Ajovinkit 0
Himos 18.1.2022

Bike park -ajotekniikkaa, osa 1: Ajoasento

Tasapainoisessa ajoasennossa pääosa painosta on jaloilla, kädet vain tasapainottavat asentoa. Muista nyrkkisääntö: kevyet kädet, raskaat jalat.

Hyvä ajoasento luo pohjan sujuvalle ja kontrolloidulle ajamiselle. Ajoasento ei ole staattinen olotila, vaan liikevalmis lähtökohta, josta pyöräilijä voi reagoida muuttuviin tilanteisiin. Olennaista ajoasennossa on, että siitä voi liikkua joka suuntaan: ylös, alas, eteen, taakse ja sivuille. Tässä asennossa pyöräilijä on valmis vastaanottamaan reitillä kohtaamansa haasteet.

Perusasento kuntoon

Perusasennossa pyöräilijä ei istu satulassa, vaan seisoo polkimilla paino tasaisesti molemmilla jaloilla. Pääosa painosta on jaloilla, kädet vain tasapainottavat asentoa. Hyvä ohje onkin muistaa, että kädet ovat kevyet, jalat raskaat. Näin asento on tasapainoinen ja pyörä tottelee hyvin.

Perusasennossa polkimet ovat vaakatasossa. Ainoita poikkeuksia ovat mutkat – ja luonnollisesti polkeminen. Kun polkimet ovat vaakatasossa, jakautuu paino tasaisesti molemmille jaloille ja pyöräilijän on myös mahdollista liikkua pyörän päällä tasapainoisesti eteen ja taakse.

Jalkojen – ja myös pyörän kampien – asento muuttuu maaston mukaan. Jyrkässä alamäessä kammet kääntyvät taaksepäin eli ”takajalka” putoaa alemmas. Samoin käy esimerkiksi jarrutuksissa ja isoja töyssyjä kohdatessa.

Pyöräilijän polvet ovat aina koukussa, joskus enemmän ja joskus vähemmän, mutta tikkusuoriksi ne eivät juurikaan ojennu. Jalkoja ojentamalla tasataan kuoppia ja koukistamalla kumpuja. Mitä enemmän jaloissa on pelivaraa, sen tasaisempaa ajosta tulee.

Hyvä ajoasento mahdollistaa liikkeen eteen ja taakse

Lantion asento vaikuttaa merkittävästi siihen, miten voimat välittyvät ja missä pyöräilijän painopiste on. Siirtämällä lantiota taakse, saa painopisteen vietyä kauas taka-akselin päälle. Kun lantion tuo eteen, painopiste siirtyy lähelle tankoa. Olennaista on oppia liikkumaan etenkin eteen ja taakse. Tämä auttaa esimerkiksi jyrkissä alamäissä.

Ylävartalon asento määräytyy pitkälti lantion asennon mukaan: kun lantiota siirretään taakse, pitää ylävartalo laskea lähelle tankoa, jotta tasapainoinen asento säilyisi. Maastopyöräilijän selkä ei ole kaarella eteenpäin, eikä notkolla, vaan neutraalissa asennossa. Kun vielä vatsa- ja selkälihakset pitävät keskivartalon ”paketin” kasassa, on tasapaino helpompi säilyttää ja polkuvoima välittyy tehokkaammin polkimille. Keskivartalon pito onkin olennainen osa maastopyöräilyä.

Neutraalissa perusasennossa – eikä oikeastaan muussakaan pyöräilyssä – hartioita ei tarvitse jännittää. Hartiat eivät nouse korviin, vaan lapaluut pysyvät alhaalla ja yhdessä. Yläselän lihakset vakauttavat menoa. (Teksti jatkuu kuvan jälkeen.)

Perusasento edestä: katse on edessä ja etusormet valmiina jarrukahvoilla.

Kyynärpäät toimivat samaan tapaan polvien kanssa: ne auttavat joustamaan maaston muotoja eivätkä ojennu lukkosuoriksi. Kyynärpäiden tulisi joustaessaan koukistua sivuille, ei vartalon vierelle. Näin ylävartalon työhön saadaan mukaan myös rinta- ja yläselän lihakset, eivät vain käsivarsien ojentajat. Ajosta tulee kevyempää ja tehokkaampaa.

Kädet, kuten jo edellä todettiin, eivät kannattele ajajan painoa. Pääpaino on jaloilla ja käsien ote ja tuntuma tankoon on rento. Tankoa ei tarvitse puristaa. Opettele alusta asti pitämään etusormet valmiina jarrukahvoilla. Se on osa perusasentoa, joka on valmis vastaanottamaan reitin haasteet.

Haluatko oppia lisää bike park -ajotekniikkaa? FMBIA-koulutetut ohjaajat antavat yksityistunteja ja järjestävät kursseja. Kysy lisää bike parkeista!

Luitko jo nämä?

Kun suksen kärjessä on rockeria, lähteää suksi helposti käännökseen pehmeässä lumessa.
Koskematon hanki on ihanaa, mutta se voi olla myös petollista. Lumiturvallisuuskouluttaja Eeva Mäkelä korostaa osaamisen ja oikeiden vvyörypelastusvälineiden merkitystä.
Kansainvälistä lumipäivää vietetään 16. tammikuuta. Tartu juhlapäivän kunniaksi Ski.fi:n laskuhaasteeseen!
Vapaalaskusukset ovat todelliset monitoimityökalut Suomen rinteille.
Tarkista oman lähirinteesi ruuhka-ajat rohkeasti kysymällä, kannustaa hiihdonopettaja Teija Uurinmäki.
Hiihtokoulussa jokainen ottaa takuulla loikan omissa taidoissaan eteenpäin. Hiihtokoulu ei ole vain aloittelijoita varten, sillä ammattilaiset osaavat opastaa myös osaavaa laskijaa.
Keskellä kansallispuistoa sijaitseva Pallas on täysin omanlaisensa hiihtokeskus. Talvelle 2022 on lanseerattu tunturialueen lumiolosuhteista kertova sovellus.
Kuka laskee, missä laskee ja miten laskee? Nämä kaikki vaikuttavat suksen valintaan. Itselleen sopivinta suksea valittaessa kannattaa tuntea myös suksen speksit ja ajatukset niiden takana.
Ei pelkkää koronatarinaa. Vuosi 2021 tarjosi onneksi myös hienoja hetkiä rinteessä. Tässä nautitaan Levin hangista helmikuussa 2021.
Rinteessä voit nauttia lumisesta joulusta koronaturvallisesti.

Lue lisää

Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista. Lisäksi hän ohjaa kesäisin leirejä mm. Sappeen bikeparkissa.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit
Hissillä nousu bike park -reittien päälle sujuu nopeasti ja helposti.

Hissin käyttö pyörällä on helppoa

Ajovinkit

Kommentti: Täydellinen yhdistelmä naisille – alamäki ja polkupyörä

Ajovinkit