Pyhä 18.2.2024

Pyörän valinta bike parkiin – lue vinkit

Enduro-pyörällä ajaa bike park -reittien lisäksi myös maastopoluilla. Kuvan pyörä on Ghost SL AMR 6.7. Enduro-pyörällä ajaa bike park -reittien lisäksi myös maastopoluilla. Kuvan pyörä on Ghost SL AMR 6.7.
Miten valita sopiva bike park -pyörä? Se on kysymys, jonka bike park -kärpäsen puraisema ajaja itselleen tekee. Useimmiten ensimmäiset ajot tehdään vuokrapyörällä, josta saa hyvän pohjan oman pyörän valitsemiseksi.

Oman pyörän valinta tulee eteen, kun mieli tekee säännöllisesti maaastopoluille ja bike park -reiteille.

Vuokrapyörällä ajaminen on mielekästä, mikäli ajopäiviä kauden aikana ei kerry kovinkaan montaa tai pyörän pieninkään huoltaminen ei kiinnosta.

Omassa pyörässä on kuitenkin etunsa: tutulla pyörällä ajaminen tuo lisävarmuutta ajamiseen, kun tietää miten pyörä eri tilanteissa käyttäytyy.

Full face -kypärä piilottaa uuden pyörän omistajan kestohymyn. Kuvan pyörä on Ghost Riot Enduro Essential.

Pyörän valinta lähtee toiveiden ja käytön kartoituksesta

Helpoimmilla reiteillä, jotka muistuttavat tavallisia metsäpolkuja ja maastopyöräreittejä, pärjää hyvin tavallisilla maastopyörillä. Mikäli hypyt ja kivikot kiinnostavat, olisi pyörän hyvä olla jousitettu etu- ja takapäästä, eli täysjoustopyörä (tunnetaan puhekielessä myös täpärinä).

Täpäreissäkin on eroja. Trail- ja cross country -pyörät ovat nimensä mukaisesti tarkoitettu maastossa polkemiseen. Niiden iskunvaimentimien joustot ovat 120 mm luokkaa. Rauhallinen kuljettaja pärjää näillä myös bike parkissa. 

Enduro-pyörät ovat astetta edellisiä painavampia, kestävämpiä ja alamäkipainotteisempia pyöriä, joilla kuitenkin voi vielä maastossa useimmiten varsin hyvin polkea. Niiden iskunvaimentimien joustot ovat 150 millimetrin luokkaa. Suuri osa bike parkkien vuokrapyöristä on enduroja. 

DH-, eli Downhill-pyörillä, on tarkoitus ajaa vain alamäkeä ja sitäkin penteleen kovaa. Pyörien kestävyys, joustot (+170 mm) ja jarrut ovat suunniteltu rajuun rypistykseen. Myös DH-pyöriä löytyy vuokraamoista. Raskaita polkea tasamaalla, ylämäestä puhumattakaan.

Pyörien luokituksissa ja suosituksissa on eroja eri pyörämerkkien kesken. Ostaessa kannattaa turvautua ammattilaisen apuun, jotta saa varmasti omiin tarpeisiin parahultaisen pyörän.

Enduro-pyörä on monipuolisuutensa ansiosta monen pyöräilijän valinta. Se on mainio kumppani bike park -reiteillä, mutta enduro-pyörä taipuu myös suomalaisille maastopoluille. Kuvan pyörä on Ghost SL AMR 6.7.

Valitse oikea runkokoko ja mieleiset komponentit

Kun pyörätyyppi on valittu ja budjetti on kartoitettu, on aika siirtyä itse pyörän valintaan. Ensimmäinen valintakriteeri on rungon koko, joka määräytyy ajajan mukaan.

Koot menevät eri tavoin eri pyörämerkeillä, mutta noin nyrkkisääntönä S-koko on 160–175 cm, M 170–180 cm , L 175–185 cm ja XL 180–195 cm pituiselle ajajalle. Sopivan kokoinen pyörä mahdollistaa hyvän ajoasennon.

Lue myös: Miten pyörä säädetään yksilöllisesti?

Runkomateriaaleja on käytännössä kaksi: alumiini ja hiilikuitu. Alumiini on kevyt, kestävä ja rahtusen joustava metalli. Hiilikuitu on erittäin kevyt ja jäykkä materiaali. Alumiinirunkoiset pyörät ovat pääsääntöisesti halvempia kuin hiilikuituiset. 

Toinen vahvasti pyörän hintaan vaikuttava tekijä on komponentit, kuten jarrut, laakerit, vaihtajat, kammet, kiekot tai vaikka satula. Usein pyörän valinta voi olla rungon ja komponenttien yhdistelmä: pyöriä on saatavana samalla rungolla, mutta eri komponenteilla olevia versioita. Hintaerot halvimman ja kalleimman yhdistelmän välillä voi olla jopa tuhansia euroja. 

Kysy ja kuuntele ennen pyörän ostopäätöstä

Laadukkaalla ”perus-endurolla” pärjää maastopoluilla ja bike park -reiteillä hyvin pitkälle. Kalliiden komponenttien hyödyt tulevat esiin, kun taistellaan sekuntien kymmenyksistä numerolappu ohjaustangossa. Komponentit ovat parkkiajossa kulutustavaraa ja niitä voi osien uusimishetkellä päivittää parempiin, mikäli halua ja tarvetta ilmenee.

Uuden laadukkaan enduro-pyörän hinnat alkavat 3 000 eurosta. Kalleimmat hiilikuiturunkoiset pyörät huippukomponenteilla maksavat yli 10 000 euroa.  

Niin sanottuja markettipyöriä, eli halpoja pyöriä ei voi suositella bike parkkeihin. Niiden metallit, komponentit tai hitsaukset eivät kestä rajumpaa menoa. Ei, vaikka niissä olisi jousitus molemmissa renkaissa.

Mitä kovempaa käyttöä, sitä enemmän pyörältä vaaditaan. Markettipyörillä ei ole asiaa bike park -reiteille ja vauhdikkaaseen maastoajoon, sillä niiden runko ja komponentit eivät välttämättä kestä käytön tuomaa rasitusta. Kuvan pyörä on Ghost Riot Enduro Essential.

Alan harrastajilta saa myös vinkkejä pyörän valintaan. Niihin kannattaa kuitenkin suhtautua pienellä varauksella. Useimmiten suositus on hänen oma valintansa, mutta ajajana hän saattaa olla täysin erilainen.  Mieltymyksiä ja näkökulmia voi seurata ja kysellä vaikka Facebookin pyöräilyryhmissä, kuten MTB-Enduro Finland ja MTB Suomi.

Pyöräkaupan ammattilaisen puoleen kääntyminen kannattaa. Kokemus vuokrapyörästä on hyvä lähtökohta oman pyörän ostamiselle. Tuntuiko pyörä sopivalta, ketterältä vai kenties kankealta? Niistä kokemuksista ammattilainen saa hyvän lähtökohdan sinulle sopivan pyörän löytämiseksi.

Artikkeli on tehty yhteistyössä laadukkaita maasto-, bike park- ja sähköpyöriä valmistavan Ghostin kanssa. Tutustu Ghost-pyöriin verkossa ja Instagramissa.

Artikkelia muokattu:

Luitko jo nämä?

Rinteessä harvemmin ollaan yksi. Mitä enemmän väkeä on mäessä, sitä tärkeämpää on noudattaa yhteisiä rinnesääntöjä.
Hiihtokoulu ei ole vain aloittelijoiden koulu, vaan jokainen laskettelija ja lautailija hyötyy tekniikkatunnista.
Suksiseppä Jani Ahvenainen kertoo rinnevinkkinsä ja samalla paljastaa, miten voit voittaa Pusun sukset.
Alppilegenda Kalevi ”Häkä” Häkkinen laski talvella 1967 Hirvensalossa kilpaa rallikuski Rauno Aaltosen Mini Cooperia vastaan. Legendan mukaan Aaltosen Mini voitti hiuksenhienosti. Kuva: Museovirasto
Temppuilu, pelleily tai kikkailu ei kuulu hiihtohissiin, eikä hissikapulaa tule vedättää hissilinjalta sivuun. Hiihtokeskusten ski patrolit valvovat tehostetusti hissikäyttäytymistä 5.–11.2.2024 sekä 28.3.–1.4.2024.
Hyvä suksi tai lauta on helppo ostaa, mutta itselleen mieleisin löytyy vain kokeilemalla. Ski.fi Testikeskus tarjoaa tähän erinomaisen mahdollisuuden!
”Kaikkien kanssa ei voi olla kaveri, mutta kaikkien kanssa on tultava toimeen. Eriävät näkemykset selviävät puhumalla”, Riihivuoren ski patrol Kaisa Miettunen muistuttaa. Kuva: Kalle Jokinen
Ei näin! Juomatölkin maatumisaika on 80–200 vuotta. Rinteeseen heitetty juomatölkki leikkaantuu teräviksi lastuiksi tampparin jyrsimen alla.
”Kun tuntuu siltä, että pärjää oikeastaan aika hyvin, yli omien odotusten, niin silloin tapahtuu taikoja”, hiihdonopettaja Teija Uurinmäki kannustaa.
Talmassa ymmärrettiin varhain lumilautailun merkitys ja se näkyi jo 1990-luvulla keskuksen mainonnassa. Wille Yli-Luoma ja Teppo Högman Talman esitteen kansikuvapoikina kaudella 1997–1998. Kuva: Mikko Suni

Lumilautaliiton uusimmat

fsa-paracross-pyha

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

Bike park -ajotekniikkaa, osa 1: Ajoasento

Ajovinkit
”Pitkälle pärjää maalaisjärjellä”, videolla bike park -sääntöjä esittelevä Riku Mertala muistuttaa. ”Ennen kaikkea katsokaa minne ajatte tai pysähdytte!”

Bike park -säännöt haltuun hauskan videon avulla

Ajovinkit
Sähköavusteisellä läskipyörällä on hauska retkeillä mäkipäivän jälkeen.

Läskipyöräily on hauska lisä laskettelureissulle – kokeile!

Pyörät ja varusteet