Hiihtokeskusten pääsiäinen kirittää loppukevättä

#iloirtirinteestä
12.4.2010
Puhdas hanki ja huollettu rinne.
Puhdas hanki ja huollettu rinne. Laskijan nautinto.

Vilkas maaliskuu 2010 on kuronut toimialan kumulatiivisen myynnin lähes viime vuoden ennätystasolle. Vertailuluvut ennakoivat koko kauden onnistumista, vaikka vertailtavat lomaviikot ajoittuvatkin tänä vuonna eri ajanjaksoille.

Hiihtokeskukset ovat pitäneet pintansa perheiden kotimaisina talvimatkakohteina kaudella 2009-2010. Tänä vuonna pääsiäinen ajoittui kalenterissa varsin aikaiseen ja asiakasmäärät ovat yleisestä taloustilanteesta huolimatta pysyneet erittäin hyvinä. Pääsiäisen myynti kasvoi ennakko-odotusten mukaisesti.

”Pääsiäinen on matkailukeskusten supersesonki ja jo sitä edeltävä viikko ennakoi hyvää. Vaikka säät eivät olleet parhaat mahdolliset, päästiin hiihtokeskuksissa asiakasmäärillä mitattuna viime vuoden tasolle ja myynti kasvoi keskimäärin 5 prosenttia”, kertoo Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Tollet.

Pääsiäinen on vuoden vilkkain lomasesonki. Pohjois-Suomen osuus toimialan liikevaihdosta nousi barometrin mukaan 77 prosenttiin ja kausi jatkuu edelleen intensiivisenä. Lumiset rinteet pidetään auki aina vappuun saakka useimmissa Keski- ja Pohjois-Suomen hiihtokeskuksissa.

”Toimialamme odottaa hissilipun myynnin nousevan 50 miljoonan euron tuntumaan. Nollakasvu on nykyisessä taloustilanteessa yrittäjille iso helpotus. Etelä-Suomen hiihtokeskukset parantavat tuloksiaan kymmeniä prosentteja, mikä on vahva indikaattori harrastajamäärän tasaisesta kasvusta. Tästä hyötyvät kaikki hiihtokeskusten verkostossa toimivat”, toteaa Tollet.