Ylläs 1.7.2025

Matti Lehikoisen ajovinkit poluille ja alamäkeen

Suomen yksi kaikkien aikojen menstyneimmistä pyöräilijöistä, Matti Lehikoinen, kertoo ajovinkit poluille ja alamäkeen. Matin pyörä on Ghost Path Riot Fullparty. Suomen yksi kaikkien aikojen menstyneimmistä pyöräilijöistä, Matti Lehikoinen, kertoo ajovinkit poluille ja alamäkeen. Matin pyörä on Ghost Path Riot Fullparty.
Alamäkipyöräilyn ammattilainen ja bike park -opettajien kouluttaja Matti Lehikoinen tietää miten maastossa – ja etenkin alamäessä – ajetaan. Hän laati vinkkilistan mäkipäivään.

Matti Lehikoinen on entinen maailmancup-kuski ja yhä pyöräilyn ammattilainen. Hänen vinkkinsä ovat kysyttyjä ja haluttuja. Oppiaan Matti jakaa erilaisilla klinikoilla ja kursseilla. Matti on myös Fmbia-opettajien kouluttaja.

Matin ajovinkit toimivat etenkin lajista kiinnostuneilla tai ajouransa alkuvaiheissa oleville kuskeille. Tosin näiden perusasioiden osaaminen on tärkeää myös kisakuskeille.

Matti Lehikoinen jakaa osaamistaan Fmbia-opettajille. Lisäksi hän on vetänyt useita ajoklinikoita ja kursseja.

Ajoasento on nopeuden lähtökohta

Hyvä ajoasento on kaiken ajamisen pohja. Se ei ole staattinen, vaan lähtökohta, jossa kuski voi reagoida muuttuviin tilanteisiin. Hyvässä perusasennossa kuski seisoo polkimilla, jotka ovat vaakatasossa. Pääosa painoista on jaloilla, kädet lähinnä tasapainottavat asentoa. Matin muistisääntö on helppo:
”Kevyet kädet, raskaat jalat.”

Perusasennossa polvet ovat vähän koukussa, jolloin jaloista saa joustettua esimerkiksi kuoppien kohdalla. Lantio on satulan päällä ja liikkumalla voi vaikuttaa huomattavastikin pyörän painopisteeseen. Esimerkiksi jyrkässä alamäessä lantion liikkeellä voi helpottaa jyrkkien alamäkien ajamista. Hartioiden tulisi olla rentoina.

”Pyörällä painopiste on akseleiden keskellä. Katse pitää olla riittävän edessä ja aina siellä minne aina haluaa mennä. Jos haluaa välttää puita, niin niitä ei pidä katsoa!”, Matti vinkkaa.

Edestä perusasentoa katsottaessa huomio kannattaa kiinnittää kyynärpäihin, joiden tulisi olla sivulla terävässä kulmassa. Kyynärpäät toimivat polvien tapaan joustoelementteinä haastavassa maastossa. Kädet ovat ohjaustangolla rentoina ja vain etusormet ovat jarrukahvalla.

Katse kauas eteenpäin

Katse tulee suunnata paljon eturengasta pidemmällä. Näin voi ennakoida reitillä eteen tulevia haasteita. Mitä kovempaa ajat, sen pidemmällä on katse.

”Katse kannattaa suunnata sinne, minne haluat mennä – ei sinne, minne et halua mennä!”, kuuluu Matin selkeä ja aina toimiva ohje.

Eturengasta ei pidä ajaessa ihailla. Kuvasta huomaa, että Matin katse on jo seuraavassa mutkassa.

Ota sopivasti vauhtia

Jarruttaminen on perustaito, joka pitäää taitaa ennen alamäkiajoon lähtemistä. Alamäkiajossa jarrutus tarkoittaa vauhdin kontrollointia, tavoitteena on hidastaa mahdollisimman vähän.

Jarrutus aloitetaan ennen mutkaa, mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään. Vauhtia kontrolloidessa kannattaa käyttää molempia jarruja, jotta jarrutus olisi mahdollisimman tehokas. Etujarrua ei kannata pelätä, vaan sen käyttö kannattaa opetella kunnolla.

Tehokkaassa jarrutuksessa kantapäät painetaan alas ja lantiota voi siirtää satulan takapuolelle. Painopiste pidetään muutenkin mahdollisemman alhaalla.

Tehosta jarrutusta painamalla kantapäät alaspäin.

Mutkissa katse johtaa

Yksi bike parkien viehätystä on kallistetut kurvit, eli lajitermein bermit. Bike parkeissa on hyvin monenlaisia mutkia: pitkiä, lyhyitä, tasaisia, kallistettuja ja joskus sekä kivikkoisia että juurakkoisia.

Oli kurvi liki millainen tahansa, pyörä käännetään kurviin kallistamalla ja liikettä ohjataan katseella. Kurvia lähestytään matalassa perusasennossa ja vauhtia hidastetaan tarvittaessa jo ennen kurvia.

Kurvia ajaessa katse kannattaa viedä kauas eteenpäin, mahdollisesti jo seuraavaa kurviin asti. Ajaessasi vauhdikkaasti bermiä tunnet kuinka g-voimat tarratutuvat kehoosi. On aika nauttia ja hymyillä!

Kivikot ja juurakot luovat lisähaasteita

Useimmissa bike parkeissa on kyltein eroteltu tasapintaisemmat flow-reitit ja luonnonmukaiset enduro-reitit. Tosin joskus samalla reitillä on molempia osioita.

Kivikoiden ja juurakoiden ajamisessa on erityisen tärkeää kontrolloida vauhtia ennen haastavaa kohtaa. Sovita vauhti sopivaksi, kevennä eturengasta ja valitse renkaan kohtaamiskulma mahdollisimman suureksi.

”Pysy rentona, vaikka alusta vähän pyörää rytyyttäisikin”, Matti kannustaa.

Mitä loivemmassa kulmassa rengas juuren ylittää, sen suurempi mahdollisuus on renkaan lipeämiselle.

Todella haastavat kohdat kannattaa käydä kävellen katselemassa etukäteen. Kun ajolinja on valittuna, niin sitten vaan haasteita voittamaan!

Ulospäin kääntyvät kyynärpäät auttavat joustamaan myös ylävartalolla.

Tarjoa renkaille ilmakylpyjä

Pyörällä hyppääminen kiehtoo, jännittää ja toisia myös pelottaa. Monissa bike parkeissa on pieniä niin sanottuja laiturihyppyreitä, joissa on turvallista aloittaa pyöräilmailu. Tärkeässä osassa on kuhunkin hyppyriin sopiva vauhti. Sitä voi arvioida kanssa-ajajien polkemista katsellen.

Laiturihyppyristä ajettaessa olennaista on siirtää painoa taaksepäin kädet suoristamalla, alas tullessa sitten siirretään paino satulan päälle.

Pöytähyppyreissä on ylöspäin vievä nokka, johon tultaessa paino kannattaa pitää mahdollisimman keskellä pyörää ja seisoa reilusti polkimien päällä.

Lähde ponnistuksella ojentamaan jalkoja, kun eturengas lähestyy hyppyrin nokkaa. Jalat tulisi olla täysin ojennettu vasta siinä vaiheessa, kun takarengas ylittää hyppyrin nokan. Kun takarengas lähestyy nokkaa, ponnistetaan jaloilla ja vedetään myös takarengas ilmaan. Sen jälkeen pyörä työnnetään vaakatasoon. 

Näin pyörä lähtee oikealle lentoradalle, vaikka vaan lyhyelle sellaiselle.

Hyppiminen kannattaa aloittaa pienistä laituri- tai pöytähyppyreistä. Kun homma on Matin tapaan tuhansien treenituntien jälkeen hallussa, voi ajo näyttää tältä.

Kilpailuvietti kuriin

Osalla alamäkikuskeista on väkevä kilpailuvietti. Alkukaudesta kilpailuvietti kannattaa pitää parkkipaikalla pyörätelineen luona odottamassa kunnon ajotuntuman löytymistä.

”Porukassa ajamisessa voi saada hyvää positiivista virettä, mutta yllyttämiseen ei kannata lähteä mukaan. Aja rohkeasti rauhallisesti siten, että pyörä on hyvin hallinnassa. Kesän aikana ehtii kyllä kasvattaa vauhtia.”

Hae lisäoppia

Bike parkeissa on pyöräkouluja, joista saa osaavaa opetusta alkeisiin ja tekniikan hiomiseen. Bike parkit tarjoavat kaiken tasoisille kuskeille tekemistä ja aina uutta opittavaa.

Moni sanoaa alamäkipyöräilijän tärkeimmän lihaksen olevan poskilihas. Kun poskilihas vetää huulipieliä ylöspäin, sujuu uusien asioiden oppiminen nopeasti. Ja pyöräillessä hymy tulee kuin itsestään.

Vielä muutama välinevinkki

Vaikka into poluille ja alamäkeen olisi kova, kannattaa pitää maltti mukana. Ennen ensimmäistäkään polkaisua on syytä katsoa, että kuskin turvavarusteet ovat asianmukaisessa kunnossa.

”Kypärän valmistuspäivä kannattaa katsoa kauden alussa. Rippikouluikäinen kypärä ei ole enää turvallinen. Sopiva vaihtoväli kypärälle on viisi vuotta, vaikka sitä ei olisi kolhittu”, Matti muistuttaa.

Parhaiten avopolkimien kanssa toimivat pyöräilyyn suunnitellut kengät tai muut tennarityyppiset, tasapohjaiset kengät. Osa kokeneista kuskeista (kuten Matti) vannoo lukkopolkimien nimiin.

Bike parkeissa käytetään useimmiten täysjousitettua dh- tai enduropyörää, vaikkakin toiset viilettävät mäkiä jäykkäperäisellä. Tärkeää on, että pyörä on kunnnossa ja siinä on toimivat sekä tehokkaat levyjarrut.

”Täysjousitettu enduro-pyörä on monipuolisuutensa takia monille erinomainen valinta bike parkiin. Sillä ajelee myös useimmat maastopolut. Itselläni on tällä hetkellä Ghost Path Riot Fullparty”, Matti kertoo.

Artikkeli on tehty yhteistyössä laadukkaita maasto-, bike park- ja sähköpyöriä valmistavan Ghostin kanssa. Tutustu Ghost-pyöriin verkossa ja Instagramissa.

Luitko jo nämä?

Tornari Bikepark kehittyy uusien yrittäjien johdolla entistä monipuolisemmaksi. Silti keskus on yhä etenkin osaavien kuskien suosiossa ja musta reitti on edelleen oikeasti musta.
Oikein säädetty pyörä on nopea, hauska ja turvallinen ajaa. Matti Lehikoinen näyttää, miten pyörä kannatata säätää. Matin pyörä on Ghost Path Riot Fullparty.
Bike park -päivä on mainio hetki tutustua laskettelun ja lumilautailun kesäiseen serkkuun, eli alamäkipyöräilyyn. Juhlapäivänä useassa keskuksessa on tarjouksia lipuista, varusteista ja opastuksesta.
Vastaa kyselyyn ja auta hiihtokeskuksia kehittymään. Voit samalla voittaa Bollén hienot laskulasit tai kuvassa näkyvän Elämäni on alamäessä -pipon.
Nyt tutkitaan, kuinka paljon ja millaisia harrastajia Suomessa liikkuu vyöryalttiissa maastoissa. Osallistu kyselyyn 19.5.2025 mennessä ja autat suomalaisen lumivyörykoulutuksen kehittämisessä.
”Hiihtokeskukset ovat Suomen käyntikortti kansainvälisille vieraille”, muistuttaa valintaraadin puheenjohtaja ja Visit Finlandin Kristiina Hietasaari. Kuvassa Vuoden hiihtokeskus -palkinnon 2025 voittanut Saariselkä Ski & Sport Resort.
Ehdota vuoden hiihtokeskusta ja lähirinnettä. Voit voittaa kausikortin valitsemaasi hiihtokeskukseen!
Hiihtokeskukset ovat auki lakosta huolimatta. Lakon piirissä olevissa keskuksissa voi olla poikkeuksia palveluiden, rinteiden ja hissien aukioloissa. Kannattaa siis käydä ennen mäkipäivää tarkastamassa keskusten sivuilta ajankohtainen rinne- ja hissitilanne.
”Ilmassa on ihan sama, onko jalassa alpit, lauta vai tellut. Feikkiin ländäyksessä telluilla on ongelmia, jos ländää liian etunojaan. Silloin naamaplätsi on mahdollinen”, Iisko Kuusisto kertoo parkkilaskusta telemarkeilla.
Lumi ja rinneriemut ovat olennainen osa hiihtolomaa. Tänäkin talvena hiihtokeskuksissa on paljon lunta.

Lumilautaliiton uusimmat

Lue lisää

Oikein säädetty pyörä on nopea, hauska ja turvallinen ajaa. Matti Lehikoinen näyttää, miten pyörä kannatata säätää. Matin pyörä on Ghost Path Riot Fullparty.

Maastopyörän säätäminen Matti Lehikoisen opein

Pyörät ja varusteet
Enduro-pyörä on hyvä valinta bike park -reittien lisäksi myös maastopoluille.

Mikä pyörässä maksaa? Näin valitset itsellesi sopivimman

Pyörät ja varusteet
Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit