Levi 10.6.2025

Bike park -ajotekniikkaa, osa 4: Mutkien ajaminen

Bike parkeissa mutkia, kaarteita ja bermejä on monenlaisia ja materiaalit voivat vaihdella. Samat lainalaisuudet pätevät niiden kaikkien ajamiseen.
Mutkia on kovin monenlaisia. On laajoja, tiukkoja, pitkiä, lyhyitä, kallistettuja, tasaisia, irtonaisia, väärään suuntaan kallellaan olevia ja vaikka mitä. Mutta kaikkien niiden ajamiseen pätevät samat peruslainalaisuudet.

Polkupyörällä mutkiin – tai kaarteisiin – ajettaessa kannattaa muistaa muutaman perussäännön.

1. Pyörää ajetaan mutkaan kallistamalla, ei ohajustangosta kääntämällä.

2. Lähesty mutkaa hyvässä, matalassa perusasennossa, kallista pyörää mutkan suuntaan ja ohjaa liikettä katseella.

3. Tiputa ulkojalka alas, vie painoa ulkojalalle ja samalla ojenna sisäkättä kallistuksen tehostamiseksi.

4. Älä katso sitä mutkaa, jossa jo olet, vaan sen ohi pidemmälle.

Viides, ja erittäin tärkeä, muistettava asia on jarrutus: Jarruta jo ennen mutkaa, älä enää mutkassa. Tämä vaikuttaa merkittävästi renkaiden pitoon. Jos jarruttaa mutkassa, pito katoaa helpommin. Toinen jarrutuksen aiheuttama ongelma on se, että jarrutettaessa pyörää on vaikeampi kallistaa mutkaan. Jarrutus kampeaa pyörää pystyyn ja pyrkii viemään sitä suoraan.

Ajolinjat kuntoon

Erilaisiin mutkiin pitää luonnollisesti suhtautua eri tavoin. Mutkan muoto esimerkiksi vaikuttaa siihen, minkälaisella ajolinjalla siihen kannattaa ajaa.

Yleisesti ottaen voi kuitenkin sanoa, että on turvallista ajaa mutkaan sisään leveällä linjalla ja leikata verrattain myöhään sisälle. Joudut kyllä jarruttamaan enemmän kuin pyöreämmällä ajolinjalla, mutta toisaalta voit päästä mutkasta ulos vauhdikkaammin. Leveällä linjalla mutkaa lähestyttäessä sinulle jää myös enemmän pelivaraa mutkan lopussa.

Kallistettu mutka mahdollistaa vauhdin

Kallistettuihin mutkiin pätevät pitkälti samat lainalaisuudet kuin normaaleihin, tasaisellakin oleviin mutkiin, mutta koska niistä saa enemmän tukea ja pitoa, voi niiden läpi ajaa tavallista mutkaa nopeammin.

Lähesty kallistettua mutkaa hyvässä, tasapainoisessa perusasennossa, jarruta ajoissa ja aja mutkaan sellaisella vauhdilla, jolla voit ajaa mutkan läpi. Penkkamutkan keskellä ei enää hidastella.

Kallistetusta mutkasta saa enemmän tukea, joten mutkan sisään voi myös nojata enemmän. Luonnollisesti sitä enemmän voi nojata mitä enemmän kallistusta mutkassa on. Pidä pää pystyssä ja katso riittävästi eteenpäin!

Nyrkkisääntönä voi pitää, että penkkamutkaan kannattaa mieluummin ajaa sisään korkealla ja pyöreällä linjalla kuin tiukalla linjalla käännöksen sisään. Tiukalla linjalla ei saa täyttä tukea kallistuksesta ja usein myös sisämutkassa on enemmän irtosoraa kuin varsinaisessa kallistuksessa.

Haluatko oppia lisää bike park -ajotekniikkaa? FMBIA-koulutetut ohjaajat antavat yksityistunteja ja järjestävät kursseja. Kysy lisää bike parkeista!

Artikkelia muokattu:

Luitko jo nämä?

Oikein säädetty pyörä on nopea, hauska ja turvallinen ajaa. Matti Lehikoinen näyttää, miten pyörä kannatata säätää. Matin pyörä on Ghost Path Riot Fullparty.
Bike park -päivä on mainio hetki tutustua laskettelun ja lumilautailun kesäiseen serkkuun, eli alamäkipyöräilyyn. Juhlapäivänä useassa keskuksessa on tarjouksia lipuista, varusteista ja opastuksesta.
Vastaa kyselyyn ja auta hiihtokeskuksia kehittymään. Voit samalla voittaa Bollén hienot laskulasit tai kuvassa näkyvän Elämäni on alamäessä -pipon.
Nyt tutkitaan, kuinka paljon ja millaisia harrastajia Suomessa liikkuu vyöryalttiissa maastoissa. Osallistu kyselyyn 19.5.2025 mennessä ja autat suomalaisen lumivyörykoulutuksen kehittämisessä.
”Hiihtokeskukset ovat Suomen käyntikortti kansainvälisille vieraille”, muistuttaa valintaraadin puheenjohtaja ja Visit Finlandin Kristiina Hietasaari. Kuvassa Vuoden hiihtokeskus -palkinnon 2025 voittanut Saariselkä Ski & Sport Resort.
Ehdota vuoden hiihtokeskusta ja lähirinnettä. Voit voittaa kausikortin valitsemaasi hiihtokeskukseen!
Hiihtokeskukset ovat auki lakosta huolimatta. Lakon piirissä olevissa keskuksissa voi olla poikkeuksia palveluiden, rinteiden ja hissien aukioloissa. Kannattaa siis käydä ennen mäkipäivää tarkastamassa keskusten sivuilta ajankohtainen rinne- ja hissitilanne.
”Ilmassa on ihan sama, onko jalassa alpit, lauta vai tellut. Feikkiin ländäyksessä telluilla on ongelmia, jos ländää liian etunojaan. Silloin naamaplätsi on mahdollinen”, Iisko Kuusisto kertoo parkkilaskusta telemarkeilla.
Lumi ja rinneriemut ovat olennainen osa hiihtolomaa. Tänäkin talvena hiihtokeskuksissa on paljon lunta.
Osallistu Ski.fi:n järjestämään arvontaan ja voit voittaa Pusun upeat sukset.

Lumilautaliiton uusimmat

Lue lisää

Bike park -ajotekniikkaa, osa 1: Ajoasento

Ajovinkit

Bike park -ajotekniikkaa, osa 2: Vauhdin kontrollointi

Ajovinkit

Bike park -ajotekniikkaa, osa 3: Miten pyörä säädetään yksilölliseksi?

Pyörät ja varusteet