Freestyle-hiihto

Mediateko mainos
AJ_banner

Kumpareikossa on kivaa!

Freestyleseura Moebiusta edustava Bella aloitti uransa Talman S-freestyle -koulussa. Nyt seitsemän vuotta myöhemmin Isabella on saavuttanut SM-hopeaa ja edustaa Suomea kumparelaskun nuorten maajoukkueessa.

Viime kauden pilasi harjoituksissa katkennut eturistiside, mutta syksyllä 2006 harjoittelu on taas täydessä vauhdissa. Kumparelasku näyttää polvia koettelevalta huimapäiden hommalta. Bella kertoo millainen laji on kyseessä:

Kumparelaskussa lasketaan ja kisataan monella eri tasolla. Vaikka kilpailijoita SM-tasolla ei ole kuin kymmeniä, laskijoita Suomessa on S-Freestyle Campsien kautta satoja.

Kumparelaskun, Big Airin ja Half Pipen osalta Suomi on hyvä paikka harjoitella, sillä suorituspaikkoja on runsaasti. Rinteemme ovat lyhyet, joten aika ei mene hississä istumiseen. Esimerkiksi kotirinteessäni Talmassa kiertoaika on 3-5 minuttia, kun se muissa maissa usein on 15 minuuttia tai enemmän.

Harjoittelu on ympärivuotista

Talvella ollaan suksilla, mutta se on vain osa valmentautumista. Kuivatreeneissä painotetaan paljon kimmoisuutta, tasapainoa sekä notkeutta. Harjoituksiin liittyy paljon keskivartalon hallintaa, aitapomppuja ja venyttelyä. Tasaisessa rinteessä harjoitellaan muun muassa hyppykäännöksiä, yhdellä jalalla laskemista ja pieniä käännöksiä.

Kumparelasku vaatii kumparevälineet

Kumparelaskussa sukset ovat lähes suoria toisin kuin carving-sukset. Sauvat ovat normaalia hieman lyhyempiä, sillä polvet joustavat ja kyykky on ajoittain syvä. Big Airissa ja Half Pipessa käytetään twin tip -suksia, jotta fakie-hyppyt tai -alastulot onnistuisivat.

Alussa kypärä on riittävä suojavaruste. Kun aloitat hyppäämisen, suosittelen selkäpanssarin hankkimista. Monet aktiivilaskijat käyttävät lisäksi hammassuojaa. Kuten muissakin lajeissa, alkuverryttely on ehdottoman tärkeää ennen kumpareikkoon tai hyppyriin lähtemistä.

Kun luulet osaavasi, lisää vauhtia

Kumparelasku on vauhdikas laji, ja siinä löytyy aina uutta opittavaa. Saat tehdä asioita, joita et muuten uskalla kokeilla. Hallitussa treeniympäristössä voit haastaa itseäsi turvallisesti ja huomaatkin osaavasi enemmän kun kuvittelit.

Pienessäkin mäessä opit koko ajan uutta. Samanlaisen laskun tekeminen kaksi kertaa peräkkäin on todella vaikeata. Kumpareissa keskittyminen ei saa herpaantua hetkeksikään, mielen on oltava mukana koko ajan täysillä. Kun lasku menee hyvin, pitää vain lisätä vauhtia ja virheitä löytyy taas.

Lähde mukaan

Hiihtoliitto on jo monena vuotena järjestänyt S-freestyle -koulun. Se toimii yli kymmenessä hiihtokeskuksessa ympäri maata, useimmiten kerran viikossa tammikuun alusta maaliskuun loppuun. Vetäjät ovat entisiä aktiivilaskijoita tai varttuneempien nykylaskijoiden vanhempia.

S-freestylekoulu sopii parhaiten laskijoille, jotka osaavat jo peruslaskutekniikan. Silloin voidaan keskittyä kumparelaskun, halfpipen ja hyppyjen erikoisuuksiin. Hiihtoliiton Freestyle-sivuilta löydät tiedot koulutuksesta ja ilmoittautumisohjeet. Mukaan pääsee tulemalla paikalle sovittuun aikaan. Laskijoilla pitää olla kypärä ja Hiihtoliiton Skicard joka sisältää vakuutusturvan.

Lue lisää: S-Freestyle Camps

Takaisin ylös