Ruka 3.10.2024

Mikä pyörässä maksaa? Näin valitset itsellesi sopivimman

Enduro-pyörä on hyvä valinta bike park -reittien lisäksi myös maastopoluille. Enduro-pyörä on hyvä valinta bike park -reittien lisäksi myös maastopoluille.
Alamäki- ja enduro-pyörät ovat arvokkaita ja uusien pyörien hintahaarukka on valtava. Järjettömiä summia ei kuitenkaan ole pakko maksaa. Kerromme, mikä pyörässä maksaa ja kuinka paljon sinun kannattaa harrastusvälineeseen pelimerkkejä uhrata.

Monen valinta bike park -käyttöön on monipuolinen enduropyörä, joka soveltuu myös metsälenkeille. Halvimmat laadukkaat täysjousitetut enduro-pyörät maksavat noin 3 000 euroa. Rahalla saa teknisesti edistyneen pyörän ja lukemattoman määrän ajoiloa.

Halvemmallakin voi päästä laatupyörään käsiksi, kun löytää edellisen kauden mallin tai ostaa käytetyn pyörän.

Lue myös: Pyörän valinta bike parkiin – lue vinkit

Runkomateriaali ja osat ovat hintalapun perusta

Pitääkö pyörän olla kallis, että se on hyvä? Entä missä tapauksessa kannattaa maksaa enemmän? Siihen haetaan vastausta esimerkin kera.

Suurimmat hintoihin vaikuttavat tekijät pyörien välillä ovat runkomateriaali sekä pyörässä käytetyt komponentit. Hiilikuiturunkoiset pyörät ovat alumiinirunkoisiin verrattuna huomattavasti kalliimpia. Hiilikuitu on vahva ja kevyt materiaali, mutta toisinaan herkkä viiltomaisille kolhuille.

Pyörään valitut osat muuttavat paitsi käytettävyyttä ja kestävyyttä, niin myös erittäin paljon pyörän hintaa.

Havainnollistava esimerkki – Ghost Riot

Otetaan esimerkkinä vertailuun Ghost Riot enduropyörien kallein ja halvin versio. Essential-version hinta on 3 499 euroa ja Full Party maksaa 4 749 euroa. Kumpikin pyörä soveltuu erinomaisesti metsälenkeille sekä bike parkeissa ajoon. Kummassakin on sama alumiinirunko, vaihdemäärä (12) sekä joustomatka takana 160 mm ja edessä 170 mm.

Vaikka Essential on Ghost Riot -sarjan halvin pyörä, on se havaittu toimivaksi myös vuokraamokäytössä.

Erot löytyvät (värityksen lisäksi) eritoten komponenteista. Esimerkiksi Essentialin Sram Code R -jarrut maksavat irtomyynnissä noin 100 euroa kappale. Full Partyn Formula Cura 4 -jarrut noin 150 euroa. Essentialin etuhaarukka Rock Shox Yari RC 170 mm maksaa vajaa 500 euroa ja Full Partyn Fox 38 Performance Elite GRIP2 170 mm reilu 1 000 euroa.

Sama tarina jatkuu muissakin komponenteissa. Osa kalliimmista osista on kevyempiä ja osassa kyse on jämäkämmän vaihtoehdon tarjoamisesta. Lopputuloksena Full Party on rahtusen painavampi kuin halvempi Essential.

Mitä rahalla saa?

Esimerkkiparivaljakosta halvemman, Ghost Essentialin, jarrut ja iskunvaimennus riittävät hyvin railakkaaseen bike park -ajoon. Koeajossa harva huomaa suurta eroa pyörien välillä. Eroavaisuuksia kuitenkin on. Esimerkiksi Full Partyn iskunvaimennuksessa on enemmän säätömahdollisuuksia.

Lisäksi Full Partyn jarrulevyt on 3 mm suuremmat, joten sen jarruteho on hieman suurempi ja jarruissa on hieman parempi jarrutuntuma. Myös vaihteet napsahtavat rahtusen rivakammin paikalleen.

Komponentit ratkaisevat. Ghost Riot Full Partyn osat sopivat isommallekin kuskille kovaan vauhtiin.

Aloittelijalle ja suurimmalle osalle harrastajista riittää ”peruspyörä”. Kookkaille kuskeille (+100 kg) voi suositella arvokkaampia malleja, kuten myös vauhdikkaasti mustia reittejä ajaville. Ajotuntien kertyessä oppii tunnistamaan, tarvitseeko jotain lisäominaisuuksia.

Moni komponentti on kulutustavaraa. Kun on esimerkiksi aika vaikka korjata jarruja, ne voi tarvittaessa päivittää parempiin. Ennen osien vaihtamista kannattaa viimeistään tutustua kunkin osan säätömahdollisuuksiin. Perusmallien kaikkia säätöjä hyödyntämällä pärjää yllättävän pitkälle.

Osalle ajajista osien vaihtelu on olennainen osa harrastusta. Muistettava kuitenkin on, että vaikka kalliimmilla komponenteilla saisi mielihyvää, niin parempaa ajotaitoa ei niillä saa.

Artikkeli on tehty yhteistyössä laadukkaita maasto-, bike park- ja sähköpyöriä valmistavan Ghostin kanssa. Tutustu Ghost-pyöriin verkossa ja Instagramissa.

Luitko jo nämä?

Talma on parkkilaskijoiden suosiossa. Keskuksen toimitusjohtaja Aleksi Vesimäki testaamassa reilien luistoa.
Vihti Ski Centerin toimitusjohtaja Sami Uotila on panostanut lumeen ja lumetusjärjestelmiin. Laskettelukausi 2024–2025 on tarkoitus käynnistää säilölumen avulla jo lokakuussa.
Tästäkin voi laittaa vielä paremmaksi. Rukan suosittu parkki on muokattu vastaamaan maailmancupin vaatimuksia.
Ylläksen bike parkissa näkyy ammattitaito, tyyli ja laatu, ja sen takia keskus pääsi nostamaan Vuoden Bike Park 2024 -palkinnon.
Mikä bike park ansaitsee halutun ja himoitun palkinnon? Osallistu valintaan ja voit voittaa kausikortin!
Porilaiset sen todistavat: 30 metriä on riittävä korkeusero monipuoliselle bike parkille.
Heinäkuussa 2024 avattu Pyhä Flow on pitkä ja monipuolinen bike park -reitti. Sen erityispiirre on monipuolisuus ja hienot maisemat.
Levillä on jo vuosia pyöräilty myös alamäkeen. Kesällä 2024 tunturissa alkaa kehitysprojekti, jonka tarkoitus on nostaa Levin maastopyöräilytarjonta uudelle tasolle.
Alamäkipyöräily on tempaissut Katja Ståhlin mukaansa. Varsinaisia tavoitteita laji ei kuitenkaan Katjalle aseta. ”Haluan vain nauttia ja vetää mäessä hyvällä fiiliksellä.”
Ylläs Flow -reitti avattiin alkusyksystä 2023 ja siitä tuli heti pyöräilijöiden suursuosikki.

Lumilautaliiton uusimmat

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

Enduro-pyörällä ajaa bike park -reittien lisäksi myös maastopoluilla. Kuvan pyörä on Ghost SL AMR 6.7.

Pyörän valinta bike parkiin – lue vinkit

Pyörät ja varusteet
Sähköavusteisellä läskipyörällä on hauska retkeillä mäkipäivän jälkeen.

Läskipyöräily on hauska lisä laskettelureissulle – kokeile!

Pyörät ja varusteet
Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit