Laskemisen suosio pitää pintansa

#iloirtirinteestä
11.3.2009
Tuolihissi_VisitFinland_HarriTarvainen

Laskeminen on talvilomailumuotona perheiden kestosuosikki. Vuoden 2009 kolmen hiihtolomaviikon yhteenlaskettu myynti kasvoi 9 prosenttia ja kävijämäärät 4 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Tulos on toimialan strategista kasvutavoitetta parempi.

Hiihtolomien toimialabarometrin mukaan laskettelun suosio on kasvanut 2009 verrattuna viime vuoteen. Myyntiään paransivat erityisesti Etelä- ja Keski-Suomi, jossa talviset olosuhteet näkyvät kauttaaltaan kaksinumeroisina kasvuprosentteina. Barometrin 10 hiihtokeskusta edustavat toimialaa sekä kooltaan että alueelliselta sijainniltaan.

”Taloudellinen taantuma näkyy kotimaisen hiihtokeskuskysynnän kasvuna. Perheet tinkivät suuremmista menoista ja ulkomaan matkoista, mutta perheen yhteisestä vapaa-ajasta pidetään kiinni”, toteaa Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Tollet.

Laskettelun matkailutulo oli viime vuonna 610 miljoonaa euroa (Hiihtokeskustutkimus 2008, Taloustutkimus). Tästä 410 miljoonaa euroa käytettiin laskemiseen ja siihen läheisesti liittyvään matkailukulutukseen ja 200 miljoonaa euroa varusteisiin ja välineisiin.

”Lumiset olosuhteet ovat saaneet laskukansan liikkeelle. Hiihtolomien vaikutus alueelliseen myyntiin on pitänyt pintansa, esimerkiksi Etelä- ja Keski-Suomen hiihtokeskukset sivuavat kaikkien aikojen myynti- ja kävijämääräennätyksiään”, kertoo Tollet.

Lomamatka on useimmiten varattu hyvissä ajoin etukäteen ja suunnitellulle lomalle lähdetään poikkeuksetta. Paikallisesta kulutuksesta sen sijaan saatetaan tinkiä.

”Oheispalveluista vuokraamotoiminta on pysynyt vilkkaana, sen sijaan lomakeskusten hiihtokoulumyynnin arvioidaan pienenevän viime vuodesta. Lasten laskettelun harrastaminen on lisääntynyt lähirinteissä, siellä hiihtokouluryhmät pyörivät erittäin hyvällä menestyksellä”, iloitsee Tollet.