Kiinnostaako telemark? Lue vinkit alkuun pääsemiseksi

#hiihtokoulu
Telemark tuo monipuolisuutta myös kotimäessä laskemiseen. Varoituksen sana lienee paikallaan: telemark tempaa helposti mukaansa.
Telemark tuo monipuolisuutta myös kotimäessä laskemiseen. Varoituksen sana lienee paikallaan: telemark tempaa helposti mukaansa.

Telemark-laskijoita näkyy entistä useammin Suomenkin hiihtokeskuksissa. Telemark tarjoaa mukavaa vaihtelua laskemiseen, mutta vetää monet kokeilijat täysin mukaansa. Tässä vinkit telemarkin aloittamiseen.

Laskettelu- tai maastohiihtotausta helpottavat alkuun pääsyä telemark-suksien kanssa, mutta eivät ole missään tapauksessa välttämättömyyksiä. Osa telemarkin viehätyksestä perustuukin siihen, että haasteellisuudesta huolimatta lajista pystyy nauttimaan alusta alkaen.

Alkuun vuokra- tai lainavälineillä

Monet hiihtokeskusten vuokraamot tarjoavat laadukkaita telemark-varusteita aloittelijoille, joten omien välineiden hankinta tulee ajankohtaiseksi vasta lajiin uppoutuessa. Vuokraamohenkilökunta tai hiihtokoulu osaavat myös neuvoa tarvittaessa välineiden ja siteiden kanssa.

Telemark-kengän pitää olla jämäkkä erityisesti kantapäästä, joten liian suurta ja mukavan tuntuista monoa ei kannata valita. Perinteiset vaijerisiteet eivät ole täysin symmetriset, joten kannattaa katsoa karkuremmin tulevan jalan ulkopuolelle ja kantapään kiinnityksen tulevan kengässä olevaan loveen, ei sen yläpuolelle.

Helpoiten telemark-hiihdon saloihin pääsee hiihtokoulun kautta, sillä kokenut ulkopuolinen silmäpari osaa opastaa laskemisessa ja antaa vinkit onnistuneisiin käännöksiin. Vaikka lähes kaikista keskuksista löytyy osaavia ja koulutettuja telemark-opettajia, kannattaa asiasta kysyy etukäteen hiihtokoululta, jotta opettaja ehditään tarvittaessa hälyttämään töihin.

Telemark-käännöksen perusteet

Telemark-asennossa käännöksen ulkosuoksi tuodaan eteen ja sisäsuksi viedään taaksepäin kantapäätä samalla nostaen. Helpoiten alkuun pääsee kokeilemalla telemark-asentoa ensin tasamaalla ja sen jälkeen suoraan alaspäin tai viistosti laskien.

Kun alppihiihdossa painotetaan ulkosuksen kuormittamista ja painon viemistä eteenpäin, pitää telemarkissa saada paino jakautumaan tasaisesti molemmille jaloille sekä siirtää painopiste edestä keskelle. Etujalalla paino jää kantapäälle ja takajalalla päkiälle. Lähes kaikilla alppihiihdosta telemarkiin siirtyvillä näiden kahden asian oivaltamisen jälkeen telemark-laskeminen helpottuu huomattavasti.

Ydinkohtina telemark-asennossa on, että etujalan sääri osoittaa suoraa alaspäin eikä polvi työnny nilkan etupuolelle, jolloin paino jää väistämättä eteen. Lisäksi laskijan tulisi nähdä takajalan polvensa katsoessaan alaspäin. Jos polvea ei näy, on jalan heittänyt auttamatta liian taakse.

Harjoitteista apua

Painon saamiseksi molemmille jaloille asennon voi hakea istahtamalla koko painolla ensin takajalan kantapään päälle, josta voi noista sitten puoliväliin, jolloin telemark-asento tulee laskijalle automaattisesti.

Hyvä harjoitus on myös tehdä telemark-vaihto käännösten välissä hyppäämällä tai kokeilla hakea telemark-asentoa takaperin laskiessa. Kun paino on keskellä, ei pitäisi olla merkitystä pysyykö asennossa nenä meno- vai tulosuuntaan.

Jos paino tuntuu rullautuvan käännöksen aikana eteenpäin, etujalalla on painetta päkiän puolella tai polvi livahtaa nilkan etupuolelle, voi etujalan nilkkaa hieman ojentaa, jolloin paino siirtyy automaattisesti kohti kantapäätä.

Yksi yleinen virhe on myös, että sisäsuksi ei käänny ulkosuksen mukana vaan jää ikään kuin eritasoiseen auraan. Siitä tietää, ettei painoa ole tarpeeksi ulkosuksella eikä sisäjalalla käännä suksea kunnolla.

Käännökset lähtevät automaattisesti, kun painoa vie ulkojalan (etujalan) sisäsyrjälle ja sisäjalan (takajalan) pikkuvarpaan puolelle. Kokeneet telemarkkaajat sanovat painon siirtyvän käännöksen aikana hieman ulkojalalta sisäjalalle, mutta alussa hienosäätöä tärkeämpää on saada pidettyä painoa takajalalla koko ajan.

Liiallisen pyörimisen saa pysäytettyä vastakierrolla kääntämällä rintamasuuntaansa hieman alarinnettä kohti.

Voimaa, helppoutta ja hauskuutta

Ensimmäiset kerrat telemarkin parissa tuntuu todennäköisesti raskaalta sekä reisissä että jalkapohjissa. Päkiän alta joustava telemark-mono on uudenlaista rasitusta jalkaterän lihaksille, joten ensimmäisen kerran aiheuttamaa rasitusta jalkapohjassa ei kannata säikähtää.

Reisille telemark muuttuu koko ajan helpommaksi, kun tehokkuus ja sulavuus laskussa kasvaa. Tärkeintä on pyrkiä olla jatkuvassa liikkeessä askelkyykkyasennossa odottelun sijaan. Rytmi on jotakuinkin sama kuin tavallisessa laskettelussa: alas painaudutaan käännöksen aikana ja niiden välissä noustaan ylös.

Lisää telemarkista ja kuluvan kauden telemark-tapahtumista löytyy esimerkiksi telemark.fi-sivustolta. Telemarkkaajilla on myös tiivis Facebook-yhteisö.

lue lisää