Laajis 26.11.2022

Ruka Bike Park haluaa olla pohjoisen monipuolisin

Alkukankeuksien jälkeen on Ruka bike park kehittynyt monipuoliseksi pyöräilykohteeksi. Alkukankeuksien jälkeen on Ruka bike park kehittynyt monipuoliseksi pyöräilykohteeksi.
Ruka bike parkilla on ollut hienot suunnitelmat, mutta myös käynnistymistuskia. Tunturissa on rakennettu bike parkia pitkän kaavan kautta ja alkukesästä 2022 alkaa olla jo hyvin ajettavaa. Tavoite on kova, eli olla pohjoisen monipuolisin bike park.

Ruka bike park haluaa olla pohjoisen monipuolisin pyöräilykeskus. Lähtökohta kuulostaakin hienolta: tunturissa yhdistyy isolla hankerahalla rakennetutut bike park -baanat, Ruka Freeridersin bike park -reitit, eri puolella tunturia kulkevat modernit hissit ja suosittu kylä monipuolisine palveluineen.

Hulppeista lähtökohdista huolimatta Ruka bike parkin startti ei ole ollut pelkkää leppoisaa alamäkeä. Hanke on edennyt toivottua hitaammin, eikä läheskään kaikki reitit ole valmistuneet toivotussa aikataulussa. Pyöräilijöiden keskuudessa – ja etenkin sosiaalisessa mediassa – rakennusprojektin hidasta edistymistä on manailtu.

Vastoinkäymisistä huolimatta projekti on edennyt ja kesällä 2022 mainospuheille alkaa olla katetta.

Bike park -pyöräilyn aloittaminen on Rukalla helppoa, sillä käytössä on nopeat ja mukavat gondoli- ja tuolihissit.

Ruka bike park on helppojen ja haastavien reittien yhdistelmä

Rukalla on pyöräilty vuosia. Paikalliset aktiivit – Ruka Freeriders – ovat pitkään rakentaneet lähinnä itselleen ja muille aktiivikuskeille tunturiin haastavaa ja vauhdikasta reittiverkostoa. Varsinaista bike parkia Ruka Freeriders ei kuitenkaan ole tehnyt, vaan pikemminkin leikkikenttää omaa hauskanpitoa varten.

Rukan hiihtokeskus aloitti bike parkin rakentamisen 2020. Ensimmäisiä valmisteluja oli tehty jo aikaisemmin. Esimerkiksi kylän ytimessä sijaitsevan Kaltiolammen ympärille rakentui harjoittelupaikka, eli skills arena, jo vuonna 2019.

Lue myös: Ruka Bike Park tähtää suureksi ja monipuoliseksi

Talvella Ruka haluaa olla ”maailman paras hiihtokeskus perheille”. Sama ajatusmaailma on ollut myös bike parkin rakentamisen punaisena lankana: helppoja ja hauskoja reittejä, joista mahdollisimman moni voi nauttia turvallisesti. Rakennusprojektissa onkin keskitytty vihreisiin ja sinisiin flow-reitteihin.

Rukan kylään laskeutuva Kuru 1 on mainio esimerkki helposta ja vauhdikkaasta reitistä. Kuva: Simo Vilhunen

Kesällä 2022 oli heti avajaispäivänä valmiina neljä koneellisesti tehtyä ja viimeisteltyä reittiä. Kun reittiverkostoon yhdistetään Ruka Freeridersin tekniset ja haastavat mäet, on kokonaisuus yksi maamme kattavimmista. Alueen kiinnostavuutta lisää myös pump track sekä Rukan maisemissa kiemurteleva maastopyöräreittiverkosto.

Kylästä löytyy useita pyörävuokraamoja ja pyöränpesupisteitäkin on kaksi: yksi Rukan kylässä Piste-vuokraamolla ja toinen tunturin toisella puolella RukaValley -hotellin sivustalla.

Rukan ehdoton valtti on pyöräilijöiden käytössä olevat hissit. Village-to-Valleyn gondoli kulkee tunturin molemmin puolin ja sen lisäksi pyöräilijät voivat nousta kylästä huipulle nopealla Village Express -tuolihissillä. Pyöräilijöille uutena hissinä kesällä 2022 käyttöön otetaan Kulma-ankkuri Vuosselin puolella.

Rukalta löytyy myös monipuolisen palvelut pyöräilijöille.

Aika lunastaa paikka Suomen bike park -kartalla

Rukalla reitit luokitellaan flow- ja technical-reitteihin. Koneellisesti tehdyt flow-reitit ovat pinnaltaan tasaisia noin 1–2 metriä leveitä reittejä, joissa on kallistettuja mutkia, erilaisia kumpuja ja hyppyreitä. Flow-reittien kaikki hyppyrit on kierrettävissä tai rullattavissa yli.

Technical-reitit ovat niemensä mukaisesti ajotekniikkaa vaativia ja flow-reittejä luonnonmukaisempia sekä kapeampia reittejä. Ne on tehty useimmiten käsivoimin luonnon muotoja mukaillen. Reiteillä on kivikkoja, juurakkoja ja hyppyreitä, joissa osaava kuski viihtyy.

Kaikkiaan Rukan bike park -karttaan on piirretty kahdeksan flow-reittiä (4 vihreää, 3 sinistä ja yksi punainen) sekä kolme technical-reittiä (sininen, punainen ja musta).

Tunturin reitit ja reittikuvaukset löydät Rukan sivuilta.

Lajista kiinnostuneille löytyy Rukalta myös ohjausta, sillä Rukan hiihtokoulun kesäohjelmassa on bike park intro- ja jatkokurssit. Myös lapsille on ohjattua toimintaa, kun talvesta tuttu Werneri-konsepti laajenee bike parkeihin.

Alunperin Ruka Freeridersien rakentamilta reiteiltä löytyy taatusti riittävästi haasteita kokeneillekin kuskeille.

Rukalla on jo kisattu ja järjestetty pyöräilytapahtumia, vaikka täysin valmista ei bike parkissa ole ollut. Viime vuonna päivänvalon nähnyt Kitka maastopyöräilytapahtuma järjestetään myös kesällä 2022. Heinäkuun viimeisellä viikolla on alamäkipainotteisessa Kitkassa ohjelmaa niin dh-kisaajille kuin bike parkeissa viihtyville pyöräilijöille.

Lue myös: Rukan bunny hop -mestari Rick Koekoek

Alun perin Ruka Freeridersin rakentamat tekniset, luonnonmukaiset ja ”enska-henkiset” reitit ovat vihdoin saaneet rinnalle helpot, mutta silti hauskat ja vauhdikkaat bike park -baanat. Alkukankeudet on toivottavasti selätetty ja on alamäen aika. Kesästä 2022 lähtien Rukan alamäkikattauksesta löytyy kliseisesti sanottua jokaiselle jotakin.

Luitko jo nämä?

Myllerrysten jälkeen Riihivuoresta kuuluu iloisia uutisia: Pohjoisrinteillä on uusi hissi, keskuksessa on uusi rinnekone, parkki on entistä parempi ja seuralaskijoiden toiveita on kuultu.
Onko talvea 2022–2023 kauniimpaa? Ainakin Levin marraskuu on parhaimmillaan näyttänyt herkulliselta, kuten tämä 23.11.2022 otettu kuva todistaa. Kuva: Essi Toikkanen
Sallan tunnetaan tunnelmasta, mainioista rinteistä ja kodikaasta palvelusta. Kehitystä tehdään systemaattisesti ja kestävästi. Talvelle 2022–2023 Sallassa on parannettu rinteiden valaistusta ja sujuvoitettu ankkurihississä matkustamista.
Monon valintaan kannattaa käyttää aikaa ja ajatusta, sillä sopivalla kengällä laskee pitkän päivän kovallakin pakkasella.
Rento fiilis ja hyvä meininki ovat Suomen lumilautamaajoukkueen tavaramerkkejä. Myös tältä osin Mikko Rehnberg (kuvassa vasemmalla) ja Kalle Järvilehto jatkavat perinnettä.
Levin kehitys ei hidastu. Talvikaudelle 2022–2023 valmistuu eturinteiden "jäätikköprojekti”, eli uusi nopea tuolihissi, entistä parempi rinneprofiili sekä tehokas valaistus. Lisäksi tunturissa on muita, etenkin lapsia ja vapaalaskijoita, ilahduttavia uudistuksia.
Nyt on aihetta hymyyn! Kaudelle 2022–2023 avautuu Pohjoisrinteille lisää laskettavaa. Uusi rinne kulkee kuvan oikeassa reunassa olevassa metsässä.
Älä katso vain hintaa, vaan hanki omaa taitotasoa ja käyttöä vastaavat sopivan mittaiset sukset. Kasvunvaraa ei kannata miettiä, sillä käytetyt sukset on helppo myydä eteenpäin.
Perjantaina 7.10.2022 on vaikea olla hymyilemättä. Laskukausi 2022–2023 Rukalla on alkanut.
Aloittelevalla laskukansalla on talvesta 2022–2023 lähtien entistä leppoisampaa laskettavaa, kun Tahko Mountainin eturinteen muotoja on loivennettu.

Lumilautaliiton uusimmat

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

Hollantilainen Rick Koekoek on vaihtanut kilpauran ja eksoottiset kuvauskohteet Rukan maisemiin.

Rukan bunny hop -mestari Rick Koekoek

Ajovinkit
Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista. Lisäksi hän ohjaa kesäisin leirejä mm. Sappeen bikeparkissa.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit
”Pitkälle pärjää maalaisjärjellä”, videolla bike park -sääntöjä esittelevä Riku Mertala muistuttaa. ”Ennen kaikkea katsokaa minne ajatte tai pysähdytte!”

Bike park -säännöt haltuun hauskan videon avulla

Ajovinkit