Talma 2.2.2023

Pyörän pesu – ammattilainen kertoo, kuinka se onnistuu nopeasti

Useimmissa bike parkeissa on pesupisteet. Meri-Teijo Bike Parkin Jani Salminen kertoo, kuinka saat pestyä pyörän nopeasti ja tehokkaasti. Useimmissa bike parkeissa on pesupisteet. Meri-Teijo Bike Parkin Jani Salminen kertoo, kuinka saat pestyä pyörän nopeasti ja tehokkaasti.
Puhdas pyörä on paitsi ilo katsella, myös miellyttävä polkea. Puhtaus lisää myös pyörän osien elinikää. Kerromme, miten pyörä puhdistuu nopeasti.

Pyörän pesu on tärkein yksittäinen usein tehtävä huoltotoimenpide. Märällä kelillä poljettaessa on jokaiselle selvää, että kura pitää pestä pyörästä pois. Kuivallakin kelillä pyörään kertyy likaa, usein vielä hyvin hienoa hiekkapölyä, joka pidemmän päälle tekee ikävää jälkeä etenkin pyörän voimansiirrossa ja liikkuvissa osissa.

Kun pyörästä pitää säännöllisesti huolta, niin useimmiten pikainen puhdistus riittää. Polkupyörä kannattaakin pestä jokaisen bike park -reissun jälkeen. Samalla voit silmäillä, että kaikki pyörän osat on kunnossa.

Useimmissa bike parkeissa on pesupisteet, joissa pyörän voi pestä ennen sen pakkaamista autoon. Meri-Teijo Bike Parkin Jani Salminen kertoo vinkit, kuinka pestä pyörä nopeasti puhtaaksi ajon jälkeen.

Lika löytää pyörän hankalimmat paikat, joten huuhtele ensin pyörä huolellisesti.

1. Pyörän pesu alkaa huuhtelulla

Bike parkien pesupaikoilla on yleensä telineet pesua varten, sekä tärkeimmät pesutarvikkeet: vesiletkut ja pesuharjat. Jos haluaa käyttää pesuaineita tai liuottimia, kannattaa ne tuoda itse mukanaan!

Huuhtele ensin pyörästä kaikki lika – oli se sitten kuraa tai pölyä – pois. Jos et muuta ehdi, niin tee ainakin tämä. Huuhdeltu pyörä on kuraista paljon mukavampi pakata autoon. Voimansiirto ja laakerit voivat puhdistua riittävästi huolellisella huuhtelulla.

Painepesureita harvemmin bike parkeissa näkyy, ja tähän on syynsä: painepesurilla helposti suihkuttaa veden liian voimakkaalla paineella laakereihin, joka voi kuljettaa mukanaan likaa ja huuhtelee mennessään voitelun.

Pesuaineiden käytössä on kaksi koulukuntaa. Kaupoista löytyy runsaasti erilaisia pyöränpesuaineita ja -liuottimia, mutta moni luottaa useimmiten pelkän veden ja harjan puhdistavaan voimaan.

Mikäli haluat käyttää liuttimia tai pesuaineita, niin ne kannattaa ottaa itse mukaan.

2. Muista hankalat paikat

Puhdista renkaat ja vanteet vesisuihkulla ja harjalla. Jarrulevyjä ei kannata sorkkia likaisella harjalla, vaan pelkkä vesisuihku riittää.

Kura ja muu lika löytää varmasti pyöräsi hankalimmat paikat. Suuntaa vesisuihku myös satulan alle ja satulaputkeen. Rungossa lika kerääntyy helposti keskiön alle sekä rungon alaputkeen. Täysjousitetuissa pyörissä linkusto tulee puhdistaa tarkoin.

Jarrulevyille riittää pelkkä vesisuihku.

3. Harjaa voimansiirto puhtaaksi

Ketjuun ja rattaisiin kannattaa kiinnittää erityishuomio, voideltuna ne keräävät sitkeimmän lian. Tässä on myös pieni varoituksen paikka: pyörän pesupaikoilla samaa harjaa käyttää moni muukin voimansiirron pesuun, joten yhteiskäytössä olevat harjat voivat olla varsin likaisia. Ketjut ja rattaat niillä voi hyvin puhdistaa, mutta runkoa ei yhteiskäytössä olevilla harjoilla hirveästi kannata hangata. Usein rungolle riittää pelkkä huuhtelu. Jos haluat puhtaampaa jälkeä, niin pesua voi tehostaa omalla pesusienellä tai -harjalla.

Pese ketju ja rattaa huolellisesti.

4. Viimeistele ja tarkista

Kun kuivaat pyörää, kannattaa samalla tarkastaa kaiken olevan kunnossa: vaihteet ja jarrut toimivat, missään ei ole klappeja tai väljyyksiä, vanteet ovat suorassa, eikä pyörässä näy kolhuja tai vaurioita.

Lopuksi kannattaa vielä voidella ketjut siihen tarkoitetulla rasvalla tai öljyllä. Muista pyyhkiä voitelun jälkeen ketjun sivut rätillä. Liiallinen rasvankäyttö kerää vain turhaa likaa voimansiirtoon.

Pyörän pesu ei paljoa aikaa vie – tämän kaiken teet helposti alle kymmenessä minuutissa.

Voitelun jälkeen ketjuista kannattaa pyyhkiä ylimääräinen aine pois.

Bike parkit ja niiden pesupisteet löydät Ski.fi:n keskukset-sivuilta.

Artikkelia muokattu:

Luitko jo nämä?

”Aikuisen kunnianhimo harvoin edistää lapsen oppimista. Varsinkaan, jos lapsella ei anneta aitoa mahdollisuutta oppia”, muistuttaa hiihdonopettaja Teija Uurinmäki.
Viihtyisä maisemakonttori, oppimisen ilo ja hauskat työkaverit. Hiihdonopettajalla on monta syytä hymyyn.
Lapsi laskee suoraan alas rinnettä, eikä kääntyminen kiinnosta? Näillä hiihdonopettajan vinkeillä houkuttelet lapsen mutkittelemaan laskettelurinteessä.
Suksen pituuden valintaan vaikuttaa käyttötarkoituksen sekä laskijan mittojen lisäksi mieltymykset ja taitotaso.
Ylitarkastaja Aleksi Latvala viihtyy mäessä työssä ja vapaa-ajalla.
Hyvä lumilautakenkä antaa mainion tuntuman lautaan ja mahdollistaa miellyttävät sekä hauskat laskupäivät.
Näyttää helpolta, mutta etenkin alku voi olla hankala. Jutun vinkkien lisäksi kannattaa hakea oppia hiihtokoulusta. Pätevä lautaopettaja on oikotie onneen.
”Taidot kehittyvät harjoittelemalla ja kehittymistä voi nopeuttaa pyytämällä opetusta”, hiihdonopettaja Teija Uurinmäki rohkaisee. Kun taitoa on tarpeeksi, voi rinteitä kiitää alas, kuten Teijan opettajakollega kuvassa.
Päivä rinteessä tekee hyvää mielelle ja keholle (vaikka äärimmäisyyksiin ei menisikään).
Vääränlaiset välineet vievät ilon laskettelusta. Hiihdonopettaja Teija Uurinmäki kertoo, miksi serkun kaiman vanhoilla pujotteluvälineillä ei välttämättä kannata aloittaa hienoa harrastusta.

Lumilautaliiton uusimmat

Ski Sport Finlandin uusimmat

Elian Lehto on näyttänyt kaudella 2022–2023 jotain, mitä on kauan odotettu: suomalaismenestystä vauhtilajeissa.

Lue lisää

”Aikuisen kunnianhimo harvoin edistää lapsen oppimista. Varsinkaan, jos lapsella ei anneta aitoa mahdollisuutta oppia”, muistuttaa hiihdonopettaja Teija Uurinmäki.

Kommentti: Mieti, mitä vaadit lapselta rinteessä – älä anna kunnianhimon sokaista

Laskettelu

Bike park -ajotekniikkaa, osa 3: Miten pyörä säädetään yksilölliseksi?

Pyörät ja varusteet
Enduropyörä on monipuolisuutensa ansiosta oiva valinta bike park -ajoon.

Pyörän valinta bike parkiin – näin löydät itsellesi parhaan

Pyörät ja varusteet

Bike park -ajotekniikkaa, osa 1: Ajoasento

Ajovinkit