Rinteeseen lapsen ehdoilla

#hiihtokoulu
Lapsi oppii laskemaan kokeilemalla ja tekemällä. @TeemuMoisio
Lapsi oppii laskemaan kokeilemalla ja tekemällä

Kauden alussa monet vanhemmat vievät lapsensa ensimmäistä kertaa rinteeseen. Laskettelu onkin parhaimmillaan koko perheen yhteinen harrastus, jossa jokainen pääsee nauttimaan alamäkiurheilusta. Harrastuksen aloittaminen ei kuitenkaan aina ole pelkkää juhlaa.

Oppimisen kaverit: yritys ja erehdys

Tärkeintä on muistaa, että laskemisen pitää lähteä lapsen halusta ja lapsen ehdoilla. Taidon oppimiseen perehtynyt liikuntatieteiden tohtori Timo Jaakkola korostaakin kärsivällisyyden ja tsemppaamisen merkitystä laskettelemaan opetellessa.

”Lapsi oppii liikuntataitoja yrityksen ja erehdyksen kautta. Esimerkiksi kävelemään opetteleva lapsi ei opi asiaa kerralla vaan pikkuhiljaa kokeilemalla”, sanoo Jaakkola Jyväskylän yliopistosta.

Kaikkea ei tarvitse opettamalla opettaa, vaan mahdollisuuksien rajoissa kannattaa luottaa lapsen luontaiseen tapaan oppia taitoja yrityksen ja erehdyksen kautta. Myös hiihtokouluissa on ymmärretty, ettei teoriaan kannata kiinnittää lasten kanssa huomiota.

”Lasten kanssa opettelu on rentoa ja tekemisen kautta kokeilemista”, tiivistää Pyhän hiihtokoulun kausivastaava Hedi Tenho.

Herätä sisäinen motivaatio

Liikuntatieteiden tohtori Markus Soini Jyväskylän yliopistosta on tutkinut motivaatioilmaston merkitystä liikunnassa. Tärkeintä on lapsen sisäisen motivaation herättäminen, vaikka vanhemmat kovasti lapsesta haluaisivatkin laskijan tehdä.

”Se syntyy siitä, että lapsi saa itse vaikuttaa siihen mitä tekee, tuntee sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja kokee onnistumisia. Jatkuva virheistä huomauttelu onnistuu lopettamaan lapsen sisäisen motivaation”, Soini sanoo.

Soini vertaa tilannetta aikuisten maailmaan, jossa työpaikan pomo huomauttaisi jatkuvasti kuinka asiat pitää tehdä ja muistuttaisi kuinka huono työntekijä on.

”Aikuiset jaksavat käydä töissä vaikka pelkästään ulkoisen motivaation, kuten palkan takia, mutta lapset ovat tässä asiassa rehellisempiä. Jos lapsi leikkii vapaasti hiekkalaatikolla ja menemme näyttämään kuinka siellä pitää olla, loppuu leikki nopeasti.”

Myös Suomen hiihdonopettajat ry:n kouluttajana toimiva Soini nostaa esiin erilaiset lastenmaat pujotteluratoineen, aaltolatuineen ja muine mahdollisuksineen mahtavina oppimisympäristöinä lapsille. Aurakäännösten polvikulmien hiominen ja ihanteellinen laskuasento kannattaa jättää suosiolla pois laskuista.

”Mitä monipuolisemmin tekee asioita, sen parempi. Lastenmaassa lapselle voi antaa vapaat kädet. Vanhemmat usein mieltävät oppimisen vain harjoitteluna, mikä ei pidä paikkaansa.”

Ryhmässä on hauskaa

Muiden lasten seura voi nostaa laskumotivaatiota perheen pienimmillä, vaikka seura olisikin entuudestaan tuntematonta. Lasten Werneri-kursseja vetäville hiihdonopettajille on tuttu näky, kuinka lasten laskuinnostus kasvaa ryhmässä toimiessa eikä pienikään lapsi muista ikävöidä vanhempiaan reilun puolentoista tunnin aikana, vaikka kynnys tunnille lähdössä olisi ollut korkea.

”Ryhmä motivoi lasta ja yhdessä tekeminen lisää potkua laskemiseen. Välillä se myös riehaannuttaa, mutta se kuuluu asiaan. Myös vieraan aikuisen kanssa voi olla helpompaa muiden lasten kanssa”, Pyhän hiihtokoulun Tenho sanoo.

4-vuotiaille ja sitä vanhemmille tarjotut Werneri-kurssit vaihtelevat kestoltaan hiihtokeskuksen ja ajankohdan mukaan.

Kuva: Levin hiihtokoulu

lue lisää