Nuuksio Ski & Bike 19.6.2025

Tornari Bikepark – päivitetty klassikko

Tornari Bikepark kehittyy uusien yrittäjien johdolla entistä monipuolisemmaksi. Silti keskus on yhä etenkin osaavien kuskien suosiossa ja musta reitti on edelleen oikeasti musta. Tornari Bikepark kehittyy uusien yrittäjien johdolla entistä monipuolisemmaksi. Silti keskus on yhä etenkin osaavien kuskien suosiossa ja musta reitti on edelleen oikeasti musta.
Klaukkalassa sijaitseva Tornari Bikepark sai uuden yrittäjäryppään 2024. Neljä taustahenkilöistä on aktiivisia alamäkipyöräilyn harrastajia ja se näkyy kehityksessä.

Tornari Bikepark on vuodessa muuttunut valtavasti. Yrittäjien taustan huomioiden kehitystyötä on tehty ”kuskeilta kuskeille” -asenteella.

Aluetta on siistitty, opasteita selkeytetty ja reitistöä on muokattu isolla kädellä. Vanha elämää nähnyt kahvila- ja huoltorakennus palvelee enää vain wc-tiloina. Konttiravintola terasseineen vastaa kuskien energiatankkauksista sekä toimii sosiaalisen kanssakäymisen keskuksena.

Tornari Bikepark on jo vuosia ollut akitiivikuskien suosikki. Yhteisöllisyys on vahvasti aistittavissa.

Lisää helppoa, mutta musta on yhä musta

Uudistettu Tornari on saanut hyvän lähdön ja kuskit kiittelevät uudistuksia. Nyt keskuksessa on entistä monipuolisemmin reittejä, mutta vanhaan tapaan etenkin kokeneet kuskit nauttivat tarjonnasta.

Tornarin puhemiehinä toimivat Toni Pihamaa sekä Vesa Sammalisto kertovat lähteneensä yrittäjiksi rakkaudesta lajiin.

”Tornari on tunnettu paikka lajin harrastajien parissa ja se on ollut aktiivinen toimija myös seurojen kanssa. Kävijämääriä pitää kuitenkin kasvattaa. Meillä käy Suomen ja Viron ykköskuskit treenaamassa, mutta kun mietitään liiketoimintaa, niin jatkossa meidän pitää olla myös aloittelijaystävällinen paikka.”

Puheet näkyvät myös tekoina. Uudet ja uudistetut reitit ovat tuoneet lisää kuskeja Klaukkalaan.

”Jotta Tornari Bikepark voisi pyöriä ja elää, niin meillä pitää olla enemmän helppoja flow-reittejä. Emme varmaan koskaan tule olemaan vihreiden reittien keskus, vaan enemmänkin tarjontamme on sinisistä mustiin reitteihin.”

Jatkossa Tornari Bikepark ei halua olla vain osaavien keskus. Aluetta kehitetään entistä paremmin lajia aloitteleville sopivaksi.

Tornari Bikepark on kolme erilaista aluetta

Rinnealue jakaantuu kolmeen osaan, alhaalta katsottuna vasemmassa reunassa on endurometsä, keskellä on haastavia DH-reittejä ja oikealla flow-reitit.

Tornarin musta alamäkireitti on sysimusta ja sen ajaminen vaatii taitoja ja rohkeutta. Metsässä kulkevat enduroreitit ovat pitkälti ennallaan, joskin niiden opastuksia on selkeytetty ja aiemmin risteäviä reittejä on uudelleen linjattu tai poistettu käytöstä.

Uusien yrittäjien ensimmäisenä vuonna on rakennettu oikeanpuoleista ja keskimmäistä aluetta. Maata on siirretty ja muokattu mittavia määriä. Rohkelikoille on tarjolla vauhdikkaita reittejä ilmakylpymahdollisuuksilla. Alueiden reittiuudistukset eivät ole vielä valmiit, sillä osa alueesta on suljettu ja sieltä kuuluu kaivinkoneen työskentely.

Tornarin kehittäminen ei jää ideoista kiinni.

”Meillä on paljon kehitysajatuksia, mutta raha kuitenkin ratkaisee. Haluaisimme tehdä kaikkea hienoa ja upeaa, mutta toimintaa kehitetään taloudellen mahdollistamissa rajoissa. Saamme ehdotuksia myös asiakkailtamme, aina ruokatarjonnasta erikoisempiin obstaakkeleihin. On hienoa, että harrastajille on intohimoa paikkaa ja lajia kohtaan.”

Flow-reittejä on kehitetty paljon. Muotoja on tullut lisää ja hyppymahdollisuuksia löytyy vähintäänkin riittävästi.

Reiteillä on muodot kohdallaan

Laatu on kulkenut mukana, kun uusia flow-reittejä on tehty. Bermit ovat kookkaat ja muodoiltaan jouhevat ajaa. Hyppyreiden nokat antavat turvallisen lähdön ja alastulot ovat hyvässä suhteessa hyppyrin kokoon nähden.

Flow-reiteille on tehnyt vaihtoehtoisia linjoja, joista kikkailuun mieltyneet kuskit saavat halutessaan lisätouhua helpommalla reitillä ajamiseen. Hyvin suunnitellut ja toteutetut muodot tekevät ajamisesta entistä turvallisempaa.

Tornarin pieni rinneala on hyödynnetty tehokkaasti. Ensikertalaisena välillä hätkähtää, kun muutaman metrin päässä kulkevalla toisella reitillä ajaa toinen kuski samaan aikaan. Reitit ovat kuitenkin toisista erillään, eikä risteyskohtia juurikaan ole.

Ylös noustaan sompahissillä. Nousulatu on helppo.

Tornari Bikepark haluaa kasvaa isoksi

Yhteisöllisyys on jo pitkään ollut Tornarin tavaramerkki. Moni kuski tervehtii Tonia ja Vesaa sekä kyselee kuulumisia haastattelutilanteesta huolimatta. Satunnaisen vierailijan on haastava erottaa kaveruutta ja asiakassuhdetta.

”Haluamme säilyttää yhteisöllisen fiiliksen, vaikka nyt asiakasmäärien kasvaessa kaikkia kuskeja ei enää tunnetakaan.”

Kun Tornari Bikeparkista piirtää kartalle 100 kilometrin säteellä ympyrän, asuu alueella paljon väkeä. Ympyrän sisälle mahtuu myös Tallinna. Oiva sijainti väkikeskittymässä innostaa piirtelemään suunnitelmaviivoja vähän isommalla liidulla.

”Haluamme tehdä isoa, emme vain selvitä jotenkin eteenpäin. Saamme keväisin reitit ajokuntoon todella aikaisin, joka on hyvä kilpailuvaltti myös Ruotsin bike parkeihin nähden. Tavoitteenamme on olla monipuolinen pyöräilykeskus, eli haluamme tarjota muutakin kuin hissipyöräilyä.”

Päämärä on kirkas ja kunniahimoinen:

”Haluamme olla Pohjois-Euroopan paras pyöräilykeskus.”

Luitko jo nämä?

Oikein säädetty pyörä on nopea, hauska ja turvallinen ajaa. Matti Lehikoinen näyttää, miten pyörä kannatata säätää. Matin pyörä on Ghost Path Riot Fullparty.
Bike park -päivä on mainio hetki tutustua laskettelun ja lumilautailun kesäiseen serkkuun, eli alamäkipyöräilyyn. Juhlapäivänä useassa keskuksessa on tarjouksia lipuista, varusteista ja opastuksesta.
Vastaa kyselyyn ja auta hiihtokeskuksia kehittymään. Voit samalla voittaa Bollén hienot laskulasit tai kuvassa näkyvän Elämäni on alamäessä -pipon.
Nyt tutkitaan, kuinka paljon ja millaisia harrastajia Suomessa liikkuu vyöryalttiissa maastoissa. Osallistu kyselyyn 19.5.2025 mennessä ja autat suomalaisen lumivyörykoulutuksen kehittämisessä.
”Hiihtokeskukset ovat Suomen käyntikortti kansainvälisille vieraille”, muistuttaa valintaraadin puheenjohtaja ja Visit Finlandin Kristiina Hietasaari. Kuvassa Vuoden hiihtokeskus -palkinnon 2025 voittanut Saariselkä Ski & Sport Resort.
Ehdota vuoden hiihtokeskusta ja lähirinnettä. Voit voittaa kausikortin valitsemaasi hiihtokeskukseen!
Hiihtokeskukset ovat auki lakosta huolimatta. Lakon piirissä olevissa keskuksissa voi olla poikkeuksia palveluiden, rinteiden ja hissien aukioloissa. Kannattaa siis käydä ennen mäkipäivää tarkastamassa keskusten sivuilta ajankohtainen rinne- ja hissitilanne.
”Ilmassa on ihan sama, onko jalassa alpit, lauta vai tellut. Feikkiin ländäyksessä telluilla on ongelmia, jos ländää liian etunojaan. Silloin naamaplätsi on mahdollinen”, Iisko Kuusisto kertoo parkkilaskusta telemarkeilla.
Lumi ja rinneriemut ovat olennainen osa hiihtolomaa. Tänäkin talvena hiihtokeskuksissa on paljon lunta.
Osallistu Ski.fi:n järjestämään arvontaan ja voit voittaa Pusun upeat sukset.

Lumilautaliiton uusimmat

Lue lisää

Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit
Bike park -päivä on mainio hetki tutustua laskettelun ja lumilautailun kesäiseen serkkuun, eli alamäkipyöräilyyn. Juhlapäivänä useassa keskuksessa on tarjouksia lipuista, varusteista ja opastuksesta.

Kansallinen bike park -päivä: poimi tutustumistarjoukset!

Bike park -uutiset
”Pitkälle pärjää maalaisjärjellä”, videolla bike park -sääntöjä esittelevä Riku Mertala muistuttaa. ”Ennen kaikkea katsokaa minne ajatte tai pysähdytte!”

Bike park -säännöt haltuun hauskan videon avulla

Ajovinkit