Levi 22.9.2020
Keskuksia avoinna 23

Eturistiside on laskettelijan vamma

Eturistisidevamma ei vaadi aina kovia nopeuksia tai rajua kaatumista. Eturistiside voi revetä, kun on sopiva vääntö ja huonoa tuuria.
Eturistisidevamma ei vaadi aina kovia nopeuksia tai rajua kaatumista. Eturistiside voi revetä, kun on sopiva vääntö ja huonoa tuuria.
Laskettelu on vauhdikas laji, eikä loukkaantumisilta voi aina välttyä. Tutkimusten mukaan laskettelijalla polvi ottaa useimmiten osumaa. Polvivammoista eturistisiteen repeäminen on yleinen, mutta myös valitettavan hitaasti kuntoutettava vamma.

Eturistiside tukee polvea etenkin kiertosuunnassa – ja on siksi laskettelijalle erittäin tärkeä. Lajille tyypillisten nopeiden kiertoliikkeiden takia eturistisidevammat ovat etenkin laskettelijoille varsin yleisiä.

Useimmiten eturistisidevammat saadaan hoidettua kuntoon. Nykyään tiedetään, että niitä voi myös ennaltaehkäistä. Urheilu Mehiläisen erikoislääkäri ja ortopedi sekä Suomen alppimaajoukkueen lääkäri Sikri Tukiainen kertoo, mikä eturistiside oikein on, miksi se on laskettelijan akilleenkantapää ja miten eturistiside pysyy parhaiten ehjänä.

Mikä eturistiside oikein on?

Eturistiside tukevoittaa polvea kiertoliikkeessä sekä etu- ja takasuunnassa. Se kiinnittyy säären etuosasta sisäsyrjäpainotteisesti ja toisessa päässä reiden takaosaan ulkosyrjäpainotteisesti. Laskettelijalle eturistiside on erityisen tärkeä, sillä se vakauttaa polvea etenkin kiertoliikkeissä.

Mitä eturistisidevammalla tarkoitetaan?

Kierto- tai vääntövammassa eturistiside menee useimmiten kokonaan poikki. Kasvuikäisillä eturistiside voi lähteä kokonaan luukappaleen kanssa irti sääriluusta, mutta kaikenlaiset variaatiot ovat mahdollisia. Aikuisilla eturistiside useimmiten repeytyy kokonaan. Hoidon kannalta eturistiside on sikäli hankala, että elimistö ei korjaa vahinkoa kasvattamalla repeämää umpeen.

Miksi eturistiside kokee kovia juuri laskettelijoilla?

Lasketellessa tulee sekä nopeita että hitaita kovan energian kiertovääntöliikkeitä. Nämä tapahtuvat usein yllättäen, kun esimerkiksi kantti haukkaa kiinni. Joskus vääntöliike voi tulla hitaassa vauhdissa, kuten hissistä poistuttaessa ja suksien lähtiessä silloin vahingossa vähän eri suuntiin. Siinä on valitettavasti optimaaliset voimat liikkeellä vammaa aiheuttamaan, eivätkä siteet hitaan vauhdin takia aina aukea.

Laskettelun lisäksi eturistisidevammalle riskialttiita lajeja ovat palloilulajit, kuten jalka- ja sulkapallo.

Vaatiiko eturistisidevamma aina leikkaushoitoa?

Revennyt eturistiside ei aina vaadi leikkaushoitoa. Osa tukevoituu hyvin kunnon kuntoutuksella. Leikkauspäätökseen vaikuttavat paljon potilaan liikkumistottumukset ja aktiivisuus. Jos harrastaa kevyitä lajeja kuten kävelyä, niin hyvä kuntouttaminen voi riittää. Leikkaukseen päädytään, jos potilas on aktiivinen ja harrastaa lajeja, joissa tulee nopeita suunnanmuutoksia ja vääntöliikkeitä.

Minkälainen operaatio eturistisiteen leikkaus on?

Päiväkirurgisena toimenpiteenä tehdään tähystysavusteisesti toisesta jänteestä uusi eturistiside. Vaikka potilas useimmiten pääsee samana päivänä kotiin ja ulkoisesti toimenpiteestä ei kovin isoja jälkiä jää, niin polvelle leikkaus on aina suuri juttu.

Minkälainen toipumisprosessi eturistisideleikkauksesta on?

Polven kuntoutus alkaa heti leikkauksen jälkeisenä päivänä ja kestää jopa vuoden. Kuntoutukseen vaikuttaa onko onnettomuudessa tullut liitännäisvammoja, kuten nivelkierukka- tai sivusidevammoja.

Kyynärsauvat ovat apuna viikosta kahteen. Tärkeintä heti leikkauksen jälkeen on pyrkiä ojentamaan jalka suoraksi päivittäin, koska ojennusvajauksen treenaaminen pois on hankalaa.

Fysioterapia aloitetaan varhain: aktivoidaan etureittä, jumpataan turvotusta pois, haetaan takaisin normaalia liikerataa ja aktivoidaan vähitellen lihaksia. Myöhemmässä vaiheessa treenataan enemmän liikkeen hallintaa ja asentotuntoa, sillä leikkauksen jälkeen polvi tulee käskytyksestä pari sadasosaa jäljessä.

Juoksut, hypyt ja suunnanmuutokset tulevat vasta kolmen kuukauden kohdalla. Ahkeraa kuntoutusta on edessä 9–12 kuukautta leikkauksen jälkeen. Vasta sitten voi palata kontaktilajeihin ja muuhun vauhdikkaaseen urheiluun, kuten lasketteluun.

Miksi nykyään suositellaan useita kuukausia pidempää kuntoutusta kuin ennen?

Eturistisiteen siirrännäisen vahvistuminen, lihasvoiman palautuminen sekä asentotunnon ja -hallinnan takaisin saaminen vaatii paljon treeniä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että riski vamman uusimiseen on erittäin suuri, mikäli kuntoutusta ei hoideta huolellisesti.

Ennen toipumiseen suhtauduttiin aikaperusteisesti. Nykyään ajatellaan kokonaisvaltaisemmin ja testeillä varmistetaan, että voimatasot on saatu ainakin kymmenen prosentin päähän terveeseen jalkaan verrattuna.

Kuinka nopeasti leikkauksen jälkeen pääsee suksille?

Eturistisidevamman osuessa kohdalle kausi menee pilalle, sillä toipuminen vie 9–12 kuukautta leikkauspäivästä laskettuna. Ja se aika menee kurinalaisesti treenaten.

Kun sitten paluu rinteeseen koittaa, niin tuntuma voi olla kateissa ja vamma saattaa kummitella takaraivossa. Paluu mäkeen kannattaakin ottaa rauhallisesti lumituntumaa hakien. Aluksi kannattaa fiilistellä laskua ja tuntumaa. Lihaksille pitää antaa aikaa tottua, mutta myös levätä.

Voiko eturistisidevammoja ennaltaehkäistä?

Kyllä – ja ehdottomasti kannattaa! Ennaltaehkäisyssä keskivartalon hallinta näyttelee pääroolia. Kun core on kunnossa, niin polvi pysyy entistä paremmin hallittuna myös nopeissa ja yllättävissä tilanteissa. (Lue myös Mehiläisen fysioterapeutti Matti Hännisen laskettelijoille ja lumilautailijoille suunnittelema tehokas voimaharjoitusohjelma: Lisää voimaa laskettelijan harjoitusohjelmalla.)

Vahvat keskivartalon syvät lihakset ja hyvä yleiskunto ei kuitenkaan riitä. Aivot kannattaa virittää laskumoodiin ja kroppa lämmitellä aina ennen mäkeen menoa. Lue myös: Viritä kroppa ja mieli hiihtopäivään

Maalaisjärjelläkin on paikkansa. Tarkista laskuvälineet ennen mäkipäivää, etenkin jos edellisistä laskuista on ehtinyt vierähtää tovi: vastaavatko välineet omaa (nykyistä) laskutaitoa ja -tyyliä. Tärkeää on myös tarkistaa siteiden säädöt, etteivät ne ole liian löysällä eivätkä turhan kireällä.

Artikkeli on tehty yhteistyössä Urheilu Mehiläisen kanssa. Seuraa Urheilu Mehiläistä Instassa @urheilumehilainen

Lue lisää

Hiihtäjän polvivammoja voidaan ehkäistä ja hoitaa

Laskettelu

Ehkäise vammoja – kehitä liikkuvuuttasi tehokkaalla ohjelmalla

Vinkit

21 keinoa pysyä terveenä hiihtolomalla

Yhteistyössä