Valmistaudu mäkipäivään maajoukkueen opein

”Oman kehon lisäksi tulee huolehtia, että myös välineet on kunnossa. Etenkin jos edellisestä mäkipäivästä on jo aikaa”, Suomen alppimaajoukkueen lääkäri Sikri Tukiainen vinkkaa.
”Oman kehon lisäksi tulee huolehtia, että myös välineet on kunnossa. Etenkin jos edellisestä mäkipäivästä on jo aikaa”, Suomen alppimaajoukkueen lääkäri Sikri Tukiainen vinkkaa.

Usein into mäkeen on niin kova, että edes pitkän ajomatkan jälkeen ei malta varata muutamaa minuuttia aikaa lämmittelylle. Suomen alppimaajoukkueen lääkäri Sikri Tukiainen kertoo miksi lämmittelyä ei kannata laiminlyödä.

Tilanne on tuttu lähes jokaiselle laskettelijalle ja lautailijalle. Kun hiihtokeskukseen on päästy, on välittömästi kiire mäkeen nauttimaan vauhdista ja käännöksistä – hienoista laskuista. Lämmittely usein unohtuu, kun ajatukset ovat jo rinteessä.

Sikri Tukiainen, Urheilu Mehiläisen erikoislääkäri ja ortopedi sekä Suomen alppimaajoukkueen lääkäri, kehottaa kuitenkin käyttämään pienen hetken lämmittelyyn ennen jokaista mäkipäivää. Lämpimät lihakset ovat valmiita reagoimaan nopeisiin ja yllättäviin tilanteisiin, joita usein vauhdikkaassa lajissa tulee.

”Valmistautuminen kuuluu kaikille, ihan sama mikä on taitotaso tai laskupäivien määrä. Jokainen laskettelija hyötyy valmistautumisesta ja korkeasta vireystasosta. Silloin nauttii mäestäkin enemmän”, Sikri Tukiainen muistuttaa.

Valmistautuminen on pitkä prosessi

Valmistautuminen laskupäivään – ja etenkin hiihtolomaan – alkaa jo viikkoja etukäteen.

”Painotan pidempää valmistautumista. Jo viikkoja ennen hiihtolomaa kannattaa muissa urheilulajeissa huomioida tuleva hiihtoreissu”, Sikri Tukiainen huomauttaa.

Vaikka laskettelu on etenkin jaloille rankempaa kuin moni muu laji, ei treeniä kannata keskittää vain alaraajoihin.

”Tärkeää on pitää itsensä kokonaisvaltaisesti hyvässä kunnossa. Ei kannata keskittyä vain jalkojen voimaan, vaan kehittää myös keskivartalon syviä lihaksia sekä kehon hallintaa”, Sikri Tukiainen vinkkaa. (Lue myös: Lisää voimaa laskettelijan harjoitusohjelmalla.)

”Esimerkiksi salitreeniä voi monipuolistaa tasapainolaudan avulla. Kun tutut liikkeet tekee tasapainolaudan päällä, niin saa lihasten hallinnan entistä paremmin mukaan.”

Oppi on suoraan maajoukkuelaskijoilta. Maailmancup-laskijoiden harjoittelu on vuosien saatossa muuttunut. Pelkän maksimivoiman sijaan nykyään korostuu kokonaisvaltaisuus. Valmistautuminen on jatkuvaa ja kaikki treeni tähtää rinteeseen: niin saliharjoitukset kuin muut lajinomaiset harjoitteet.

Myös henkinen valmistautuminen on entistä vahvemmin mukana maajoukkuelaskijoiden arjessa.

”Huipulla taistellaan pienillä eroilla. Viimeiset sekunnin sadasosat voittaa se, kenellä on koko paketti parhaiten kasassa,” Sikri Tukiainen kertoo.

Jokainen laskettelija voi hyödyntää henkistä valmistautumista ainakin hieman yksinkertaistettuna miettimällä jo etukäteen, mitä mäessä oikein tehdään. Lihasten lisäksi myös aivot tulee virittää mäkipäivään, jotta kaikki aistit olisivat jo ensimmäisessä laskussa hereillä.

Resepti mäkipäivän jälkeen: syö, venyttele ja lepää

Sikri Tukiainen korostaa levon ja maltin merkitystä onnistuneen hiihtoloman tekijöinä:

”Levolle kannattaa varata aikaa jo ennen reissua, mutta myös matkalla. Jos kovin väsyneenä lähtee mäkeen, niin tyhmien virheiden määrä kasvaa. Jos ei hiihtolomalla malta pitää kokonaista välipäivää, niin ainakin yhtenä päivänä kannattaa laskea vähän ja kevyesti.”

Vauhdikkaan mäkipäivän aikana tulee muistaa pitää ruoka- ja evästaukoja. Lisäksi pitää juoda riittävästi vettä. Pakkasilmassa urheillessa kun ihminen kuivuu ja uupuu helposti.

Entä mäkipäivän jälkeen?

”Lihashuolto on hyvä myös muistaa. Kevyt venyttely auttaa lihaksia pääsemään lepotilaan. Eikä levon merkitystä voi koskaan korostaa liikaa, vaikka after skissäkin onkin kiva käydä”, Sikri Tukiainen naurahtaa.

Artikkeli on tehty yhteistyssä Urheilu Mehiläisen kanssa. Seuraa Urheilu Mehiläistä Instassa @urheilumehilainen