Ajovinkit 0
Sappee 25.6.2022

Vältä (turhat) kaatumiset maastopyörällä

”Jokainen voi itse vaikuttaa riskeihin ja niiden toteutumiseen”, muistuttaa bikepark-ohjaajien kouluttaja AP Laiho. ”Jokainen voi itse vaikuttaa riskeihin ja niiden toteutumiseen”, muistuttaa bikepark-ohjaajien kouluttaja AP Laiho.
Maastopyöräilyssä, kuten monissa muissakin vauhdikkaissa lajeissa, on joskus vaikea välttää kaatumista. Pannuja ei kannata liikaa pelätä, mutta turhia kaatumisia on helppo välttää. Huomioi nämä seitsemän vinkkiä ja ajaminen jatkuu hauskana huomennakin!

Onko maastopyöräily vaarallista? Pääsääntöisesti ei, vaikkakaan tyhjentävää vastausta on mahdotonta antaa: jokainen meistä voi itse vaikuttaa riskeihin ja niiden toteutumiseen. Kyse on hyvin pitkälti omasta toiminnasta ja asenteesta. Bike park -ohjaajien kouluttaja AP Laiho listasi seitsemän turvallisuusvinkkiä bike park -ajoon.

Lue myös: FMBIA on osaavan bike park -ohjauksen tae

1. Pidä välineet kunnossa

Toimivat ja tarkoituksenmukaiset välineet ovat bike park -ajossa kaiken a ja o. Niinpä tarkista välineiden kunto aina ennen ajoa. Toivatko jarrut? Onko renkaissa sopivasti ilmaa? Onko renkaan akseli kuljetuksen jälkeen varmasti kunnolla paikoillaan? Vaikka olisit minkälainen velho pyörän päällä, välinerikko saattaa tulla niin yllättäen, ettet ehdi kissaa sanoa. Niinpä pidä välineet aina kunnossa. Jos jokin mietityttää, tarkista ja korjaa tarvittaessa.

2. Aloita maltilla

Alkuverryttely ei kaikkien mielestä ole se trendikkäin juttu, mutta erittäin tärkeää myös ennen bike park -ajoa. Hae tuntumaa askel askeleelta, jotta niin lihakset kuin ajotuntumakin ehtivät heräillä päivän seikkailuihin. Rullaile ensin muutama rani helppoa flow-pätkää ja lisää vauhtia vähitellen. Muutenkin, jos haluat ajaa reippaasti, on hyvä idea ajaa reitti ensin läpi rennosti ja sitten vasta aggressiivisemmin.

3. Tutustu reitteihin

Erittäin keskeinen osa riskien hallintaa – ja sujuvaa ajamista – on reittiin tutustuminen. Tavallisella reitillä tähän riittää radan rullailu läpi, mutta yksittäisissä haastavimmissa kohdissa, kuten hyppyreissä, dropeissa ja kivikoissa, voi olla tarpeen pysähtyä ja tutustua paikkaan tarkemmin. Pysähdy aina sivuun ajolinjalta ja sellaiseen paikkaan, jossa sinut voi nähdä. Kiipeä ylöspäin vain radan sivussa ja ota muut huomioon, kun palaat radalle.

4. Huomioi olosuhteet

Vaikka reitti sinällään olisi sinulle tuttu, ota myös vallitsevat olosuhteet huomioon. Sivutuuli isoissa hypyissä voi viedä sinulta tasapainon ja vastatuuli vauhdit. Märkä keli tekee (usein) radasta liukkaan, mutta se ei silti ole ainoa sateen tuoma haaste: sade voi vaikuttaa myös esimerkiksi näkyvyyteen ja saada aikaan reitin kulumista, kuten vesiuria. Toisaalta myös kuivuus voi tehdä tepposensa: kuivana höttönä pölyävä hiekka voi sekin olla liukasta.

5. Lisää haastetta asteittain

Hyvin suunnitellun bikeparkin rakentamisessa on otettu huomioon progressio: helpommasta suorituspaikasta voi edetä vaikeampaan. Esimerkiksi hyppyjen ja droppien haastavuutta on hyvä lisätä askel askeleelta – vaikka olisit sen ison hypyn jo aiemmin hypännytkin. Aja ensin vastaava pienempi feature ja haasta vasta sitten omia rajojasi.

6. Tiedosta ulkoiset paineet

Kodak-kuume ei filmin häviämisen seurauksena ole kadonnut mihinkään – päinvastoin. Yliyrittäminen kuvia ja videoita varten on selvä riski. Samanlaista yliyrittämistä ja ulkoisia paineita voi aiheuttaa myös esimerkiksi Strava. Kun mahdolliset tykkäykset ja KOM:it sumentavat omaa päätöksentekoa, liikutaan riskirajoilla. Tämä kannattaa tiedostaa omassa ajossa.

7. Huomioi oma olotila

Vireystila muuttuu päivän aikana, nälkä alkaa painaa ja ajatuskin karkailla. Pidä siis huoli tauoista, energiasta ja juomisesta päivän aikana ja tunnista väsymisen merkit. Aja pyörä parkkiin jo ennen kun kädet eivät enää pysy tangossa ja sormet eivät jaksa puristaa jarruja. ”Ehkä vielä yksi mäki” kannattaakin tulkita niin, että eiköhän ajopäivä ollut siinä. Lisää hauskaa voi pitää huomennakin.
 
Myös yhteiset pelisäännöt lisäävät bike park -turvallisuutta. Tutustu sääntöihin katsomalla alla oleva video.

Luitko jo nämä?

Sappee sai Suomen ensimmäisen Vuoden Bike Park -palkinnon syksyllä 2021.
Ylläs on mainio kohde myös kesällä, sillä tekemistä ja valoa riittää. Kuva: Esko Liukas
Polkujuoksu kehittää kuntoa ja vahvistaa kehon lihaksia monipuolisesti. Lisäksi luonnon helmassa juokseminen rauhoittaa mieltä.
Mikä on mielestäsi paras bike park, entä miten bike parkeja pitäisi kehittää? Kerro näkemyksesi, anna tähtesi ja voit voittaa Bollén lasit!
Nuuksion perukoilla on keväällä 2022 urakoitu ja kesällä pääseekin nauttimaan entistä paremmista reiteistä.
Meri-Teijo Bike Park (MTBP) palkittiin syksyllä 2021 Vuoden teko -maininnalla onnistuneesta reittisuunnittelusta ja -toteutuksesta. Kesällä 2022 Teijossa on entistä enemmän ajettavaa ja reittejä myös aloittelijoille.
Alkukankeuksien jälkeen on Ruka bike park kehittynyt monipuoliseksi pyöräilykohteeksi.
Kouvolan ylpeys – Mielakka bike park – on kesällä 2022 parempi kuin koskaan ennen.
Kokonniemi on Porvoon kesän helmi. Bike park tarjoaa ajettavaa kaiken tasoisille kuskeille ja uusi seikkailupuisto innostaa kaiken ikäisiä.
Enduro-pyörällä ajaa bike park -reittien lisäksi myös maastopoluilla. Kuvan pyörä on Ghost SL AMR 6.7.

Lumilautaliiton uusimmat

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

”Pitkälle pärjää maalaisjärjellä”, videolla bike park -sääntöjä esittelevä Riku Mertala muistuttaa. ”Ennen kaikkea katsokaa minne ajatte tai pysähdytte!”

Bike park -säännöt haltuun hauskan videon avulla

Ajovinkit
Elise Kulmala ajaa itse paljon. Valmennuksessa hän kiinnittää paljon huomiota kolmeen asiaan: ajoasentoon, vauhdin kontrollointiin ja katseeseen. Kuva: Tiia Nyholm

Kokenut bike park -ohjaaja Elise Kulmala: ”Ensin turvallisuus, sitten nopeus.”

Ajovinkit
Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista. Lisäksi hän ohjaa kesäisin leirejä mm. Sappeen bikeparkissa.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit