Ylläksellä on Suomen pisin alamäki – myös fillarilla

Oli kesä tai talvi, niin Ylläksen rinteistä riittää pitkästi iloa. Kuva: Musko Visuals/Topi Leikas
Oli kesä tai talvi, niin Ylläksen rinteistä riittää pitkästi iloa. Kuva: Musko Visuals/Topi Leikas

Suomen pisimmät laskettelurinteet löytyvät Ylläkseltä. Pitkistä laskuista iloitaan myös kesällä, sillä Yllästunturin huipulta lähtee myös mittavat reitit alamäkipyöräilijöiden iloksi. Mittaa yhdelle laskulle tulee lähes kolme kilometriä.

 

Ylläksellä lasketaan talvella jopa kolmen kilometrin rinteitä. Todennäköisesti Suomen pisin alamäki löytyy Ylläkseltä myös kesällä, sillä pisimmillään alamäkipyöräreitti on 2,9 kilometriä pitkä. Alamäkireittien lisäksi Ylläksellä on laaja reittiverkosto maastopyöräilijöille.

Alamäkiajossa  Ylläksellä on kuitenkin sitä jotain. Reitit lähtevät Yllästunturin huipulta ja takaisin ylös pääsee helposti gondolihissillä. Alas kulkee useampi reitti: helpoin on sininen 2,9 kilometriä pitkä alamäkipolku. Vaikeammilla, eli punaisilla reiteillä, mittaa on 2,5–2,7 kilometriä.

Gondolilla ylös ja vauhdikkaita reittejä alas. Alamäkipyöräilyn aloittaminen on tehty Ylläksellä helpoksi. Alamäkipyöriä löytyy myös vuokraamoista. Kuva: Musko Visuals
Gondolilla ylös ja vauhdikkaita reittejä alas. Alamäkipyöräilyn aloittaminen on tehty Ylläksellä helpoksi. Alamäkipyöriä löytyy myös vuokraamoista. Kuva: Musko Visuals

Tältä Suomen pisin alamäki tuntuu

Pyysimme alamäkireittejä huoltavaa ja kehittävää Marko Kivirantaa kuvailemaan minkälainen Suomen pisin alamäki on:

”Punainen reitti lähtee melkein gondoliaseman rappusilta. Aluksi on vähän tasaisella polkemista, sillä varsinainen startti on Maailmancupin yläosassa. Yläosa on aika ameriikan linjaa, eli isosti tehtyjä juttuja: valtavan kokoisia bermejä (kallistettuja mutkia), isoja pöytähyppyreitä ja nopeavauhtista leveää reittiä.

Reitti ei kulje rinnettä pitkin, vaan lähinnä gondolilinjan alla. Kun amerikkameininki on ohi ja tullaa Maailmancup-rinteen yli, niin luonne muuttuu. Kovavauhtisesta pyöräilystä siirrytään vähän teknisempään ajoon: ison ja kovavauhtisen linjan sijaan on pienempää jyrkempää permiä, pienempiä hyppyreitä ja entistä kapeampaa polkua. Reitti viettää hyvin, joten polkemaan ei joudu.

Puurajalla tulee pieni pätkä vähän tasaisempaa ajoa ja luonnollista maastolinjaa. Puuston seassa kokoluokka on yläosan ja keskialueen välimalli. Metsän suojassa on mukavan kokoisia hyppyreitä, joista uskaltaa lennättää aika hyvin. Metsässä odottaa myös pari puusta rakennettua laituridroppia. Toimivaa mukavasti kääntyilevää baanaa riittää alas asti.

Metsästä rinnepohjalle tultaessa on sitten kolmisensataa metriä leppoisaa siirtymää hissin ala-asemalle.”

Aloittaminen on tehty helpoksi

Vaikka punainen reitti saattaa kuulostaa haastavalle, ei alamäkipyöräilyn aloittaminen mahdoton urakka ole. Itse asiassa kokeilu on Ylläksellä tehty varsin helpoksi: punaisten reittien lisäksi ylhäältä lähtee helppo sininen alamäkireitti – se Suomen pisin alamäki. Tosin kyllä sekin vaatii pikkuisen uskallusta.

”Jos talvella suksilla tai laudalla pärjää rinteessä, niin silloin pitäisi olla riittävästi alamäkitaitoa polkea sininen reitti kesällä alas”, Marko Kiviranta lupailee.

Marko Kiviranta opastaa pyöräilijöitä myös talvella.
Marko Kiviranta opastaa pyöräilijöitä myös talvella.

Alamäkipyöriä voi vuokrata esimerkiksi Head Sport Shopista. Samasta paikasta saa myös kaikki suojavarusteet sekä hissiliput.

Alamäkireittejä huoltavan Marko Kivirannan Hidden Trails Lapland -yritys järjestää kesällä ja talvella opastettuja maastopyöräreissuja. Häneltä voi kysyä opastusta myös alamäkiajoon.

Lisätietoja: http://www.sportresortyllas.com/yllas-bikepark.html

Suomen hiihtokeskusten kesätarjontaan voit tutustua Ski.fi-sivuilla.

lue lisää