Serena 9.12.2022

Talma on nyt myös bike park

Talma bike parkissa on panostettu etenkin aloittelijoiden suorituspaikkoihin. Talma bike parkissa on panostettu etenkin aloittelijoiden suorituspaikkoihin.
Sipoon ylpeys – Talma – on tunnettu talven parkistaan. Suorituspaikkoja on kaiken tasoisille lautailijoille ja suksijoille. Nyt parkkikausi jatkuu myös kesällä, kun rinteeseen avataan ensimmäiset bike park -reitit.

Talma on rakentanut määrätietoisesti jo useamman vuoden keskukseen kesätoimintaa: ensin oli paint ball, sitten minigolf, kesäinen Werneri-park ja kiipeilypuisto. Kesällä 2020 vuorossa odotettu uutuus, kun Talman hissit pyöräytetään käyntiin pyöräilijöiden iloksi. Rinteisiin on rakennettu monipuolisia reittejä ja etenkin aloittelijoiden suorituspaikkoihin on panostettu.

Helppo paikka kokeilla alamäkipyöräilyä

Talman talviset kanta-asiakkaat ovat jo pidemmän aikaa kyselleet, milloin keskuksessa alkaa alamäkipyöräily. Onhan sijainti hyvä ja puitteet muutenkin sopivat hissipyöräilyyn.

Talmassa puhutaan alamäkipyöräilyn sijaan hissipyöräilystä. Varsinaisia dh-reittejä kun keskuksessa ei ole, vaan pikemminkin helposti lähestyttäviä reittejä. Filosofia on hyvin samanlainen kuin talvella: tarjolla on eritasoisia suorituspaikkoja aloittelijoista aina pro-laskijoille asti.

Lähtökohdat ovat hyvät, sillä rinteiden profiilit sopivat mainiosti aloittelijoille ja niiden pohjiin on hyvä rakentaa reittejä – myös pienimmille lapsille. Ja aivan kuten talvella, myös pyöräilyn osalta Talmassa on haluttu pitää lähtökynnys mahdollisimman alhaalla. Nyt tarjotaan mahdollisimman helpot puitteet, mikäli hissipyöräilyn aloittaminen on ollut mielessä.

Ylös pääsee helposti mattohissillä.
Ylös pääsee helposti mattohissillä.

Haasta kaverisi dual-radalla

Aluksi käytössä on harjoittelurinne mattohissillä ja kolmella erilaisella reitillä. Näistä yksi on niin helppo, että sen voisi ajaa vaikka potkupyörällä. Toki kun vauhtia lisätään, niin haasteita saa siinäkin. Reitillä on helppoja mutkia, kova ja sileä pohja sekä matalia maastonmuotoja. Reitti haarautuu puolivälin jälkeen, jolloin valittavana on hieman tiukempimutkaisempi ja siten haastavampi ajolinja.

Mattohissin toisella puolella on todella tiukka dual-rata, eli kaksi aivan identtistä rataa rinnakkain. Pieni kuski ajaa radalla aika leppoisasti, mutta isompi pääsee jo käyttämään vähän kroppaakin. Dual-radalla kaverukset pääsevät mukavasti kisaamaan keskenään.

Kolmas mattohissillä käytettävä rata on pieni hyppylinja. Siinä on kaksi pöytähyppyriä, joista jälkimmäisessä voi valita pöytähyppyriin sijaan pienen gap-hyppyri. Sitten reitti jatkuu bump-, eli kumpulinjalla. Lopussa on vielä talvelta tuttu spine-hyppyri.

Harjoittelurinteen hyppylinjalla pääsee opettelemaan pyörällä hyppimistä.
Harjoittelurinteen hyppylinjalla pääsee opettelemaan pyörällä hyppimistä.

Tulossa: parkki herää kesään

Reittejä ei tehdä kuitenkaan vain ja ainoastaan aloittelijoille, vaan aikeena on ottaa kaiken tasoiset ja taustaiset hissipyöräilijät huomioon. Ajettava on siis myös hyppy-, dh- ja enduropuolelle. Talvella mainetta niittäneeseen parkkirinteeseen on suunniteltu hyppyreitä, droppeja ja keinotekoista kivikkoa. Parkkiin halutaan selkeä yhtäläisyys kesällä ja talvella, ja ehkäpä sama – tai ainakin saman henkinen – asiakaskunta löytyy parkista kesät talvet.

Parkin hyppylinjan lisäksi perherinteeseen tehdään helpohko ”savannilinja”, eli ajettavana on helppoja bermejä (kallistettuja mutkia) ja hyppyreitä. Parkin ja savannilinjan on tarkoitus olla ajettavissa juhannukseen 2020 mennessä.

Alkuvaiheessa vuokraamossa on tarjolla vain sähköavusteisia läskipyöriä (fat bike). Tulossa on kuitenkin myös bike parkiin sopivia vuokrapyöriä, kypäriä ja muita varusteita.

Pyöräily on kiinnostava ja odotettu lisä Talman kesään, mutta ei ainoa aktiviteetti. Keskuksessa on yhä edellisiltä kesäkausilta tutut seikkailupuisto, minigolf ja paint ball. Ravintola on pyörinyt kevään take away -periaatteella. Kesäkuusta lähtien se on auki vallitsevien säännösten mukaisesti.

Pysy ajan tasalla alamäkimaailman tapahtumista, tilaa Ski.fi-uutiskirje!

Artikkelia muokattu:

Luitko jo nämä?

Kukaan ei ole alppikanuuna syntyessään ja osaavallekin voi sattua. Tässä horjahtaa Pyhän hiihtokoulun opettaja ja ex-telemarkmaajoukkuelaskija Niki Juurinen.
Vapun viettoa Peuramaalla vuonna 1984. Kuva: Peuramaan hiihtokoulun arkisto.
Myllerrysten jälkeen Riihivuoresta kuuluu iloisia uutisia: Pohjoisrinteillä on uusi hissi, keskuksessa on uusi rinnekone, parkki on entistä parempi ja seuralaskijoiden toiveita on kuultu.
Onko talvea 2022–2023 kauniimpaa? Ainakin Levin marraskuu on parhaimmillaan näyttänyt herkulliselta, kuten tämä 23.11.2022 otettu kuva todistaa. Kuva: Essi Toikkanen
Sallan tunnetaan tunnelmasta, mainioista rinteistä ja kodikaasta palvelusta. Kehitystä tehdään systemaattisesti ja kestävästi. Talvelle 2022–2023 Sallassa on parannettu rinteiden valaistusta ja sujuvoitettu ankkurihississä matkustamista.
Monon valintaan kannattaa käyttää aikaa ja ajatusta, sillä sopivalla kengällä laskee pitkän päivän kovallakin pakkasella.
Rento fiilis ja hyvä meininki ovat Suomen lumilautamaajoukkueen tavaramerkkejä. Myös tältä osin Mikko Rehnberg (kuvassa vasemmalla) ja Kalle Järvilehto jatkavat perinnettä.
Levin kehitys ei hidastu. Talvikaudelle 2022–2023 valmistuu eturinteiden "jäätikköprojekti”, eli uusi nopea tuolihissi, entistä parempi rinneprofiili sekä tehokas valaistus. Lisäksi tunturissa on muita, etenkin lapsia ja vapaalaskijoita, ilahduttavia uudistuksia.
Nyt on aihetta hymyyn! Kaudelle 2022–2023 avautuu Pohjoisrinteille lisää laskettavaa. Uusi rinne kulkee kuvan oikeassa reunassa olevassa metsässä.
Älä katso vain hintaa, vaan hanki omaa taitotasoa ja käyttöä vastaavat sopivan mittaiset sukset. Kasvunvaraa ei kannata miettiä, sillä käytetyt sukset on helppo myydä eteenpäin.

Lumilautaliiton uusimmat

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista. Lisäksi hän ohjaa kesäisin leirejä mm. Sappeen bikeparkissa.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit
Laskukausi vaihtui keväällä 2020 vauhdilla lumilta bike parkeihin. Kuva uusiutuvan Kalpalinnan keväästä.

Alamäkikausi jatkuu – keskusten bike parkeissa on paljon uutta laskettavaa

Bike park -uutiset
FMBIA-ohjaajat opastavat turvalliseen ja hauskaan bike park -pyöräilyyn. Kuvassa FMBIA-koulutusohjelman luoneet Matti Lehikoinen ja Antti Laiho.

FMBIA on osaavan bike park -ohjauksen tae

Ajovinkit