Levi 18.3.2024

Bike park -ajotekniikkaa, osa 5: turvallisuus bike parkissa

Hyvät ajokaverit kannustavat ja opastavat, mutta eivät painosta. Älä anna ryhmäpaineen yllyttää tekemään mitään, mihin et koe olevasi valmis. Hyvät ajokaverit kannustavat ja opastavat, mutta eivät painosta. Älä anna ryhmäpaineen yllyttää tekemään mitään, mihin et koe olevasi valmis.
Bike park -pyöräilyssä ei ole juuri laskettelua suurempia riskejä, kunhan noudattaa talven tapaan rinnesääntöjä. Koheltamisella ja piittaamattomuudella onnettomuusriskit kasvavat. On siis aika kerrata turvallisen pyöräilyn perusteet.

Turvallisuus on bike park -keskuksen ja asiakkaan yhteispeliä. Turvallisuuteen vaikuttavat niin toimivat välineet, asianmukaiset varusteet kuin oikeat, kunnossa olevat, taitotasoon ja olosuhteisiin sopivat suorituspaikatkin.

Tärkeintä on kuitenkin pyöräilijän oma asenne. Omat rajat on hyvä tuntea ja haastetta tulee ymmärtää lisätä pienin askelin.

Turvallisuus nopeuttaa uuden oppimista

Paras tapa tutustua lajiin turvallisesti on osallistua FMBIA-kouluttajan järjestämälle bike park -kurssille tai yksityistunnille. Yksi FMBIA bike park -ohjaajakoulutuksen keskeisistä tavoitteista on tutustuttaa uusia bike park -pyöräilijöitä turvallisesti ja innostavasti uuden lajin saloihin. Ohjauksen jälkeen osaat toimia bike parkissa itsenäisesti ja turvallisesti.

Turvallisuus on tärkeää paitsi viihtymiselle, mutta myös oppimiselle. Ajokavereiden kannustava ilmapiiri saa ylittämään itsensä. Ketään ei kuitenkaan tule rohkaista saati pakottaa ketään tekemään mitään, mihin he eivät ole – tai koe olevansa – valmiita. Toisinaan ryhmäpaine voi kasvaa, ja samalla kasvaa onnettomuusriski.

Yhteispelillä turvallisuus paranee

Suomalaisten hiihtokeskusten turvallisuus on kansainvälistä huippua. Talven osaaminen on tuotu myös rinnealueen bike park -käyttöä varten. Keskuksiin on talven tapaan luotu yhtenäinen kyltitys, reittien tasoluokitus sekä rinnesäännöt.

Bike park -säännöt

  1. Tarkista varusteidesi toimivuus. Käytä aina kypärää. Muut suojat ovat suositeltavia.
  2. Valitse reitti ja vauhti taitotasosi ja olosuhteiden mukaan. Tutustu suorituspaikkoihin etukäteen. Käytä tarvittaessa kiertoreittejä
  3. Ohita muut rinteessä liikkujat riittävän etäältä. Ylhäältä ja takaa tuleva väistää aina.
  4. Pysy radalla, älä muuta sitä tai tee oikolinjoja.
  5. Pysähdy vain sellaisiin paikkoihin, joista sinut on helppo huomata. Jos palaat ylöspäin, kiipeä radan ulkopuolella.
  6. Huomioi itsesi ja muut!
  7. Reiteillä liikkuminen päihteiden vaikutuksen alaisena on kielletty.
  8. Pyöräilet aina omalla vastuullasi.
  9. Jokaisen velvollisuus on auttaa tapaturman sattuessa. Ilmoita viipymättä onnettomuuksista henkilökunnalle.
  10. Noudata aina opasteita ja henkilökunnan ohjeita. Henkilökunnalla on oikeus poistaa hissilippu henkilöltä, joka ei noudata rinnesääntöjä.

Toimintaperiaatteet onnettomuustapauksessa

Pyöräily on vauhdikas laji, ja joskus voi sattua. Mikäli havaitset onnettomuuden, kannattaa ottaa yhteyttä hiihtokeskuksen henkilökuntaan esimerkiksi hissin ala-asemalla. Vakavissa tilanteissa tulee ottaa suoraan yhtes yleiseen hätänumeroon soittamalla 112 tai 112-sovelluksen avulla.

Soittaessasi hätänumeroon:

  • Kerro mitä on tapahtunut
  • Kerro tarkka osoite ja kunta
  • Vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin
  • Toimi annettujen ohjeiden mukaan
  • Sulje yhteys vasta, kun olet saanut siihen luvan

112-sovelluksen voit ladata ilmaiseksi Googlen Play-kaupassa tai AppStoressa.

Keskeistä onnettomuustilanteissa on paitsi onnettomuuden uhrin auttaminen, myös lisävahinkojen ehkäisy. Varoita esimerkiksi muita onnettomuudesta reilusti ennen onnettomuuspaikkaa, jotta he voivat turvallisesti pysähtyä tai väistää onnettomuuspaikan. Jos olet onnettomuuspaikalla yksin, sulje reitti esimerkiksi omalla pyörälläsi.

Artikkelia muokattu:

Luitko jo nämä?

Monen laskettelijan ja lumilautailijan mielestä kevät on talven kruunu. Kerro mielipiteesi kevätlaskuista ja osallistu Bollén lasien arvontaan.
Nyt on aihetta hymyyn, iloon ja riemuun: Iso-Syötteen huipulle pääsee jatkossa nopealla tuolihissillä.
Sirkan kylässä sijaitsevalla Levitunturilla avattiin vuonna 1964 Eturinteen alueella pujottelurinne ja kapulahissi. Levin kehitys kansainväliseksi talvimatkailukeskukseksi oli alkanut. Kuva: Levi Ski Resort
Talvipyöräily antaa kiehtovaa näkökulmaa hiihtolomaan. Tutunkin hiihtokeskuksen ympäristö näyttää erilaiselta ohjaustangon takaa.
Rinteessä harvemmin ollaan yksi. Mitä enemmän väkeä on mäessä, sitä tärkeämpää on noudattaa yhteisiä rinnesääntöjä.
Hiihtokoulu ei ole vain aloittelijoiden koulu, vaan jokainen laskettelija ja lautailija hyötyy tekniikkatunnista.
Suksiseppä Jani Ahvenainen kertoo rinnevinkkinsä ja samalla paljastaa, miten voit voittaa Pusun sukset.
Alppilegenda Kalevi ”Häkä” Häkkinen laski talvella 1967 Hirvensalossa kilpaa rallikuski Rauno Aaltosen Mini Cooperia vastaan. Legendan mukaan Aaltosen Mini voitti hiuksenhienosti. Kuva: Museovirasto
Temppuilu, pelleily tai kikkailu ei kuulu hiihtohissiin, eikä hissikapulaa tule vedättää hissilinjalta sivuun. Hiihtokeskusten ski patrolit valvovat tehostetusti hissikäyttäytymistä 5.–11.2.2024 sekä 28.3.–1.4.2024.
Hyvä suksi tai lauta on helppo ostaa, mutta itselleen mieleisin löytyy vain kokeilemalla. Ski.fi Testikeskus tarjoaa tähän erinomaisen mahdollisuuden!

Lumilautaliiton uusimmat

fsa-paracross-pyha

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

Bike park -ajotekniikkaa, osa 4: Mutkien ajaminen

Ajovinkit

Bike park -ajotekniikkaa, osa 3: Miten pyörä säädetään yksilölliseksi?

Pyörät ja varusteet
FMBIA-ohjaajat opastavat turvalliseen ja hauskaan bike park -pyöräilyyn. Kuvassa FMBIA-koulutusohjelman luoneet Matti Lehikoinen ja Antti Laiho.

FMBIA on osaavan bike park -ohjauksen tae

Ajovinkit