Sappee 16.9.2023

Bike park -ajotekniikkaa, osa 1: Ajoasento

Tasapainoisessa ajoasennossa pääosa painosta on jaloilla, kädet vain tasapainottavat asentoa. Muista nyrkkisääntö: kevyet kädet, raskaat jalat.

Hyvä ajoasento luo pohjan sujuvalle ja kontrolloidulle ajamiselle. Ajoasento ei ole staattinen olotila, vaan liikevalmis lähtökohta, josta pyöräilijä voi reagoida muuttuviin tilanteisiin. Olennaista ajoasennossa on, että siitä voi liikkua joka suuntaan: ylös, alas, eteen, taakse ja sivuille. Tässä asennossa pyöräilijä on valmis vastaanottamaan reitillä kohtaamansa haasteet.

Perusasento kuntoon

Perusasennossa pyöräilijä ei istu satulassa, vaan seisoo polkimilla paino tasaisesti molemmilla jaloilla. Pääosa painosta on jaloilla, kädet vain tasapainottavat asentoa. Hyvä ohje onkin muistaa, että kädet ovat kevyet, jalat raskaat. Näin asento on tasapainoinen ja pyörä tottelee hyvin.

Perusasennossa polkimet ovat vaakatasossa. Ainoita poikkeuksia ovat mutkat – ja luonnollisesti polkeminen. Kun polkimet ovat vaakatasossa, jakautuu paino tasaisesti molemmille jaloille ja pyöräilijän on myös mahdollista liikkua pyörän päällä tasapainoisesti eteen ja taakse.

Jalkojen – ja myös pyörän kampien – asento muuttuu maaston mukaan. Jyrkässä alamäessä kammet kääntyvät taaksepäin eli ”takajalka” putoaa alemmas. Samoin käy esimerkiksi jarrutuksissa ja isoja töyssyjä kohdatessa.

Pyöräilijän polvet ovat aina koukussa, joskus enemmän ja joskus vähemmän, mutta tikkusuoriksi ne eivät juurikaan ojennu. Jalkoja ojentamalla tasataan kuoppia ja koukistamalla kumpuja. Mitä enemmän jaloissa on pelivaraa, sen tasaisempaa ajosta tulee.

Hyvä ajoasento mahdollistaa liikkeen eteen ja taakse

Lantion asento vaikuttaa merkittävästi siihen, miten voimat välittyvät ja missä pyöräilijän painopiste on. Siirtämällä lantiota taakse, saa painopisteen vietyä kauas taka-akselin päälle. Kun lantion tuo eteen, painopiste siirtyy lähelle tankoa. Olennaista on oppia liikkumaan etenkin eteen ja taakse. Tämä auttaa esimerkiksi jyrkissä alamäissä.

Ylävartalon asento määräytyy pitkälti lantion asennon mukaan: kun lantiota siirretään taakse, pitää ylävartalo laskea lähelle tankoa, jotta tasapainoinen asento säilyisi. Maastopyöräilijän selkä ei ole kaarella eteenpäin, eikä notkolla, vaan neutraalissa asennossa. Kun vielä vatsa- ja selkälihakset pitävät keskivartalon ”paketin” kasassa, on tasapaino helpompi säilyttää ja polkuvoima välittyy tehokkaammin polkimille. Keskivartalon pito onkin olennainen osa maastopyöräilyä.

Neutraalissa perusasennossa – eikä oikeastaan muussakaan pyöräilyssä – hartioita ei tarvitse jännittää. Hartiat eivät nouse korviin, vaan lapaluut pysyvät alhaalla ja yhdessä. Yläselän lihakset vakauttavat menoa. (Teksti jatkuu kuvan jälkeen.)

Perusasento edestä: katse on edessä ja etusormet valmiina jarrukahvoilla.

Kyynärpäät toimivat samaan tapaan polvien kanssa: ne auttavat joustamaan maaston muotoja eivätkä ojennu lukkosuoriksi. Kyynärpäiden tulisi joustaessaan koukistua sivuille, ei vartalon vierelle. Näin ylävartalon työhön saadaan mukaan myös rinta- ja yläselän lihakset, eivät vain käsivarsien ojentajat. Ajosta tulee kevyempää ja tehokkaampaa.

Kädet, kuten jo edellä todettiin, eivät kannattele ajajan painoa. Pääpaino on jaloilla ja käsien ote ja tuntuma tankoon on rento. Tankoa ei tarvitse puristaa. Opettele alusta asti pitämään etusormet valmiina jarrukahvoilla. Se on osa perusasentoa, joka on valmis vastaanottamaan reitin haasteet.

Haluatko oppia lisää bike park -ajotekniikkaa? FMBIA-koulutetut ohjaajat antavat yksityistunteja ja järjestävät kursseja. Kysy lisää bike parkeista!

Artikkelia muokattu:

Luitko jo nämä?

Ylläksellä on tapahtunut viime vuosina paljon. Laskettelijoita ilahduttaa kuuden hengen tuolihissi sekä pitkä katettu mattohissi. Lisäksi Gondoli-rinteen valaistusta ja lumetusta on uusittu.
Vuoden Bike Park 2023 on Ruka. Keskuksen vahva ja kokonaisvaltainen panostus bike parkiin näkyy. Rukalla niin aloittelijat kuin konkarit löytävät mielenkiintoista ajettavaa.
Ski.fi-kortti on paras laskettelijan etukortti.
Tanja Poutiainen-Rinne kiipesi ensimmäistä kertaa maailmancup-osakilpailun korkeimmalle palkintopallille Levillä 2004. Kesällä 2023 hän laski samaan mäkeen rakennettua slalom-rataa pyörällä.
Pyöräily sopii eloisalle Emmalle: ”Alamäkipyöräily on sosiaalinen tapahtuma, hissimatkalla voi tarinoida kaikenlaista.”
Mikä bike park ansaitsee halutun ja himoitun palkinnon? Osallistu valintaan ja voit voittaa kausikortin!
Sirly Ylläsjärvi tutustui alamäkipyöräilyyn opettajan kanssa ja innostui lajista.
Sami Hyypiän ehkäpä tunnetuin saavutus on Mestareiden Liigan voitto Liverpool FC:n riveissä vuonna 2005. Mittavan ammattilaisuran ohella hän on pelannut yli 100 maaottelua Huuhkajissa. Ammattilaisuran päättyminen on mahdollistanut uudet lajit. Nyt Sami Hyypiä on innostunut alamäkipyöräilystä.
Kypärän ja ajolasien lisäksi bike parkissa kannattaa käyttää muitakin suojia. Moni kuski pukee päälleen ainakin hanskat sekä kyynär- ja polvisuojat.
Hyvin suojaava, mukava ja tuulettuva kypärä on ehdoton varuste bike park -ajoon.

Lumilautaliiton uusimmat

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista. Lisäksi hän ohjaa kesäisin leirejä mm. Sappeen bikeparkissa.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit
Hissillä nousu bike park -reittien päälle sujuu nopeasti ja helposti.

Hissin käyttö pyörällä on helppoa

Ajovinkit

Kommentti: Täydellinen yhdistelmä naisille – alamäki ja polkupyörä

Ajovinkit