Laajis 26.11.2022

Laskettelijan tehokas treeniohjelma

Tehokkaan treenin voi tehdä kotonakin.
Eniten mäkipäivistä nauttii, kun on kunto kohdillaan. Esittelemme hiihtäjän harjoitusohjelman, jonka avulla olet iskussa heti ensimmäisenä mäkipäivänä ja jaksat nauttia pitkistäkin hiihtoreissuista.

Laskettelu vaatii hyvää aerobista ja anaerobista kuntoa. Onneksi lihaskunnon kehittäminen ei vaadi ihmeitä, vaan treenata voi vaikka kotona. Freestylehiihtäjä ja valmentaja Jussi Kinnunen näyttää ja opastaa laskijan tehotreeniin.

Jussi Kinnusella on mittava ura, ensin maajoukkuelaskijana ja sittemmin Australian, Sveitsin ja Italian maajoukkueiden valmentajana. Hän on toiminut myös Ski Sport Finlandin koulutus- ja kehityspäällikkönä. Nykyään Jussi Kinnunen on Kisakallion motorisen oppimisen asiantuntija.

Pitkillä sarjoilla mäkikestävyyttä

Mäkikestävyyden kannalta pitkät sarjat ovat suuria painoja tärkeämpiä. Tee aluksi 3 x 10 toistoa kevyillä painoilla tai vaikka ilman painoja. Voiman kasvaessa voit sitten lisätä toistoja ja painoja. Apuvälineeksi riittää kahvakuula.

Seiso suorana ja ota reipas askel eteenpäin siten, että edessä olevan jalan polvi on suorassa kulmassa:

Askeltamalla lisää voimaa reisiin.
Askeltamalla lisää voimaa reisiin.

Seiso ryhdikkäänä ja kyykisty selkä suorana reidet lattian suuntaisesti. Älä tiputa turhan alas!

Pidä kyykyssä selkä suorana.
Pidä kyykyssä selkä suorana.

Seiso jalat harallaan ja polvet kevyesti koukussa. Työnnä lantio eteen ja nosta kahvakuula viistosti kohti kattoa:

Tee liike rauhallisesti.
Tee liike rauhallisesti.

Nouse käsi suorassa selinmakuulta istumaan ja siitä kädellä vähän auttaen ylös seisomaan:

Koko kroppa töihin! Muista tehdä molemmat puolet.
Koko kroppa töihin! Muista tehdä molemmat puolet.

Vanha kunnon lankku on mainio kehon kokonaisvaltainen treeni. Pidä vartalo mahdollisimman suorana:

Lankkuun saa kivasti lisähaastetta liikuttamalla toisen jalan ilmassa sivulle.
Lankkuun saa kivasti lisähaastetta liikuttamalla toisen jalan ilmassa sivulle.

Kylkilankussa on erittäin tärkeä pitää keskivartalo tiukkana. Lisähaastetta saat nostamalla käden ylöspäin:

Keskivartalon superharjoitus: kylkilankku.
Keskivartalon superharjoitus: kylkilankku.

Tasapainolaidalla on hyvä leikkiä ja hakea erilaisia asentoja. Seiso toinen jalka hieman koukussa, ja samalla voit liikuttaa toista jalkaa sekä käsiä. Kokeile tehdä sama silmät kiinni:

Tasapainolauta on mainio kikkailuväline, jonka avulla voi vahivstaa myös nilkkoja.
Tasapainolauta on mainio kikkailuväline, jonka avulla voi vahivstaa myös nilkkoja.
Artikkelia muokattu:

Luitko jo nämä?

Myllerrysten jälkeen Riihivuoresta kuuluu iloisia uutisia: Pohjoisrinteillä on uusi hissi, keskuksessa on uusi rinnekone, parkki on entistä parempi ja seuralaskijoiden toiveita on kuultu.
Onko talvea 2022–2023 kauniimpaa? Ainakin Levin marraskuu on parhaimmillaan näyttänyt herkulliselta, kuten tämä 23.11.2022 otettu kuva todistaa. Kuva: Essi Toikkanen
Sallan tunnetaan tunnelmasta, mainioista rinteistä ja kodikaasta palvelusta. Kehitystä tehdään systemaattisesti ja kestävästi. Talvelle 2022–2023 Sallassa on parannettu rinteiden valaistusta ja sujuvoitettu ankkurihississä matkustamista.
Monon valintaan kannattaa käyttää aikaa ja ajatusta, sillä sopivalla kengällä laskee pitkän päivän kovallakin pakkasella.
Rento fiilis ja hyvä meininki ovat Suomen lumilautamaajoukkueen tavaramerkkejä. Myös tältä osin Mikko Rehnberg (kuvassa vasemmalla) ja Kalle Järvilehto jatkavat perinnettä.
Levin kehitys ei hidastu. Talvikaudelle 2022–2023 valmistuu eturinteiden "jäätikköprojekti”, eli uusi nopea tuolihissi, entistä parempi rinneprofiili sekä tehokas valaistus. Lisäksi tunturissa on muita, etenkin lapsia ja vapaalaskijoita, ilahduttavia uudistuksia.
Nyt on aihetta hymyyn! Kaudelle 2022–2023 avautuu Pohjoisrinteille lisää laskettavaa. Uusi rinne kulkee kuvan oikeassa reunassa olevassa metsässä.
Älä katso vain hintaa, vaan hanki omaa taitotasoa ja käyttöä vastaavat sopivan mittaiset sukset. Kasvunvaraa ei kannata miettiä, sillä käytetyt sukset on helppo myydä eteenpäin.
Perjantaina 7.10.2022 on vaikea olla hymyilemättä. Laskukausi 2022–2023 Rukalla on alkanut.
Aloittelevalla laskukansalla on talvesta 2022–2023 lähtien entistä leppoisampaa laskettavaa, kun Tahko Mountainin eturinteen muotoja on loivennettu.

Lumilautaliiton uusimmat

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

Mitä paremmalla ja tehokkaammalla laskutekniikalla pystyy laskemaan, sitä paremman treenin saa.

”Kurvailu rinteessä on kuluttavaa puuhaa” – tämän takia laskettelu on hyvää treeniä

Hiihtokoulu

Ota laskettelusta irti kaikki hyöty – vinkit tehokkaaseen alamäkitreeniin

Laskettelu

Lisää voimaa laskettelijan harjoitusohjelmalla

Hiihtokoulu