Pidä jalat lämpiminä!

#kehitylaskijana
1.8.2013
laskettelu_pyha_1

Varpaat palelevat helposti kylmällä ilmalla ja puristavat monot saavat varpaat palelemaan, vaikka ilma olisi leutokin. Kylmyys leviää helposti varpaista koko muuhun kehoon, joten jalat kannattaa pitää lämpiminä.

Kovalla pakkasella monoon ei kannata tunkea toista sukkakerrosta, sillä mono alkaa hiertää, käy ahtaaksi ja samalla kylmäksi. Istuva mono on myös tärkeä, jolloin se ei purista eikä häiritse verenkiertoa. Jos mono istuu huonosti tai se painaa, verenkierto hidastuu ja jalat puutuvat.

Monohankinnassa ei kannata tehdä kompromisseja. Käytä myymälässä aikaa ja myyjien asiantuntemusta, jotta saisit juuri sinun jalkaasi sopivan monon. Muista, että mono ei saa ostohetkellä olla tippaakaan suuren tuntuinen. Sisäkengän materiaali menee ajan myötä kasaan, ja laskuasento työntää kantapään joka tapauksessa taaksepäin, jolloin varpaat irtoavat kärjestä.

Pidä monot puhtaina ja kuivina

Jalat hikoilevat hieman monoissa ja kosteus jää monon sisään. Myös monon saumoista pääse aina jonkin verran lunta sisä- ja ulkokengän väliin. Kosteus tarkoittaa kylmyyttä, kun tulet rinteestä, laita monosi kuivumaan seuraavaa päivää varten. Ota pohjallinen ja sisäkenkä, jos mahdollista ulos monosta kuivumaan.

Jos tehtävä tuntuu liian hankalalta, sisäkengät ja käsineet saa kuiviksi myös erilaisilla puhaltavilla kuivureilla ja sähkökäyttöisillä lämmityslaitteilla, joita on saatavilla eri jännitteille. Jotkut kuivurit on varustettu UV-valolla, joka vähentää bakteereja ja poistaa epämiellyttävää hajua.

Pidä monosi puhtaina. Älä laita likaista laskettelusukkaa monoon. Likainen sukka ei lämmitä, jonka lisäksi lika pinttyy sisäkenkään ja kenkä rupeaa ajan myötä väistämättä haisemaan. Kunnon laskettelusukkiin kannattaa investoida. Materiaalit ovat lämpimiä ja sukan varsi tarpeeksi pitkä yltääkseen monon reunan yli. Sukat valmistetaan tarkasti lajin vaatimuksia ajatellen, joten laadukkaassa sukassa ei tunne saumoja lainkaan. Joissain malleissa käytetään myös hopealankaa, joka auttaa jalkoja pysymään kuivempina ja sukkia hajuttomina.

Tekniikka tulee avuksi

Mutta kun silti palelee! Hiihtokeskuksissa ja urheiluliikkeissä myydään kertakäyttöisiä ohuita jauhepusseja, jotka kiinnitetään sukkaan tai pohjalliseen. Pussukoiden toiminta perustuu kemialliseen reaktioon. Kun pussi avataan pakkauksestaan, se ryhtyy luovuttamaan lämpöä joka riittää noin 6 tunniksi kerrallaan. Hinta on muutama euro per pari pussukkaa. Rukkaseen on saatavilla vastaavanlaisia pussukoita.

Tehokkain ratkaisu on ohut ja huomaamaton (noin 0.5 mm paksu) lämmityselementti pohjallisen alla. Elementti voidaan kiinnittää monon omaan pohjalliseen, jolloin sen hinnaksi tulee noin 20 €. Voit hankkia pohjalliset, johon elementti on kiinnitetty valmiiksi, tällöin hinta on noin 50 €. Johtavien monovalmistajien huippumalleissa lämmityssysteemit ovat esiasennettuina, jolloin hinta sisältyy monon hintaan.

Elementti saa virtansa tulitikkurasian kokoisista erikseen hankittavista akuista, jotka kiinnitetään monon ulkopinnalle, yleensä monon taakse. Elementistä lähtee ohut johto, joka pujotetaan sisäkengän kantapäähän tehdyn pienen reiän kautta sisä- ja ulkokengän väliin. Johto nousee monon reunan yli akkuun. Akut maksavat mallista riippuen 100–300 €. Akkuja myydään hyvin varustelluissa urheiluliikkeissä ja akut asennetaan monoon paikan päällä

Pidä huolta sisäisestä lämmöstä

Vaikka välineet ovat viritetty äärimmilleen, eivät kroppa ja varpaat pysy lämpimänä ellet ”tee työtä” rinteessä sekä syö ja juo riittävästi. Nälkäinen ja janoinen palelee helpommin, joten huolehdi nestetasapainosta ja verensokerista.

Lämmittely auttaa pysymään lämpimänä ja ehkäisee erilaisten urheiluvammojen syntyä. Monojen kiinnilaitto ei riitä aamujumpaksi. Nosta pulssia tavalla tai toisella ennen rinteeseen menoa tai viimeistään heti ensimmäisten laskujen aikana. Koko päivästä tulee miellyttävämpi ja turvallisempi, kun saat veren kiertämään ja lihakset lämpenemään.

Asiantuntija: Henri Rastas/Ski Service