Vihti Ski 1.12.2023

Bike park -ajotekniikkaa, osa 3: Miten pyörä säädetään yksilölliseksi?

Kun pyörä on säädetty itselle sopivaksi, on liikkuminen pyörän päällä helppoa.
Pyörän säätäminen yksilölliseksi kannattaa, sillä oikeat säädöt tekevät ajamisesta entistä vaivattomampaa. Mikä parasta – pyörän säätäminen ei ole rakettitiedettä.

Jokaisen bike parkissa (ja maastopoluilla) viihtyvän kannattaa tehdä pyöräänsä perussäädöt: satula oikealle korkeudelle, jarrukahvat sopivalle etäisyydelle ja iskareihin sekä renkaisiin järkevät paineet. Yksilöllisellä säätämisellä ei tässä jutussa tarkoiteta esimerkiksi vaihteiden säätämistä. Se menee jo korjaamisen puolelle. Tällaiset asiat pitäisi oletusarvoisesti olla kaikissa pyörissä kunnossa.

Satulan korkeus

Alamäkipainotteisessa ajossa satulan voi tiputtaa reilusti alas. Tämä helpottaa liikkeelle lähtöjä, pyörän päällä liikkumista ja myös ankkuri- ja sompahissin käyttöä. Satulalla istuttaessa molempien jalkojen tulee ulottua samaan aikaan maahan.

Satulan bike park -korkeus: molemmat jalat yltävät vaivatta maahan, kun satula on sopivalla bike park -korkeudella.

”Normaalissa” pyöräilyssä oikea satulankorkeus löytyy, kun kantapään ollessa polkimella jalka on suorana. Näin polvi jää hieman koukkuun, kun poljin on oikealla paikallaan päkiän alla. Aloittelevan maastopyöräilijän satulaa voi tästä hieman tiputtaa, jotta maahan yltää helpommin ja jotta pyörän päällä liikkuminen muutenkin helpottuu.

Satulan normaali korkeus löytyy, kun satulassa istuessa kantapää polkimella jalka on suorassa. Silloin polkimen ollessa oikealla kohdalla päkiän alla polvi ei ojennu aivan suoraksi.

Hissitolppa on mainio keksintö, sillä se mahdollistaa sekä tehokkaan polkemisen satula ylhäällä että teknisen ajon satula matalalla.

Jarrukahvojen asento

Säätämällä jarrukahvat oikeaan asentoon myös ranne asettuu luonnolliseen asentoon ja etusormet ulottuvat vaivatta kahvoille. Jos jarruissa on etäisyydensäätö, tulisi kahva säätää niin, että se on etusormen ensimmäisen nivelen kohdalla.

Jarrukahvat saa hyvään peruskulmaan, kun pyöräilijä istuu satulalla (satula bike park -korkeudella), ja kahvat säätää samaan kulmaan käsien kanssa. Kun ajaja sitten nousee oikeaan ajoasentoon, ranteisiin jää luonnollinen kulma.

Iskunvaimentimien oikeaoppinen esijännitys

Jotta pyörän iskarit toimisivat optimaalisesti, pitää niiden esijännitys säätää ajajakohtaisesti. Ilmaiskareissa säätö tehdään ilmanpainetta muuttamalla, kierrejousellisissa iskareissa muutetaan jousen esijännitystä (tai jousen jäykkyyttä).

Oikealla esijännityksellä löydetään ajajakohtaisesti se ”syvyys”, missä pyörän jousitus lähtökohtaisesti on. Kun lähdetään ajamaan, voivat iskarit sitten liikkua tilanteen mukaan sekä ylös että alas. Näin tuntuma maahan pysyy hyvänä ja iskarit reagoivat herkästi.

Etuhaarukan kanssa varsin hyvään lähtökohtaan pääsee seuraamalla valmistajan painotaulukkoa. Takaiskari sen sijaan on helpoin säätää niin, että ajaja istuu pyörän päälle ja mitataan iskarista sen painauma (”sag”). Sopiva painauma on pyöräkohtainen, mutta yleensä se liikkuu noin 20–30 prosentissa iskarin koko joustosta.

Paluuvaimennus tulee säätää niin, että jousitus toimii aktiivisesti ja vapaasti. Liian hidas jousitus ei ehdi reagoida maaston muotoihin eikä palautua ennen seuraavaa iskua ja jousitus pakkaantuu. Liian nopea tekee ajosta epävakaata, vaikeasti hallittavaa ja renkaiden pito huononee.

Takaiskarissa oleva asteikko helpottaa sagin säätämistä.

Viimeistele pyörän säätö rengaspaineilla

Rengaspaineet vaikuttavat merkittävästi ajotuntumaan, mutta niillä ei kuitenkaan tarvitse lähteä hifistelemään. Peruslähtökohtana voi pitää noin 1,5–2,0 barin painetta renkaasta, ajajasta, ajajan painosta ja radasta riippuen. Kivikovilla kumeilla ajosta ei nauti kukaan.

Haluatko oppia lisää bike park -ajotekniikkaa? FMBIA-koulutetut ohjaajat antavat yksityistunteja ja järjestävät kursseja. Kysy lisää bike parkeista!

Artikkelia muokattu:

Luitko jo nämä?

Laskettelukausi alkoi tänä vuonna aikaisin. Keskuksissa on hyödynnetty alkutalven hyvät pakkaset ja lunta on tehty vuodenaikaan nähden poikkeuksellisen paljon. Iso-Syötteellä (kuva) lumisista rinteistä on nautittu marraskuusta lähtien. Tämä kuva on otettu 27.11.2023.
Ski.fi:n joulukalenteri arpoo joka adventti laskettelijoita ja lautailijoita ilahduttavia paketteja.
Levin rinteelle 6.1 tehtiin vuonna 2021 automaattilumetus ja LED-valaistus. Koillisrinteiden kehitys huipentuu kaudelle 2024–2025 valmistuvaan Levi Six -tuolihissiin.
Valkoinen maa ja lukemattomat sinisen sekä pinkin sävyt tekevät kaamoksesta maagista lasketteluaikaa. Telemark-käännös on ikuistettu vuoden ensimmäisenä päivänä.
Mitä vauhdikkaammin lasket, sitä nopeammin laskettelumono menettää ominaisuutensa. Oikein vanha mono voi yksinkertaisesti hajota alta.
Levillä ja Rukalla avattiin laskukausi 6.10.2023. Syyslomalaiset pääsivät nauttimaan lumisalteista ja nyt pohjoisessa on jo mukavan talviset olosuhteet.
Äänemäki on kaupungin vilkkain nuorisopaikka perjantai-iltaisin. Talvella 2023–2024 tekemistä on entistä enemmän, kun keskus avaa uuden hissin ja rinteen.
Vaikka Ounasvaara on etenkin rovaniemeläisten lähikeskus, tarjoaa se myös monelle ulkomaalaiselle turistille Lapin eksotiikkaa.
Levin kausi starttasi aurinkoisena viikonloppuna 6.–7. lokakuuta 2023.
Sallassa on talvelle 2023–2024 kaikessa rauhassa ja hiljaisuudessa tehty lasketteijoille jälleen uudistuksia ja perusparannuksia.

Lumilautaliiton uusimmat

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

Bike park -ajotekniikkaa, osa 1: Ajoasento

Ajovinkit

Bike park -ajotekniikkaa, osa 2: Vauhdin kontrollointi

Ajovinkit
Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista. Lisäksi hän ohjaa kesäisin leirejä mm. Sappeen bikeparkissa.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit