Levi 18.3.2024

Rukan bunny hop -mestari Rick Koekoek

Hollantilainen Rick Koekoek on vaihtanut kilpauran ja eksoottiset kuvauskohteet Rukan maisemiin. Hollantilainen Rick Koekoek on vaihtanut kilpauran ja eksoottiset kuvauskohteet Rukan maisemiin.
Ruka bike parkin reiteillä saattaa tavata iloisen kiharapään. Maailman parhaisiin trial-pyöräilijöihin kuulunut hollantilainen Rick Koekoek menetti ilon kilpailemiseen ja löysi onnen Kuusamon korvesta.

Olin saanut puhuttua Ruka Freeriders -laskuporukan aktiivin Henri Suopangin esittelemään Ruka Bike Parkin reittejä – jo tehtyjä, vielä tekeillä olevia pätkiä ja Ruka Freeridersin omia polkuja. Hetkeä ennen lähtöä Henri tiedusteli, josko hänen hollantilainen kaverinsa saisi tulla mukaan.

”Hän ei ole kyllä paljoa bike parkissa ajanut, itse asiassa osti ensimmäisen maastopyöränsä vasta vähän aikaa sitten”, Henri varoitteli.

Kovin näppärästi kaveri vähäisestä bike park -kokemuksesta huolimatta pyöräänsä käsitteli. Sen verran velmun oppaan olin saanut, että Henri oli jättänyt kertomatta kaverinsa olevan Rick Koekoek – maailmanluokan polkupyörätrial-kuski ja bunny hopin maailmanennätyksen haltija. Rick on hypännyt pyörällä paikaltaan 1,45 metriä korkealle.

Ei siis ihme, että pyörä tuntui olevan hallussa myös Rukan poluilla. Mielessäni heräsi kaksi kysymystä: 1. Kuka on Rick Koekoek ja 2. Miten ihmeessä hän on päätynyt Kuusamon korpeen? Oli syytä jututtaa kaveria tarkemmin.

Rick Koekoek oli pitkään maailman parhaita trialpyöräilijöitä. Nyt hän pyörittää Taiga School -yritystä Rukalla. Kuva: Rickin kotialbumi

Pyörä on kuin meditaatiota

Rick on menestynyt kansainvälisissä trial-kisoissa, tehnyt Guinessin ennätyskirjastakin löytyvän bunny hopin maailmanennätyksen ja ajanut eksoottisissa paikoissa. Alun perin hänestä ei kuitenkaan pitänyt edes tulla polkupyöräilijää. Pienen Rickin toive ja tavoite oli menestyä trialissa moottoripyörällä – aivan kuten isänsäkin.

Rick kasvoi pienessä hollantilaiskaupungissa. Isä oli luvannut pojalleen moottoripyörän, kunhan Rick on kasvanut tarpeeksi isoksi, vahvaksi ja vanhaksi. Sitä odotellessa Rick sai trialpolkupyörän kuusivuotiaana. Pyörästä tuli pienelle pojalle nopeasti todella tärkeä.

”Äitini oli tuolloin todella sairas ja hän menehtyi ollessani 7-vuotias. Pyörä oli keino päästä surusta yli. Se oli eräänlaista meditaatiota, pyörän päällä koin vapauden tunteen”, Rick muistelee lapsuuttaan.

Hollannissa on keskimäärin 2,7 pyörää asukasta kohden, ja myös Rick kulki joka paikkaan pyörällä. Trial oli kuitenkin parasta, sillä se antoi koko ajan uusia haasteita ja Rick kehittyi nopeasti.

12-vuotiaana unelma täyttyi, kun hän pääsi ajamaan moottoripyörätrialia. Kisamenestystä tuli nopeasti, mutta harjoittelu jatkui myös polkupyörällä.

”Moottoripyörällä ei ollut kuitenkaan yhtä hauskaa, joten 18-vuotiaana keskityin vain polkupyörätrialiin.”

Rick Koekoek tekee pyörällään asioita, joiden kuvitteleminenkin on vaikeaa. Kuva: Rickin kotialbumi

Mitä enemmän haastetta sitä hauskempaa

Palkinnot ja kilpailumenestys ei kuitenkaan tuonut Rickille iloa.

”Moni riemuitsi voitoista, mutta kisat eivät tuoneet haluamaani onnea. Löysin enemmän iloa ja haasteita kisojen ulkopuolelta.”

Kataloniassa sijaitseva Stairway to heaven -monumentti avasi Rickin silmät. Harjoitellessaan Barcelonassa hän näki paikasta kuvan ja huomasi, että sen päälle voisi kiivetä pyörällä.

”Se oli kuin kisoissa, paitsi tässä ei saanut epäonnistua. Siinä vaiheessa en vielä tajunnut, minkälaisen muutoksen Stairway to heaven aiheutti.”

Polkupyörätrialissa melkein kaikki näyttää olevan mahdollista, ainakin jos on Rickin taidot. Kisaamisen rinnalle löytyi entistä eksoottisimpia paikkoja, kuten pyöräilyä pilvenpiirtäjien päällä Hong Kongissa ja Pekingissä.

Yksi ikonisimmista paikoista on Kiinan muuri. Rick oli saanut kutsun Kiinaan MM-kisoihin. Kontaktiensa avulla hän tiedusteli ajo- ja kuvauslupaa muurilla. Lupa heltisi, mutta hintalappu oli melkoinen: 150 000 euroa kahdesta tunnista.

”Kysyin mitä tapahtuisi, jos menisin ajamaan sinne ilman lupaa. Kahden vaihtoehdon vastaus oli tyly: joko joudut vankilaan tai ne ampuvat sinut muurille. Päätin siis unohtaa ajatuksen pyöräilystä muurilla.”

Rickillä oli tapana mennä kilpailuihin aina hyvissä ajoin etukäteen oppiakseen paikat, ihmiset ja jotain myös paikallisesta kulttuurista. Näin tapahtui myös Kiinan MM-kisoissa.

”Paikalliset mediat kutsuivat minut haastatteluun, kun olin ainoita ulkomaalaisia etukäteen paikalla. Itse kisa ei mennyt kovin hyvin, mutta haastatteluja oli myös kisan jälkeen. Eräs toimittaja kysyi, kiinnostaisiko ajaminen Kiinan muurilla. Seuraavana päivänä kahdeltatoista sain soiton ja viideltä olin jo lentokoneessa. Hän myös järjesti videoryhmän. Saimme ajaa ja kuvata päivän yhdellä vanhimmasta osasta muuria. Se oli aika cool.”

Ruka löytyi sattumalta

Yhdessä hollantilaisen valmentajaystävänsä Marcon kanssa Rick keskusteli harjoittelusta ja etenkin keskittymisestä. Hänen ansioistaan Rick otti esimerkiksi käyttöön alkujaan tiibetiläisten munkkien kehittämän, mutta Wim Hofin tunnetuksi tekemän hengitysmetodin. Tämän myötä ajotyyli muuttui, kun Rick pystyi olemaan entistä rennompana hengityksen ansiosta.

”Marcolla oli tuolloin crossfit-studio ja keskustelimme usein, kuinka kehittyisimme urheililjoina ja ihmisinä. Kerran ravintolassa naapuripöydästä puututtiin keskustelumme. Hän oli matkailualalla ja sanoi, että meidän pitäisi mennä Kuusamoon. Toimme yritysryhmän Hollannista ja kävimme vaeltamassa, teimme laavuilla ruokaa, saunoimme ja pulahdimme avannossa. Palaute yritysasiakkailta oli niin positiivista, että päätimme jäädä tänne ja etsiä sopivaa paikkaa toiminnallemme.”

Pari kolme vuotta sitten löytyi vanha koulu, josta Rick liikekumppaninsa kanssa muokkasi Taiga Schoolin. Se on paitsi pyöräilijöiden ja muiden ulkoilmaihmisten tukikohta, myös kokous- ja virkistyspaikka yritysryhmille. Näitä halutaan koronan jälkeen tuoda Rukalle etenkin Hollannista ja Saksasta.

Kansainvälisestä huippu-urheilijasta oli kuin sattumalta tullut kuusamolainen matkailuyrittäjä.

Uutta iloa maastopyörästä

Niin uskomattomalta kun kuulostaa, on Rickin maastopyörätausta varsin lyhyt.

”Trialia ajaessani valmentajat suosittelivat kyllä maasto- ja maantiepyörää. Ajoin jonkin verran maastopyörällä, mutta en innostunut.”

Vasta Rukalla Rick tutustui kunnolla maastopyöräilyyn. Hän halusi paikallisen oppaan ja kuuli kesällä 2020 Ruka Freeriders -porukasta. Henri Suopanki vastasi Rickin viesteihin ja alkoi kahden pyöräilijän ystävyys.

”Juttelimme paljon, kysyin paljon ja seurasin häntä. Askel askeleelta tulin varmemmaksi maastopyörän kanssa”, Rick kertoo ensimetreistään maastopyörällä Ruka bike parkin poluilla.

”Ruka Freeriders on hauska ja ystävällinen porukka”, Rick kertoo uusista ajokavereistaan. Kuvassa Henri Suopanki (vas.) ja Rick Koekoek (ilmassa).

Henri Suopanki viihtyy uuden ajokaverinsa kanssa.

”Rick on mukava ja helposti lähestyttävä ystävällinen tyyppi – rentona kaverina mukavaa ajoseuraa. Hänellä oli saman tien halua oppia myös reittien rakennusta, joten tänä vuonna Rick on ollut mukana suunnittelemassa enduro-reittiä.”

Vaikka Rickin taustan takia ymmärtää maastopyöräilyn olevan hänelle nopeasti omaksuttava laji, saa oppimisnopeus hämmästelemään:

”Hän tuntui kehittyvän viikossa sen mitä minä viidessä vuodessa!”, Henri naurahtaa.

Rickin elämä Rukalla on vauhdikasta. Ruka Freeridersin toiminnassa hän haluaa olla myös antavana osapuolena ja jakaa vankkaa pyöräilyosaamistaan.

Taiga Schoolin yritystoiminnan lisäksi Rickiä työllistää tyttöystävänsä (kaksitoistakertainen Hollannin maastopyöräilyn mestari Laura Turpijn) kanssa perustettu OER Mtb -yritys. Kesäkuussa 2020 Rick myös suoritti FMBIA bike park -ohjaajakurssin. Heinäkuun 2021 lopussa Rick järjestää on tulossa myös työpajoja Kitka MTB -tapahtumassa.

Lue myös: FMBIA on osaavan bike park -ohjauksen tae

Vauhti ei tunnu olevan pahasta, vaan Rick nauttii elämästään.

”Opin taas joka päivä lisää. Ja niin pitkään, kun tuntee oppivansa – edes jotain pientä – tuntee olevana elossa!”, Rick iloitsee.

Luitko jo nämä?

Monen laskettelijan ja lumilautailijan mielestä kevät on talven kruunu. Kerro mielipiteesi kevätlaskuista ja osallistu Bollén lasien arvontaan.
Nyt on aihetta hymyyn, iloon ja riemuun: Iso-Syötteen huipulle pääsee jatkossa nopealla tuolihissillä.
Sirkan kylässä sijaitsevalla Levitunturilla avattiin vuonna 1964 Eturinteen alueella pujottelurinne ja kapulahissi. Levin kehitys kansainväliseksi talvimatkailukeskukseksi oli alkanut. Kuva: Levi Ski Resort
Talvipyöräily antaa kiehtovaa näkökulmaa hiihtolomaan. Tutunkin hiihtokeskuksen ympäristö näyttää erilaiselta ohjaustangon takaa.
Rinteessä harvemmin ollaan yksi. Mitä enemmän väkeä on mäessä, sitä tärkeämpää on noudattaa yhteisiä rinnesääntöjä.
Hiihtokoulu ei ole vain aloittelijoiden koulu, vaan jokainen laskettelija ja lautailija hyötyy tekniikkatunnista.
Suksiseppä Jani Ahvenainen kertoo rinnevinkkinsä ja samalla paljastaa, miten voit voittaa Pusun sukset.
Alppilegenda Kalevi ”Häkä” Häkkinen laski talvella 1967 Hirvensalossa kilpaa rallikuski Rauno Aaltosen Mini Cooperia vastaan. Legendan mukaan Aaltosen Mini voitti hiuksenhienosti. Kuva: Museovirasto
Temppuilu, pelleily tai kikkailu ei kuulu hiihtohissiin, eikä hissikapulaa tule vedättää hissilinjalta sivuun. Hiihtokeskusten ski patrolit valvovat tehostetusti hissikäyttäytymistä 5.–11.2.2024 sekä 28.3.–1.4.2024.
Hyvä suksi tai lauta on helppo ostaa, mutta itselleen mieleisin löytyy vain kokeilemalla. Ski.fi Testikeskus tarjoaa tähän erinomaisen mahdollisuuden!

Lumilautaliiton uusimmat

fsa-paracross-pyha

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

”Pitkälle pärjää maalaisjärjellä”, videolla bike park -sääntöjä esittelevä Riku Mertala muistuttaa. ”Ennen kaikkea katsokaa minne ajatte tai pysähdytte!”

Bike park -säännöt haltuun hauskan videon avulla

Ajovinkit
Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista. Lisäksi hän ohjaa kesäisin leirejä mm. Sappeen bikeparkissa.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit
Elise Kulmala ajaa itse paljon. Valmennuksessa hän kiinnittää paljon huomiota kolmeen asiaan: ajoasentoon, vauhdin kontrollointiin ja katseeseen. Kuva: Tiia Nyholm

Kokenut bike park -ohjaaja Elise Kulmala: ”Ensin turvallisuus, sitten nopeus.”

Ajovinkit