Tasapaino huippukuntoon – poimi tästä tehokkaat harjoitteet!

Tasapainoharjoitukset voi tehdä omana ohjelmanaan tai yhdistää muutama harjoite toiseen treeniin.
Tasapainoharjoitukset voi tehdä omana ohjelmanaan tai yhdistää muutama harjoite toiseen treeniin.

Hyvä tasapaino lisää kehon hallintaa, jolloin laskemisesta nauttii entistä enemmän – ja halutessaan pystyy harjoittelemaan entistä vaativampia laskuja tai temppuja. Teimme jokaiselle laskijalle sopivan tasapainoa kehittävän harjoitusohjelman.

Hyvä tasapaino on tärkeä perusta kaikessa urheilussa, mutta etenkin mäessä on hyvästä tasapainosta erityisesti hyötyä. Tasapaino antaa hyvän balanssin laskemiseen. Kun kehoa pystyy hallitsemaan vaikeissa ja yllättävissäkin tilanteissa, tulee laskemisesta entistä hauskempaa ja helpompaa. Hyvä tasapaino auttaa myös ennaltaehkäisemään kaatumisia ja täten myös vammoja.

Aktiivilautailija ja Mehiläisen liikuntaklinikan OMT fysioterapeutti Matti Hänninen teki jokaiselle laskettelijalle ja lumilautailijalle sopivan harjoitusohjelman tasapainon kehittämiseksi.

Tasapainoharjoittelun voi tehdä omana harjoituksenaan tai ohjelmasta voi yhdistää muutamia harjoitteita omaan voimaharjoitukseen. Toki jos intoa ja energiaa on, niin kerralla voi tehdä sekä tasapaino- ja voimaharjoitusohjelmat.

Kyykkyhyppy bosulle

Kyykkyhyppy bosulle, 90 astetta.
Kyykkyhyppy bosulle, 90 astetta.

Seiso kupera puoli ylöspäin olevan bosun edessä. Tee kyykky pitäen polven linjauksista huolta ja hyppää eteenpäin bosun päälle kääntyen samalla 90 tai 180 astetta. Huolehdi alastulossa polvien joustosta sekä polvilinjauksista.

Vaaka bosulla

Vaaka bosulla.
Vaaka bosulla.

Seiso bosulla yhdellä jalalla. Kallistu eteenpäin lonkasta pitäen selkä ja toinen jalka suorana. Pidä lantio suorana ilman, mutta katso että lantio ei lähde kiertymään. Voit pitää kädet sivulla tasapainottamassa harjoitusta. Palaa rauhassa takaisin alkuasentoon.

Bosulle hypyt

Hyppy bosulle.
Hyppy bosulle.

Bosussa jälleen kupera puoli alaspäin. Tee kyykky pitäen polven linjauksista huolta ja hyppää bosun päälle. Alastulossa huomioi polvilinjaus ja polvien jousto.

Tasapainolaudalla tai bosulla pallon vienti eri suuntiin

Pallon vienti eri suuntiin bosulla seisten.
Pallon vienti eri suuntiin bosulla seisten.

Seiso tasapainolaudalla tai bosulla kuntopallo molemmissa käsissä. Vie palloa viistoon ylös ja alas. Tee liike molempiin suuntiin.

Yhdellä jalalla seisten pallon kierto pään yli

Pallon kierto yhdellä jalalla seisten.
Pallon kierto yhdellä jalalla seisten.

Seiso yhdellä jalalla. Pidä palloa käsissä ja kierrä palloa pään ympäri molempiin suuntiin. Keskity tasapainon säilyttämiseen.

Ympäripyöräytys käsipainolla

Ympäripyöräytys pallolla.
Ympäripyöräytys pallolla.

Asetu polviseisontaan jumppapallon päälle käsipaino käsissä. Voit käyttää myös kuntopalloa. Kierrä käsipainolla suurta ympyrää pään ylitse molempiin suuntiin. Muista pitää vartalo suorana.

lue lisää