Lisää laskuoppia parkista

Parkissa laskettelun ja lumilautailun perustaitoja oppii kuin leikiten. Kuva Iso-Syötteltä.
Parkissa laskettelun ja lumilautailun perustaitoja oppii kuin leikiten. Kuva Iso-Syötteltä.

Hiihtokoulussa opitaan uutta, mutta muuten homma on kaukana oikeasta koulusta. Hiihtokouluhommissa tärkeintä on touhuaminen, sillä tekemällä opitaan. Moni yllättyy, miten temppuilun kautta laskettelun ja lumilautailun perustaidot oppii kuin leikiten.

Viime vuosien aikana huimasti kasvanut snowparkkien suosio näkyy myös opetuksessa.
”Moni innostuu lajiin katsomalla hienoja temppuja joita lumilautailijat ja laskettelijat tekevät snowparkeissa tai vaikka rinteiden ulkopuolella”, Iso-Syötteen hiihtokoulun johtaja Jani Kuntonen kertoo etenkin lasten ajatuksista.

Hiihtokoulua ei kuitenkaan aina mielletä temppupaikaksi.
”Edelleen voi olla se ajatus, että hiihtokoulu aloitetaan harjoittelemalla laskuasento, jarruttaminen ja käännös tietyn kaavan mukaan. Tapoja oppimiseen on kuitenkin yhtä monta kuin uusia harrastajia.”

Kerro toiveesi

Hiihtokoulua kysellessä kannattaa reilusti kertoa, jos hyppiminen tai reilien laskeminen kiinnostaa. Tällöin opettaja osaa rakentaa tunnin juuri oppilaalle mielekkäällä tavalla:

”Pätevät hiihdonopettajat osaavat antaa oppilailleen juuri heille sopivia harjoitteita, jolloin motivaatio pysyy korkealla ja perustaidot kehittyvät huomaamatta. Meillä kannustetaan freestyleen heti ensimmäisistä tunneista alkaen, ” Jani Kuntonen kertoo.

Parkista kaiken ikäiset löytävät haasteita ja hauskaa tekemistä.
”Monesti erityisesti aikuiset ovat arkoja sanomaan, että temput kiinnostaa, mutta kun vauhtiin päästään, siitä tulee tunnin hauskin juttu!”

Keskuksissa entistä enemmän helppoja suorituspaikkoja

Hiihtokeskukset ovat viime vuosina panostaneet entistä enemmän helppoihin parkkeihin, josta löytyy kaikille kokeiltavaksi pressejä ja hyppyreitä.

”Ensimmäisillä tunneilla ei ole suinkaan pakko mennä parkkiin, sillä erilaisia temppuja voi tehdä vaikka lastenrinteessä päivätolkulla. Helpot parkit kuitenkin mahdollistavat sen, että oppilaiden kanssa päästään kokeilemaan parkin suorituspaikkoja jo hyvin varhaisessa vaiheessa.”

”Pakolla ei kuitenkaan parkkiin vielä, vaan silloin kun se oppilaita kiinnostaa – eli useimmiten!”, Jani Kuntonen nauraa.

 

lue lisää