Talma 2.2.2023

Laajis bike park syntyi uudestaan

Laajiksen Alfa- ja Omega-reittien monipuolisuus innostaa ajamaan. Saman reitin voi ajaa vauhdikkaasti ilmakylvyistä nauttien tai tukevasti renkaat maassa. Laajiksen Alfa- ja Omega-reittien monipuolisuus innostaa ajamaan. Saman reitin voi ajaa vauhdikkaasti ilmakylvyistä nauttien tai tukevasti renkaat maassa.
Jyväskylän Laajavuoren rinteillä on harrastettu alamäkipyöräilyä yli 20 vuotta. Kesällä 2022 on kuitenkin kaikki toisin. Suurten muutostöiden jälkeen Laajis bike park on nyt parempi kuin koskaan.

Laajis bike park uudistui kesäkaudelle 2022. Jyväskylän Laajavuoressa sijaitseva keskus laittoi keväällä kaivinkoneet sekä lapiomiehet hommiin. Suurimmat uudistukset kokivat Alfa- ja Omega-reittien sekä lasten- ja aloittelija-alueen täydellinen uudistuminen.

Laajiksen hissilinja on höylätty mukavan tasaiseksi. Ankkurihissin ala-asemalla on aina henkilökuntaa auttamassa.

Sen verran suuret muutostyöt Laajiksessa tehtiin, että pelkän uudistumisen sijaan hurjimmissa tarinoissa on puhuttu jopa uudelleen syntymisestä.

Laajavuoren rinteillä on hissi pyörinyt alamäkipyöräilijöillle jo vuonna 2001, mutta kesällä 2022 on kaikki ollut toisin – ja sen on voinut huomata paitsi paikan päällä, myös positiivisesta värinästä sosiaalisessa mediassa ja Bikeparkfinland.fi:n kuluttaja-arivioissa.

Lue myös: Anna tähdet bike parkeille

Vihreäksi luokiteltu Aavikko on helppoudestaan huolimatta hauska reitti – ja mainio paikka opetella alamäkipyöräilyn hienouksia.

Kaksi reittiä kaiken muuttaa voi

Alfan ja Omegan uudistuksista vastasi bike park -rakentamiseen erikoistunut Trail it Oy. Alfaa ja Omegaa voi luonnehtia uuden sukupolven reiteiksi. Punaisesta luokituksesta huolimatta ne ovat erittäin jouhevia ja jopa helppoja ajaa.

Juju on siinä, että reitin sisällä on myös vaativampia vaihtoehtoja, kuten vaikka bermin päässä olevia hyppyreitä haasteita haluaville. Vaihtoehdot tekevät reiteistä mielekkäät myös taitaville kuljettajille.

Ajolinjoilla voit valilta, onko uusi reitti vauhdikkaita hyppyjä vai rauhallista kruisailua.

Hissipyöräilyssä puhutaan flowsta, kun reitti on jouheva ajaa. Muutaman tutustumiskierroksen jälkeen Alfaa ja Omegaa ei voi ajaa ilman lopussa iskevää kestohymyä. Joka kierroksella vauhti kiihtyy hieman edelliskertaan nähden. Paikoin pyörän ohjaa vaativampaa vaihtoehtoa pitkin seuraavaan huoliteltuun bermiin. Reitin oppiminen tuo merkittävää lisäriemua ajamiseen.

Uusien reittien suosion huomasi myös siitä, että kysellessä kanssa-ajajien näkemyksiä uudistetuista reiteistä vastauksena oli pelkkiä ylistäviä superlatiiveja.

Omegan loppuosuus on vauhdikkaan kumpuileva ja tarjoaa hyvät mahdollisuudet hyppyihin.

Alfan ja Omegan lähtöpaikan ylle on viritelty erittäin helposti huomattava kyltti. Laajiksessa on tarjolla 10 muutakin reittiä. Myös muille reiteille on opasteet, joskin osan havainnointiin tarvitaan vähän tarkkaavaisuutta. Enduroreiteiltä paluu vaatii myös polkuvoimaa, sillä reitit päättyvät Laajavuoren toiselle laidalle.

Laajis bike park laittoi lasten alueen kokonaan uusiksi

Vauhdikkaat Alfa ja Omega ovat keränneet suurimman huomion Laajiksen uudistuksista, mutta paljon on Jyväskylässä panostettu myös vähemmän ajaneiden ja junioreiden viihtyvyyteen.

Mattohissi on siirretty ankkurihissin läheisyyteen ja sen ympärille on tehty aloittelijoille sopiva reitti. Vaihtoehtoisesti mattohissiltä voi ajaa pieniä hyppyreitä sisältävän reitin.

Hissien ala-asemien välittömässä läheisyydessä on tasamaalla pieniä haasteita ensipolkaisujaan ottaville ajajille.

Ankkurihissin ensimmäiseltä poistumispaikalta lähtee helppo vihreäksi luokiteltu reitti, nimeltään Aavikko. Reitillä on hauska opetella alamäkipyöräilyn salat ja hioa ajotaitojaan. Reitin lopussa oleva helppojen ja matalien laituridroppien sarja laittaa niin junioreiden kuin setämiehienkin suupielet hymyyn.

Tälle kesälle Laajis avasi myös pyöräilykoulun, josta saa alamäkipyöräilyoppia aloittelijat kuin edistyneemmätkin ajajat.

Laituridoppien sarjan uskaltaa aloittelijakin ajaa.

Ankkurihissillä on palvelu, mikäli hissin omatoiminen käyttäminen tuntuu hankalalta. Hissilatu on ilahduttavan tasainen ja siten helppo nousta. Pieni paikallinen erikoisuus on, että muutamat kanta-ajajat nousevat ankkurihissin pareittain. Hissihenkilökunta totesi, että menevät omalla vastuulla ja he eivät parimatkailijoita avita.

Vuokraamossa lisää pyöriä ja varusteita

Laajiksen vuokraamo palvelee monipuolisesti, ja sieltä löytyy hissipyöräilyyn sopivia täysjousitettuja pyöriä kymmeniä, myös pienemmille ajajille. Lisäksi valikoimassa on Laajiksen ympäristön maastoretkille sopivia sähköpyöriä.

Pyörien huoltopalveluakin löytyy, joten yleisimmät pienet viat saadaan pikaisesti korjattua. Pesupisteiden määrää on lisätty. Kanta-ajajien iloksi Laajiksessa on myös ympäri vuorokauden palveleva kameravalvottu pyörävarasto.

Vuokraamosta löytyy kattavasti pyöriä eri kokoisille.

Laajiksesta on noin neljä kilometriä Jyväskylän keskustaan. Matka taittuu tarvittaessa kaupunkibussilla, joka kulkee aivan Laajiksen vierestä. Laajiksen alueella on frisbeegolf-ratoja sekä monipuolinen seikkailupuisto, jonka Haikara-köysiliuku kiidättää vauhdikkaasti eturinteen yli lähes 250 metrin matkan. Laajiksesta onkin kehittynyt monipuolinen ympärivuotinen aktiviteettikeskus.

Luitko jo nämä?

Viihtyisä maisemakonttori, oppimisen ilo ja hauskat työkaverit. Hiihdonopettajalla on monta syytä hymyyn.
Lapsi laskee suoraan alas rinnettä, eikä kääntyminen kiinnosta? Näillä hiihdonopettajan vinkeillä houkuttelet lapsen mutkittelemaan laskettelurinteessä.
Suksen pituuden valintaan vaikuttaa käyttötarkoituksen sekä laskijan mittojen lisäksi mieltymykset ja taitotaso.
Ylitarkastaja Aleksi Latvala viihtyy mäessä työssä ja vapaa-ajalla.
Hyvä lumilautakenkä antaa mainion tuntuman lautaan ja mahdollistaa miellyttävät sekä hauskat laskupäivät.
Näyttää helpolta, mutta etenkin alku voi olla hankala. Jutun vinkkien lisäksi kannattaa hakea oppia hiihtokoulusta. Pätevä lautaopettaja on oikotie onneen.
”Taidot kehittyvät harjoittelemalla ja kehittymistä voi nopeuttaa pyytämällä opetusta”, hiihdonopettaja Teija Uurinmäki rohkaisee. Kun taitoa on tarpeeksi, voi rinteitä kiitää alas, kuten Teijan opettajakollega kuvassa.
Päivä rinteessä tekee hyvää mielelle ja keholle (vaikka äärimmäisyyksiin ei menisikään).
Vääränlaiset välineet vievät ilon laskettelusta. Hiihdonopettaja Teija Uurinmäki kertoo, miksi serkun kaiman vanhoilla pujotteluvälineillä ei välttämättä kannata aloittaa hienoa harrastusta.
Hiihdonopettaja Teija Uurinmäki neuvoo aloittamaan laskettelupäivä nolon helposta rinteestä: ”kun haukkaat pienen palan kerrallaan, pääset nopeammin huipulle – turvallisesti.”

Lumilautaliiton uusimmat

Ski Sport Finlandin uusimmat

Elian Lehto on näyttänyt kaudella 2022–2023 jotain, mitä on kauan odotettu: suomalaismenestystä vauhtilajeissa.

Lue lisää

Mikä on mielestäsi paras bike park, entä miten bike parkeja pitäisi kehittää? Kerro näkemyksesi, anna tähtesi ja voit voittaa Bollén lasit!

Anna tähdet bike parkeille – voit voittaa Bollén lasit!

Bike park -uutiset
Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista. Lisäksi hän ohjaa kesäisin leirejä mm. Sappeen bikeparkissa.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit
Useimmissa bike parkeissa on pesupisteet. Meri-Teijo Bike Parkin Jani Salminen kertoo, kuinka saat pestyä pyörän nopeasti ja tehokkaasti.

Pyörän pesu – ammattilainen kertoo, kuinka se onnistuu nopeasti

Pyörät ja varusteet