuksien mukaan.

 

Välineet

Sukset

Aloittelijan suksen pituus on oma pituus -20-30 cm. Taitojen kehittyessä suksen pituus on oma pituus -0-20 cm. Ohjaa vanhempia ostamaan uudenaikaisia leikkaavia suksia lapselleen.

Siteet

Käytä nykyaikaisia tunnettujen sidevalmistajien siteitä, ja nimenomaan lasten käyttöön tarkoitettuja siteitä.

Monot

Monon on oltava sopivan kokoinen ja joustava, niin että polvet taipuvat luonnollisesti eteenpäin. HUOM! Ei kasvunvaraa monoihin.

Sauvat

Oikea pituus: laskijan kyynärtaive muodostaa 90 asteen kulman sauvan ollessa kärkimaassa ja sauva kohtisuoraan alaspäin.

Kypärä

Tarkista, että kaikilla oppilailla on kypärä iästä riippumatta.

Suojalasit

Laskettelulasit on hyvä olla suojaamassa silmiä tuulelta, sateelta ja auringolta.

Vaatteet

Rinteeseen tulee pukeutua sään mukaan tuuli huomioiden. Kädet ja pää tulee suojata erityisen hyvin. Kypärän alla on hyvä olla ohut kypärähuppu tai ohut pipo. Vaatteiden tulisi olla joustavia, jotta kaikenlainen liikkuminen suksilla olisi mahdollista. Vaihtokäsineet ovat tarpeelliset silloin, kun rinteessä ollaan useita tunteja.

 

Laskettelun perusteet

Laskettelu on mitä mainiointa lumiliikuntaa turvallisessa hiihtokeskusympäristössä. Se kehittää monipuolisesti motorisia taitoja sekä antaa virkistystä myös mielelle.

Laskettelun perusteissa on monipuolisia harjoituksia aloitteleville laskettelijoille ikään katsomatta. Lapset tutustuvat välineisiin, hissin käyttöön ja oppivat laskettelun perustaitoja sekä ryhmässä toimimisen aakkoset. Rinteessä liikkuminen ja rinneturvallisuus ovat keskeisiä oppimistavoitteita kääntämisen ja vauhdin hallinnan lisäksi. Viihtyminen, ulkoilu ja leikki ovat opetustavan ytimessä.

Edistyneemmille suksitaitureille harjoitukset voi suorittaa haastavimmissa rinteissä ja kovemmalla vauhdilla turvallisuutta unohtamatta.

Leikkiosiosta löytyy hyviä vinkkejä aloituksiin, lopetuksiin tai välituokioihin.

Tunnin tai lumella oloajan rakenne voi olla:

  • ryhmän kokoontuminen sovittuun paikkaan
  • välineiden tarkistus kypärä, pukeutuminen
  • alkuleikki (kts. Leikki-osio)
  • harjoiteltavan asian läpikäynti leikinomaisesti
  • tietoisku (valitse sopiva ajankohta) – rinnesäännöt + kasvatuksellinen aihe
  • loppuleikki ja palautekeskustelu
  • info seuraavasta kerrasta

Opetusohjeita saat ladattua tästä (PDF)!

Takaisin ylös