Historia

Snowbiking-lajin juuret ulottuvat lähes 150 vuoden päähän. Ensimmäisiä malleja käytettiin Alpeilla tavarakuljetuksiin 1850 luvulla – näistä esi-isistä on olemassa todisteena joitakin säilyneitä öljymaalauksia. Rungot oli valmistettu puusta ja mallit olivat painavia ja isoja.

Vuonna 1911 Sveitsin Grindelwaldissa haettiin patenttia ”Velogemelille” joka oli nykyisten snowbike-mallien sukulainen. Seuraavien 38 vuoden aikana snowbike-tuotekehitystä ei tiettävästi juurikaan tapahtunut.

Seuraavan kerran snowbiket palasivat julkisuuteen vuonna 1949 kun itävaltalainen suksivalmistaja Engelbert Brenter hankki patentin ”Sit-Skille”. Tässä mallissa oli useita merkittäviä parannuksia: oikeat sukset ja jousitus. Ensi kertaa snowbike soveltui muuhunkin kuin tavaroiden kuljettamiseen. Lopputulos sopi hyvin huvikäyttöön, koska sillä pystyi laskemaan ja kurvailemaan hallitusti. Tuotteesta tuli kaupallinen menestys 1950-luvulla.

Hiihtokeskusten lisäännyttyä Euroopassa 50-, 60- ja 70-luvulla, Snowbikestä tuli urheilulaji. Yli 70 valmistajaa kehitti snowbikeja ja kilpailutoiminta alkoi vuonna 1954 Skibobeilla. Skibob maailmanmestaruuskisat järjestettiin ensi kertaa vuonna 1967. Myös Amerikassa snowbiking saavutti suosiota 60- ja 70-luvuilla. Vuonna 1971 järjestettiin maailmanmestaruuskisatkin.

Tämän jälkeen lajia ei enää edistetty määrätietoisesti ja snowbiking jäi vain pienen ydinryhmän harrastukseksi.

1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa alkoi snowbike-lajin uusi tuleminen. Laitteita kehitettiin ja monipuolistettiin sekä alalajeja tuli lisää. Myös laitteiden muotoilussa tapahtui suuria muutoksia.  Skibobin rinnalle tuli Skibiket, Snowscootit ja Snowmotot. Skibiket erosivat Skibobeista siinä, että niissä ei käytetty erillisiä tukisuksia, vaan jalkoja pidettiin jalkatapeilla. Snowscootteissa ja Snowmotoissa laskeminen tapahtuu seisaaltaan ja jalkoja pidetään lautojen päällä olevalla jalkatasolla.

Kilpailutoiminta on alkanut uudelleen ympäri maailmaa.

Laskuvälineet

Skibike

Skibike

Skibike

 

 

Skibiken pääajatus on yhdistää alamäkipyöräily sekä laskettelu. Harrastajakunnan laajetessa tuli mukaan myös rauhallisemmat kiinteärunkoiset skibiket.

Skibike on polkupyörän rungon pohjalta kehitetty lasketteluväline, jossa etu- ja takapyörän tilalla ovat luonnollisesti sukset. Osa skibikeista on kiinteärunkoisia ja osa on varustettu etu- että takajousituksella. Skibikeissä on penkki/satula, jossa istutaan ja jalkoja pidetään jalkatapeilla. Skibike-sukset ovat leveydeltään n. 10cm ja pituudeltaan 60-100cm. Carving -profiililla ja täyspitkillä teräskanteilla varustetut sukset mahdollistavat leikkaavat käännökset myös jyrkemmissä ja kovemmissa rinteissä.

Skibikella laskeminen sopii monenlaisille harrastajille, myös aloittelijoille tai vaikka vanhemmille harrastajille, jotka pitävät rauhallisemmasta laskemisesta. Täysjousto-skibikella taas voi tehdä isoja hyppyjä ja temppuja eli se sopii myös extreme-henkisille harrastajille. Skibike soveltuu myös henkilöille, joiden pienet vammat esim. polvivammat estävät normaalin laskettelun tai lumilautailun.

Laskeminen tapahtuu pääsääntöisesti istuen ja kääntyminen joko kantilla carvaamalla tai takasuksea luistattamalla eli driftaamalla. Jarruttaminen tapahtuu ns. heittämällä takasuksi sivulle tai hätätapauksessa istumalla tukevasti penkkiin ja laittamalla jalat maahan. Hissinousuissa skibikessä istutaan nousun ajan penkillä.

Snowscoot ja Snowmoto

Snowmoto

Snowmoto

 

 

Snowscoot

Snowscoot

Snowscooteissa ja Snowmotoissa on haluttu yhdistää BMX -pyöräily sekä lumilautailu.

Snowscooteissa ja Snowmotoissa käytetään lautoja, joiden leveydet vaihtelevat 19-30cm välillä.  Lautaprofiileja on useita, erilaisia laskutarpeita varten. Lautojen profiililla pystyy vaikuttamaan lautojen leikkaavuuteen ja aggressiivisuuteen.  Snowmotot ja Snowscootit soveltuvat erinomaisesti rinnelaskun lisäksi myös Offpiste -laskuun, ja nykyään on jo saatavilla erikseen puuterilumelle tarkoitettuja lautoja. Snowmotoihin on saatavilla myös vaihtoehtoisesti tasapitkät laudat. Tasapitkät laudat mahdollistavat nopean ja helpon hallittavuuden myös hyvin hiljaisessa vauhdissa, joten ne soveltuvat erinomaisesti snowparkkeihin.

Snowscootit ja Snowmotot ovat yleensä kiinteärunkoisia, vaikka nykyään on jo tarjolla täysjoustolla varustettuja Snowscootteja. Suurin osa rungoista  valmistetaan  alumiinista, jotta niistä tulee kevyempiä ja kestävämpiä.  Snowmotot on lisäksi varustettu penkillä, jonka avulla voi helpottaa painopisteen siirtämistä kantilta toiselle.

Snowcootilla tai Snowmotolla laskettaessa voi pitää lumilautakenkiä, tavallisia talvikenkiä tai esim. vaelluskenkiä.  Laskeminen tapahtuu seisten ja kääntyminen tapahtuu joko kantilla leikaten tai takalautaa luistattamalla. Jarruttaminen tapahtuu siirtämällä takalauta sivulle. Hätätapauksessa jarruttaminen onnistuu laittamalla jalat maahan tai tekemällä hätäkaatuminen

Skibob

 

Koko lajin juuret löytyvät näistä tukisuksien kanssa laskettavista skibobeista, jotka ovat täysjousitettuja. Myös Skibobilla laskeminen on helppo oppia, ja laji soveltuu myös vanhemmille henkilöille. Nuorille ja urheilullisille laji tarjoaa vauhtia ja leikkaavien käännösten huumaa. Skibobilla on tehty myös snowbike-laskemisen nopeusennätys. Romuald Bonvin mittautti vuonna 2006 nopeusennätykseksi yli 204 km/h.

Kokeile lajia

 

 

Snowbikejä on jo vuokralla muutamissa
laskettelukeskuksissa kuten:

– Hyvinkään Sveitsi
– SerenaSki
– Kokonniemi
– Mielakka
– VihtiSki
– Uuperinrinteet
– Iso-Syöte
– Pyhä
– FreeSki
– Ruunarinteet
– Paljakka
– Louekeskus
– Ski Saariselkä
– Ski Tornimäki

Huomioitavaa!

 

Kaikissa Suomen hiihtokeskuksissa näillä välineillä ei voi laskea. Jokainen keskus on arvioinut välineiden soveltuvuuden omille rinteilleen ja sen perusteella tehnyt päätöksen mitkä välineet rinteeseen sallitaan.  Ennen laskemaan lähtemistä kannattaa siis varmistaa oman keskuksen tilanne.

 

Takaisin ylös