Kehity laskijana

#kehitylaskijana
Lumilautailijoille tyypilliset rannemurtumat voi ehkäistä käyttämällä rannesuojia.

Tiesitkö, ettei kypärä ole ainoa suoja laskettelurinteeseen? Näillä suojilla pehmennät iskuja ja kolhuja

Laskettelukypärä on tärkein ja tutuin suoja, mutta ei ainoa. Lumilautailijoille ja laskettelijoille on nykyään tarjolla kattavasti suojia kolhuja ja iskuja vastaan. Esittelemme niistä suosituimmat.

#kehitylaskijana
Uudet laskettelusukset ovat entistä kevyempiä ja monipuolisempia.

Esittelyssä talven kiinnostavimmat laskettelusukset

Laskettelusukset kehittyvät vuosi vuodelta entistä hauskemmiksi laskea. Talvella 2017–18 vannotaan keveyden, helppouden ja monipuolisuuden nimeen. Esittelemme kauden kiinnostavimmat laskettelusukset.

#kehitylaskijana
Levin alppikoulussa harjoitellaan monipuolisesti. Kuva: Timo Koivisto

Mikä alppikoulu? Leviläiset vastaavat

Suomessa on kolme huippu-urheilijoille suunnattua alppikoulua: Levillä, Rukalla ja Tahkolla. Levin alppikoulu ei ole kuitenkaan tarkoitettu vain maailmancup-pisteitä tavoitteleville. Koulussa opetellaan myös rinteiden monitaitajiksi.

#kehitylaskijana
Hiihdonopettajat ovat hyviä laskijoita ja tyyppejä. Kuvassa Iso-Syötteen hiihtokoulun Veikko Eskonen.

Hiihdonopettajalla on hauskempaa! Neljä syytä hakea hiihdonopettajaksi

Hiihdonopettajat ovat tuttu näky rinteissä. Oletko joskus miettinyt miten hiihdonopettajan takki sopisi päällesi? Kerromme neljä hyvää syytä, miksi kannattaa hakeutua hiihtokouluun töihin.

#kehitylaskijana
Kypärä ei yksin riitä. Myös järki kannattaa pitää mäessä mukana.

Laskettelukypärän istuvuus on kaiken a ja o – vinkit valintaan

Suomalaiset osaavat käyttää päätään: suurin osa laskee kypärä päässä. Jopa jääräpäisimmät aikuiset ovat vaihtaneet pipon kypärään, onhan kypärä laskupäähineistä se turvallisin ja mukavin. Kerromme vinkit sopivan laskettelukypärän valintaan.

#kehitylaskijana
Laskettelijan ja lumilautailijan harjoitusohjelmassa on huomioitu erityisesti ala- ja keskivartalon treeni.

Lisää voimaa laskettelijan harjoitusohjelmalla

Mäessä tarvitaan voimaa. Kun lihasten kestävyys- ja voimaominaisuudet ovat kunnossa, niin jaksaa laskea kovempaa ja pidempään. Voimaharjoittelun avulla voi myös ennaltaehkäistä vammoja. Esittelemme jokaiselle laskettelijalle sopivan tehokkaan voimaharjoitusohjelman.

#kehitylaskijana
Tasapainoharjoitukset voi tehdä omana ohjelmanaan tai yhdistää muutama harjoite toiseen treeniin.

Tasapaino huippukuntoon – poimi tästä tehokkaat harjoitteet!

Hyvä tasapaino lisää kehon hallintaa, jolloin laskemisesta nauttii entistä enemmän – ja halutessaan pystyy harjoittelemaan entistä vaativampia laskuja tai temppuja. Teimme jokaiselle laskijalle sopivan tasapainoa kehittävän harjoitusohjelman.

#kehitylaskijana
Liikkuvuusharjoittelu on erityisen tärkeää laskettelijalle. Hyvä liikkuvuus lisää lihasten elastisuutta ja auttaa ehkäisemään vammoja.

Ehkäise vammoja – kehitä liikkuvuuttasi tehokkaalla ohjelmalla

Laskettelijoiden ja lautailijoiden vammoja voidaan ehkäistä harjoittelulla. Lihaskunnon lisäksi liikkuvuutta kannattaa kehittää. Teimme harjoitusohjelman, jonka avulla jokainen laskija saa kehitettyä liikkuvuutta – ja näin entistä enemmän irti mäkipäivistä.

#kehitylaskijana
Freestyle sopii monen tasoisille ja kaiken ikäisille laskijoille. Näyttäviäkin temppuja on helppo oppia.

Opi 5 helppoa ja näyttävää temppua suksilla

Kikkailu ja hyppiminen  – eli kaikenlainen hauskanpito suksilla – on luonnollinen osa laskettelua. Eikä temppuja kannata jättää vain lapsille tai nuorille, sillä myös varttuneempikin laskija oppii uusia temppuja. Opetamme viisi helppoa ja hauskaa temppua.

#kehitylaskijana
Vuokra- tai lainavälineillä on hyvä lähteä liikkeelle. Ostoaikeissa kannattaa kysyä neuvoa kokeneilta telemark-laskijoilta.

Telemark-välineiden ostajan opas

Myös telemark-välineet ovat vuosien saatossa kehittyneet valtavasti. Monot ovat entistä korkeammat sekä jäykemmät ja rinteitä viiletetään yleisesti alppisuksilla. Siteiden valinnassa on pohtimisen paikka, sillä järjestelmiä on kaksi.

#kehitylaskijana
Kypärä on myös lumilautailjan tärkein varuste.

Lumilaudan ostajan opas

Ensimmäisiä lautavälineitä ostava voi tuntea kaupassa olonsa hieman eksyneeksi. Listasimme vinkit, joiden avulla sopivat välineet on mahdollista löytää.

#kehitylaskijana
Mäkipäivän jälkeen kannattaa pitää tauko ennen venyttelytuokiota.

Laskettelijan parhaat venytykset – tee ainakin nämä

Vauhdikkaan hiihtopäivän seurauksena voi olla kipeät lihakset. Levon ja saunan lisäksi mäkipäivän ohjelmaan kannattaa ottaa rauhallinen venytystuokio. Näin liikkuvuus paranee ja rinteessä jaksaa entistäkin paremmin.