Laajis 26.11.2022

Talma bike park parantaa – tuttu hissi kutsuu mäkeen

Talma bike parkin erikoisuus on talvesta tutut elementit. Talma bike parkin erikoisuus on talvesta tutut elementit.
Sipoon Talmassa vierailleet laskettelijat ja lautailijat tietävät Talmassa käyttävien Poma-hissien tasaisen rauhallisen kolinan. Nykyisin hissit eivät hiljene kesälläkään, vaan niitä pyöritetään alamäkipyöräilijöiden iloksi.

Talma bike park laajentaa sipoolaiskeskuksen tarjonnan. Talma ei ole enää vain parkkilaskijoiden suosima mäki talvisin, vaan keskus haluaa olla ympäri vuoden aktiivinen kohde. Kesäinen seikkailupuisto on saanut rinnalleen bike parkin.

Talman korkeusero 55 metriä laittaa reittisuunnitelijan aivot töihin. Miten maltilliseen korkeuseroon saa riittävästi mielekästä ajettavaa? Yksi keino on tehdä lukuisia ratoja, joista voi valita mieleisen sekä vaihdella reittejä ajoinnon säilyttämiseksi.

Talman Poma-hissi saattaa aluksi jännittää. Hissi kuitenkin vie nopeasti ja helposti mäen päälle.

Käytössä helpot ja nopeat hissit

Kesällä 2022 Talma bike park on tarjoillut pyöräilijöiden käyttöön 11 erilaista reittiä. Kaksi erittäin helppoa (vihreää), kaksi helppoa sinistä sekä seitsemän haastavaa punaista reittiä. Vihreät reitit (nro 1 ja 2) sijaitsevat Zone A:lla, jossa ylösnousuista huolehtii mattohissi.

Muille reiteille noustaan klassista Poma-hissiä käyttäen. Matka alkaa asettamalla hissin nappi joko satulaputken tai takapuolen taakse. Pyörä rullataan hiljakseen porttiviiksen läpi, jonka jälkeen on varsinkin aloittelijoista ikuisuudelta tuntuvat odotus ennen nousun alkamista. Mitä kevyempi ajaja on, sen voimakkaampi varsinainen vetonykäys on.

Matka ylös sujuu sileäpintaista nousureittiä pitkin ja se kestää vain 45 sekuntia. Huipulla avautuu hulppeat maisemat Sipoon maaseutumaisemiin. Yli lentävät lentokoneet luovat kansainvälistä tunnelmaa.

Talma bike park: pöpelikköön vai bermeihin?

Eturinteiden sinisistä reiteistä numero 5 tarjoaa bermejä solkenaan. Kuutoseen on laitettu enemmän kumpuja ja vähän polkumaista tunnelmaa.

Metsästä löytyy viisi reittiä, joista neljä (numerot 16–18) ovat enduromaisia polkuja, joissa osassa on myös rakennettuja yksityiskohtia. Viime kesänä valmistuneen 15:sta lähtö on vähän piilossa aitojen välistä. Reitti alkaa erittäin mielenkiintoisella isolla ja pitkälle bermillä, joka taittaa reitin takarinteiden suuntaan. Oksien suojassa kulkevalla reitillä on mukavasti pieni hyppyreitä ajajan mieltä virkistämässä.

Takarinteeseen pudottavat 13 ja 14 ovat alkuosaltaan aika jyrkkiä, ja varsinkin kolmeentoista reitti pitää ajajan hereillä koko matkan.

Talma bike park tarjoilee niin bermejä kuin enduro-kuskien toivomaa pöpelikköäkin. Reittejä ollaan rakentamassa lisää.

Koko perheen kesäkohde

Talmassa näkee paljon perheitä, joista osa ajaa alamäessä, osa kiipeilee seikkailupuistossa tai pomppii pomppulinnassa. Päivän aikana kokoonnutaan kahvilan burgereiden äärelle kertomaan kokemuksista.

Bike park käyttöön passeleita pyöriä on vuokraamossa 10 ja ajo-oppia tarjoaa FMBIA-ohjaaja.

Lue myös: FMBIA on osaavan bike park -ohjauksen tae

Talven snow parkin tarpeita varten alueen maata on muokattu huomattavasti. Parkin alueella ei vielä ole bike park -reittejä, mutta myös sinne niitä on tulossa. Kesän 2022 lomakauden päätteeksi bike park -ryhmä on aloittanut uusien reittien rakentamisen.

Talvella Talmassa käyneet tietävät, että keskuksessa panostetaan paljon suorituspaikkoihin. Talman Bike Park on nyt avoinna kolmatta kesää. Alkuhapuilun jälkeen uudet reitit alkavat olla nautinnollista ajettavaa – ja lisää on tulossa. Poma-hissin tuttua kolinaa kuullaan jatkossakin.

Pysy ajan tasalla alamäkimaailman tapahtumista, tilaa Ski.fi-uutiskirje!

Luitko jo nämä?

Myllerrysten jälkeen Riihivuoresta kuuluu iloisia uutisia: Pohjoisrinteillä on uusi hissi, keskuksessa on uusi rinnekone, parkki on entistä parempi ja seuralaskijoiden toiveita on kuultu.
Onko talvea 2022–2023 kauniimpaa? Ainakin Levin marraskuu on parhaimmillaan näyttänyt herkulliselta, kuten tämä 23.11.2022 otettu kuva todistaa. Kuva: Essi Toikkanen
Sallan tunnetaan tunnelmasta, mainioista rinteistä ja kodikaasta palvelusta. Kehitystä tehdään systemaattisesti ja kestävästi. Talvelle 2022–2023 Sallassa on parannettu rinteiden valaistusta ja sujuvoitettu ankkurihississä matkustamista.
Monon valintaan kannattaa käyttää aikaa ja ajatusta, sillä sopivalla kengällä laskee pitkän päivän kovallakin pakkasella.
Rento fiilis ja hyvä meininki ovat Suomen lumilautamaajoukkueen tavaramerkkejä. Myös tältä osin Mikko Rehnberg (kuvassa vasemmalla) ja Kalle Järvilehto jatkavat perinnettä.
Levin kehitys ei hidastu. Talvikaudelle 2022–2023 valmistuu eturinteiden "jäätikköprojekti”, eli uusi nopea tuolihissi, entistä parempi rinneprofiili sekä tehokas valaistus. Lisäksi tunturissa on muita, etenkin lapsia ja vapaalaskijoita, ilahduttavia uudistuksia.
Nyt on aihetta hymyyn! Kaudelle 2022–2023 avautuu Pohjoisrinteille lisää laskettavaa. Uusi rinne kulkee kuvan oikeassa reunassa olevassa metsässä.
Älä katso vain hintaa, vaan hanki omaa taitotasoa ja käyttöä vastaavat sopivan mittaiset sukset. Kasvunvaraa ei kannata miettiä, sillä käytetyt sukset on helppo myydä eteenpäin.
Perjantaina 7.10.2022 on vaikea olla hymyilemättä. Laskukausi 2022–2023 Rukalla on alkanut.
Aloittelevalla laskukansalla on talvesta 2022–2023 lähtien entistä leppoisampaa laskettavaa, kun Tahko Mountainin eturinteen muotoja on loivennettu.

Lumilautaliiton uusimmat

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

Talma bike parkissa on panostettu etenkin aloittelijoiden suorituspaikkoihin.

Talma on nyt myös bike park

Bike park -uutiset
Talma tunnetaan etenkin parkistaan. Talvella 2021–2022 parkkia huolletaan uudella koneella ja sinne saadaan ammuttua entistä tehokkaammin lunta.

Talma on talvella 2021–2022 neljä kertaa parempi

Keskusuutiset
Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista. Lisäksi hän ohjaa kesäisin leirejä mm. Sappeen bikeparkissa.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit