Pyhä 18.2.2024

Mikä pyörässä maksaa? Näin valitset itsellesi sopivimman

Enduro-pyörä on hyvä valinta bike park -reittien lisäksi myös maastopoluille. Enduro-pyörä on hyvä valinta bike park -reittien lisäksi myös maastopoluille.
Alamäki- ja enduro-pyörät ovat arvokkaita ja uusien pyörien hintahaarukka on valtava. Järjettömiä summia ei kuitenkaan ole pakko maksaa. Kerromme, mikä pyörässä maksaa ja kuinka paljon sinun kannattaa harrastusvälineeseen pelimerkkejä uhrata.

Monen valinta bike park -käyttöön on monipuolinen enduropyörä, joka soveltuu myös metsälenkeille. Halvimmat laadukkaat täysjousitetut enduro-pyörät maksavat noin 3 000 euroa. Rahalla saa teknisesti edistyneen pyörän ja lukemattoman määrän ajoiloa.

Halvemmallakin voi päästä laatupyörään käsiksi, kun löytää edellisen kauden mallin tai ostaa käytetyn pyörän.

Lue myös: Pyörän valinta bike parkiin – lue vinkit

Runkomateriaali ja osat ovat hintalapun perusta

Pitääkö pyörän olla kallis, että se on hyvä? Entä missä tapauksessa kannattaa maksaa enemmän? Siihen haetaan vastausta esimerkin kera.

Suurimmat hintoihin vaikuttavat tekijät pyörien välillä ovat runkomateriaali sekä pyörässä käytetyt komponentit. Hiilikuiturunkoiset pyörät ovat alumiinirunkoisiin verrattuna huomattavasti kalliimpia. Hiilikuitu on vahva ja kevyt materiaali, mutta toisinaan herkkä viiltomaisille kolhuille.

Pyörään valitut osat muuttavat paitsi käytettävyyttä ja kestävyyttä, niin myös erittäin paljon pyörän hintaa.

Havainnollistava esimerkki – Ghost Riot

Otetaan esimerkkinä vertailuun Ghost Riot enduropyörien kallein ja halvin versio. Essential-version hinta on 3 499 euroa ja Full Party maksaa 4 749 euroa. Kumpikin pyörä soveltuu erinomaisesti metsälenkeille sekä bike parkeissa ajoon. Kummassakin on sama alumiinirunko, vaihdemäärä (12) sekä joustomatka takana 160 mm ja edessä 170 mm.

Vaikka Essential on Ghost Riot -sarjan halvin pyörä, on se havaittu toimivaksi myös vuokraamokäytössä.

Erot löytyvät (värityksen lisäksi) eritoten komponenteista. Esimerkiksi Essentialin Sram Code R -jarrut maksavat irtomyynnissä noin 100 euroa kappale. Full Partyn Formula Cura 4 -jarrut noin 150 euroa. Essentialin etuhaarukka Rock Shox Yari RC 170 mm maksaa vajaa 500 euroa ja Full Partyn Fox 38 Performance Elite GRIP2 170 mm reilu 1 000 euroa.

Sama tarina jatkuu muissakin komponenteissa. Osa kalliimmista osista on kevyempiä ja osassa kyse on jämäkämmän vaihtoehdon tarjoamisesta. Lopputuloksena Full Party on rahtusen painavampi kuin halvempi Essential.

Mitä rahalla saa?

Esimerkkiparivaljakosta halvemman, Ghost Essentialin, jarrut ja iskunvaimennus riittävät hyvin railakkaaseen bike park -ajoon. Koeajossa harva huomaa suurta eroa pyörien välillä. Eroavaisuuksia kuitenkin on. Esimerkiksi Full Partyn iskunvaimennuksessa on enemmän säätömahdollisuuksia.

Lisäksi Full Partyn jarrulevyt on 3 mm suuremmat, joten sen jarruteho on hieman suurempi ja jarruissa on hieman parempi jarrutuntuma. Myös vaihteet napsahtavat rahtusen rivakammin paikalleen.

Komponentit ratkaisevat. Ghost Riot Full Partyn osat sopivat isommallekin kuskille kovaan vauhtiin.

Aloittelijalle ja suurimmalle osalle harrastajista riittää ”peruspyörä”. Kookkaille kuskeille (+100 kg) voi suositella arvokkaampia malleja, kuten myös vauhdikkaasti mustia reittejä ajaville. Ajotuntien kertyessä oppii tunnistamaan, tarvitseeko jotain lisäominaisuuksia.

Moni komponentti on kulutustavaraa. Kun on esimerkiksi aika vaikka korjata jarruja, ne voi tarvittaessa päivittää parempiin. Ennen osien vaihtamista kannattaa viimeistään tutustua kunkin osan säätömahdollisuuksiin. Perusmallien kaikkia säätöjä hyödyntämällä pärjää yllättävän pitkälle.

Osalle ajajista osien vaihtelu on olennainen osa harrastusta. Muistettava kuitenkin on, että vaikka kalliimmilla komponenteilla saisi mielihyvää, niin parempaa ajotaitoa ei niillä saa.

Artikkeli on tehty yhteistyössä laadukkaita maasto-, bike park- ja sähköpyöriä valmistavan Ghostin kanssa. Tutustu Ghost-pyöriin verkossa ja Instagramissa.

Luitko jo nämä?

Rinteessä harvemmin ollaan yksi. Mitä enemmän väkeä on mäessä, sitä tärkeämpää on noudattaa yhteisiä rinnesääntöjä.
Hiihtokoulu ei ole vain aloittelijoiden koulu, vaan jokainen laskettelija ja lautailija hyötyy tekniikkatunnista.
Suksiseppä Jani Ahvenainen kertoo rinnevinkkinsä ja samalla paljastaa, miten voit voittaa Pusun sukset.
Alppilegenda Kalevi ”Häkä” Häkkinen laski talvella 1967 Hirvensalossa kilpaa rallikuski Rauno Aaltosen Mini Cooperia vastaan. Legendan mukaan Aaltosen Mini voitti hiuksenhienosti. Kuva: Museovirasto
Temppuilu, pelleily tai kikkailu ei kuulu hiihtohissiin, eikä hissikapulaa tule vedättää hissilinjalta sivuun. Hiihtokeskusten ski patrolit valvovat tehostetusti hissikäyttäytymistä 5.–11.2.2024 sekä 28.3.–1.4.2024.
Hyvä suksi tai lauta on helppo ostaa, mutta itselleen mieleisin löytyy vain kokeilemalla. Ski.fi Testikeskus tarjoaa tähän erinomaisen mahdollisuuden!
”Kaikkien kanssa ei voi olla kaveri, mutta kaikkien kanssa on tultava toimeen. Eriävät näkemykset selviävät puhumalla”, Riihivuoren ski patrol Kaisa Miettunen muistuttaa. Kuva: Kalle Jokinen
Ei näin! Juomatölkin maatumisaika on 80–200 vuotta. Rinteeseen heitetty juomatölkki leikkaantuu teräviksi lastuiksi tampparin jyrsimen alla.
”Kun tuntuu siltä, että pärjää oikeastaan aika hyvin, yli omien odotusten, niin silloin tapahtuu taikoja”, hiihdonopettaja Teija Uurinmäki kannustaa.
Talmassa ymmärrettiin varhain lumilautailun merkitys ja se näkyi jo 1990-luvulla keskuksen mainonnassa. Wille Yli-Luoma ja Teppo Högman Talman esitteen kansikuvapoikina kaudella 1997–1998. Kuva: Mikko Suni

Lumilautaliiton uusimmat

fsa-paracross-pyha

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

Enduro-pyörällä ajaa bike park -reittien lisäksi myös maastopoluilla. Kuvan pyörä on Ghost SL AMR 6.7.

Pyörän valinta bike parkiin – lue vinkit

Pyörät ja varusteet
Sähköavusteisellä läskipyörällä on hauska retkeillä mäkipäivän jälkeen.

Läskipyöräily on hauska lisä laskettelureissulle – kokeile!

Pyörät ja varusteet
Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista. Lisäksi hän ohjaa kesäisin leirejä mm. Sappeen bikeparkissa.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit