Hiihtokeskuksissa tehtiin kaikkien aikojen loppiainen

#iloirtirinteestä
9.1.2009
Talvimaisema_JaakkoPosti

Hiihtokeskukset ovat Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toimialabarometrin mukaan tehneet joulu-loppiaisjaksolla (21.12.2008–6.1.2009) kaikkien aikojen tuloksen. Myynti kasvoi keskimäärin 24 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Myös tulevasta viikonlopusta odotetaan hiihtokeskuksissa kautta maan erityisen vilkasta.

Onnistumiseen vaikuttivat erityisesti pitkien pyhien kalenteriajankohdat sekä ulkoilua suosivat talviset olosuhteet.

”Etelä-Suomen heikkojen talvien jälkeen odotimme varovaisen toiveikkaina vuoden vaihteen vierailijoita, joten rinteessä laskeneiden määrä oli iloinen yllätys. Toivotaan talvelle samanlaista jatkoa, lumetus on nyt viimeistelty kaikkialla Suomessa ja hiihtokeskukset ovat valmiita pyörittämään onnistuneen talven”, kertoo Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Tollet.

Laskeminen on säilyttänyt suosionsa talviliikuntalajina ja rinteissä on mittausajankohtana vieraillut 20 prosenttia enemmän asiakkaita kuin edellisenä vuonna. Suomalaisperheet ovat yhä hiihtokeskusten suurin asiakasryhmä. Ulkomaalaisia asiakkaita oli barometrikeskuksissa vastaavana ajankohtana keskimäärin 40 prosenttia.

”Taloustilanne saattaa vaikuttaa kulutukseen, mutta perheen yhteisestä ajasta tingitään viimeisenä. Laskeminen kotimaassa tukee suomalaista yrittäjyyttä ja on lähialueelle suuntautuvana matkailuna myös ekologinen vaihtoehto”, toteaa Tollet.

Laskettelun kotimainen matkailukertymä oli edellisenä talvena yhteensä 610 miljoonaa euroa (sis. matkat, majoituksen, ruokailun, vaate- ja välinehankinnat sekä hissiliput). Ulkomaisten asiakkaiden arvioitiin lisäävän laskettelun matkailukertymää 80 miljoonalla eurolla.

”Lähirinteiden hiihtokouluissa on ollut myös ennätysmäärä lapsiasiakkaita. Käytännössä tämä tarkoittaa harrastajien määrän lisääntymistä”, iloitsee Tollet.