Laskemisen suosio pitää pintansa

Artikkelit / 11.3.2009 / SHKY

Laskeminen on talvilomailumuotona perheiden kestosuosikki. Kolmen hiihtolomaviikon yhteenlaskettu myynti kasvoi 9 prosenttia ja kävijämäärät 4 prosenttia. Tulos on toimialan strategista kasvutavoitetta parempi. Myyntiään paransivat erityisesti Etelä- ja Keski-Suomen hiihtokeskukset.

Hiihtolomien toimialabarometrin mukaan laskettelun suosio on kasvanut verrattuna viime vuoteen. Etelä- ja Keski-Suomessa talviset olosuhteet näkyvät kauttaaltaan kaksinumeroisina kasvuprosentteina. Barometrin 10 hiihtokeskusta edustavat toimialaa sekä kooltaan että alueelliselta sijainniltaan.

– Taloudellinen taantuma näkyy kotimaisen hiihtokeskuskysynnän kasvuna. Perheet tinkivät suuremmista menoista ja ulkomaan matkoista, mutta perheen yhteisestä vapaa-ajasta pidetään kiinni, toteaa Tollet.

Laskettelun matkailutulo oli viime vuonna 610 miljoonaa euroa (Hiihtokeskustutkimus 2008, Taloustutkimus). Tästä 410 miljoonaa käytettiin laskemiseen ja siihen läheisesti liittyvään matkailukulutukseen ja 200 miljoonaa varusteisiin ja välineisiin.

– Lumiset olosuhteet ovat saaneet laskukansan liikkeelle. Hiihtolomien vaikutus alueelliseen myyntiin on pitänyt pintansa, esimerkiksi Etelä- ja Keski-Suomen hiihtokeskukset sivuavat kaikkien aikojen myynti- ja kävijämääräennätyksiään, kertoo Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Tollet.

Lomamatka on useimmiten varattu hyvissä ajoin etukäteen ja suunnitellulle lomalle lähdetään poikkeuksetta. Paikallisesta kulutuksesta sen sijaan saatetaan tinkiä.

– Oheispalveluista vuokraamotoiminta on pysynyt vilkkaana, sen sijaan lomakeskusten hiihtokoulumyynnin arvioidaan pienenevän viime vuodesta. Lasten laskettelun harrastaminen on lisääntynyt lähirinteissä; siellä hiihtokouluryhmät pyörivät erittäin hyvällä menestyksellä, iloitsee Tollet.

Lisätietoja:
Sari Tollet, toiminnanjohtaja
Suomen Hiihtokeskusyhdistys ry
puh. 0400 418 858 – www.ski.fi