Kehity laskijana

#kehitylaskijana
Jos laskeminen on hankalaa esimerkiksi nivelen kivun tai lihaskireyden takia, kannattaa käydä keskustelemassa fysioterapeutin kanssa.

Sattuiko? Näin nopeasti pääset takaisin rinteeseen

Laskettelu ja lautailu ovat vauhdikkaita lajeja, joissa välillä voi sattua. Tällöin lääkärit usein kuulevat kysymyksen: ”milloin pääsen takaisin rinteeseen”. Alppimaajoukkueen fysioterapeutti Jesse Talikka kertoo paluuseen vaikuttavat tekijät.

#kehitylaskijana
Jos edellisestä laskettelukerrasta on aikaa, kannattaa aloittaa hiihtokeskuksen helpoimmissa rinteissä. Herättele lihaksissa piilevät taidot ja pian huomaat, että sinähän osaat!

Laskettelu on helppoa kuin pyörällä ajo

Täydellisen onnistuneen laskun jälkeinen riemu, korvissa suhiseva tuuli, kaverin päälle pöllytetty lumi, yllättäen ilmaan hypäyttänyt luonnonhyppyri, illalla takkatulen äärellä punoittavat posket. Muistatko sen kaiken riemun, mitä laskettelu toi? Voit saada kaiken tuon riemun takaisin elämääsi – yllättävän helposti.

#kehitylaskijana
Apuvälineiden avulla lähes jokainen pääsee nauttimaan alamäen riemuista.

Liikuntarajoite ei estä laskettelua – mitä apuvälineitä lasketteluun on tarjolla?

Soveltava alppihiihto tuo laskettelun miltei kaikkien saataville. Apuvälineitä on moneen eri tarpeeseen ja tilanteeseen. Tutustu vaihtoehtoihin ja ota ilo irti alamäestä.

#kehitylaskijana
Parkkikoulussa opetetaan perustemput vaihe kerrallaan.

Parkkikoulu pyörii myös videona

Hiihtokeskuksissa pyörinyt Lumilautaliiton parkkikoulu on laajentunut nyt myös YouTubeen. Videosarjalla huippulaskijat Markku Koski ja Janne Lipsanen ohjeistavat parkkilaskemisen iloihin.

#kehitylaskijana
Kun ensimmäiset laskettelukokemukset ovat onnistuneita, niin pelon korvaa ilo yllättävissäkin olosuhteissa.

Älä vähättele lapsen pelkoa

Jos laskettelumäki herättää lapsessa enemmän pelkoa kuin riemua, on aika suunnata kaakaolle tai etsiä niin helpot olosuhteet, että pelko haihtuu. Joskus voi olla ihan hyvä idea luovuttaa ja lähteä kotiin kasvamaan.

#kehitylaskijana
Rinteiden riemut kuuluvat koko perheelle.

Äidin ja isän paikka on rinteessä

Äidit ja isät tyytyvät liian usein hörppimään kahvia rinnebaarissa tai juoksemaan rinnettä ylös-alas talvilenkkarit jalassa. Vanhempien mäkeen menemisen tiellä on monta turhaa uskomusta.

#kehitylaskijana
Hiihdonopettaja tuo ilon rinteeseen. Kuva Ellivuoren hiihtokokulusta.

Hiihtolomasta enemmän irti: ota vauhtia hiihtokoulusta!

Osaatko kuvitella miltä tuntuisi, jos odottaisit lomaasi pelkän levollisen innostuksen vallassa? Ilman yöllä kimppuun hyökkääviä rinnepeikkoja? Ei ollenkaan mahdotonta. Pelkoja voi lieventää ja laskutaitojaan ja kuntoaan kohentaa ennen matkaa.

#kehitylaskijana
Sopivilla välineillä ladulla viihtyy.

Maastohiihtosuksi kannattaa valita huolella

Ladulla on mukavampi hiihtää, kun on sopivat ja oikein huolletut välineet. Välineiden valinta vaatiikin huolellisuutta, joten siihen kannattaa käyttää aikaa ja kuunnella alan asiantuntijoita.

#kehitylaskijana
Kaverin kanssa on hauskempaa! Kokeile rinteessä kivoja paritreenejä.

Paritreenejä rinteeseen

Parasta talvessa on lumi ja laskettelu. Ja tietysti kaverit. Yhdessä on kiva kurvailla ja viettää talvista päivää rinteessä. Kaverin kanssa voi helposti myös kehittää laskutaitoja. Kokeile näitä treenejä!

#kehitylaskijana
Kun et kikkaile terveydellä, niin hiihtolomalla pääset opettelemaan uusia laskujuttuja!

21 keinoa pysyä terveenä hiihtolomalla

Kukaan ei halua viettää hartaasti odottamaansa hiihtolomaa sairasvuoteella. Ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri Tero Yli-Kyyny kertoo vinkit, miten hiihtolomalla pysyy terveenä.

#kehitylaskijana
Mikäli kaipaat vertaistukea, niin useasta hiihtokoulusta löytyy senioriopettajia.

Laskettelu sopii senioreille – näin onnistuu paluu rinteeseen

Laskettelu sopii seniorille siinä missä nassikallekin. Valitsemalla sopivan rinteen, oikeat välineet ja hiomalla hieman tekniikkaa, laskettelu on juuri oikea laji ulkoilmasta nauttivalle seniorille.

#kehitylaskijana
”Oman kehon lisäksi tulee huolehtia, että myös välineet on kunnossa. Etenkin jos edellisestä mäkipäivästä on jo aikaa”, Suomen alppimaajoukkueen lääkäri Sikri Tukiainen vinkkaa.

Valmistaudu mäkipäivään maajoukkueen opein

Usein into mäkeen on niin kova, että edes pitkän ajomatkan jälkeen ei malta varata muutamaa minuuttia aikaa lämmittelylle. Suomen alppimaajoukkueen lääkäri Sikri Tukiainen kertoo miksi lämmittelyä ei kannata laiminlyödä.