Pyhä 18.2.2024

Bike park -ajotekniikkaa, osa 6: Katse

Hyvä ohje kuuluu: ”Katso minne haluat mennä – älä sinne, minne et halua.” Hyvä ohje kuuluu: ”Katso minne haluat mennä – älä sinne, minne et halua.”
Helposti voisi kuvitella, pyöräilyssä tulee keskittyä lähinnä polkemiseen tai ohjaamiseen. Ajotekniikan kehittämisessä kannattaa kiinnittää huomiota myös katseeseen. Kun saat oikean informaation oikeaan aikaan, olet nopeampi.

Keskeinen osa maastopyöräilijän perusasentoa on katse. Sillä – ja osittain myös pään asennolla – on hyvin suuri merkitys ajamiseen. Hyvä nyrkkisääntö on, että pidä katse kaukana, paljon eturengasta kauempana. Näin ehdit valita sujuvan ajolinjan, varautua vastaantuleviin haasteisiin ja tasapainokin on helpompi säilyttää.

Mitä kovempaa mennään, sen kauemmas tulee katsoa. Riittävän kauas eteen katsomisen merkityksestä saa usein muistuttaa hyviäkin kuskeja. Etenkin, kun tilanne muuttuu stressaavaksi, katse helposti tippuu liian lähelle.

Katsettakin kannattaa harjoitella

Toinen olennainen osa katsetta on kyky keskittyä olennaiseen. Katso, minne haluat mennä, älä sinne, minne et halua. Tästä hyvä esimerkki on kivikon läpi ajaminen: pidä katse ajolinjalla, älä keskitä huomiotasi isoon kiveen, joka on linjan sivussa. Ylimääräinen informaatio sekä hidastaa päätöksentekoa että saattaa ohjata sinut juuri sitä kiveä päin. Samoin mutkaan ajaessasi katso jo mutkan ohi, niin ehdit reagoida esimerkiksi siihen, kuinka tiukka mutka on kyseessä.

Katseella on kolmaskin merkitys: ajaessa infoa on tarjolla liiankin kanssa ja siitä pitää osata suodattaa vain olennainen. Liikkeiden tulisi tapahtua alitajuisesti, sillä toiminta on merkittävästi hitaampaa, jos yksittäiset päätökset pitää tehdä tietoisesti. Niinpä on tärkeää harjoitella erilaisia liikemalleja ensin kontrolloiduissa olosuhteissa, jotta ne automatisoituvat ja nopeutuvat.

Artikkelia muokattu:

Luitko jo nämä?

Rinteessä harvemmin ollaan yksi. Mitä enemmän väkeä on mäessä, sitä tärkeämpää on noudattaa yhteisiä rinnesääntöjä.
Hiihtokoulu ei ole vain aloittelijoiden koulu, vaan jokainen laskettelija ja lautailija hyötyy tekniikkatunnista.
Suksiseppä Jani Ahvenainen kertoo rinnevinkkinsä ja samalla paljastaa, miten voit voittaa Pusun sukset.
Alppilegenda Kalevi ”Häkä” Häkkinen laski talvella 1967 Hirvensalossa kilpaa rallikuski Rauno Aaltosen Mini Cooperia vastaan. Legendan mukaan Aaltosen Mini voitti hiuksenhienosti. Kuva: Museovirasto
Temppuilu, pelleily tai kikkailu ei kuulu hiihtohissiin, eikä hissikapulaa tule vedättää hissilinjalta sivuun. Hiihtokeskusten ski patrolit valvovat tehostetusti hissikäyttäytymistä 5.–11.2.2024 sekä 28.3.–1.4.2024.
Hyvä suksi tai lauta on helppo ostaa, mutta itselleen mieleisin löytyy vain kokeilemalla. Ski.fi Testikeskus tarjoaa tähän erinomaisen mahdollisuuden!
”Kaikkien kanssa ei voi olla kaveri, mutta kaikkien kanssa on tultava toimeen. Eriävät näkemykset selviävät puhumalla”, Riihivuoren ski patrol Kaisa Miettunen muistuttaa. Kuva: Kalle Jokinen
Ei näin! Juomatölkin maatumisaika on 80–200 vuotta. Rinteeseen heitetty juomatölkki leikkaantuu teräviksi lastuiksi tampparin jyrsimen alla.
”Kun tuntuu siltä, että pärjää oikeastaan aika hyvin, yli omien odotusten, niin silloin tapahtuu taikoja”, hiihdonopettaja Teija Uurinmäki kannustaa.
Talmassa ymmärrettiin varhain lumilautailun merkitys ja se näkyi jo 1990-luvulla keskuksen mainonnassa. Wille Yli-Luoma ja Teppo Högman Talman esitteen kansikuvapoikina kaudella 1997–1998. Kuva: Mikko Suni

Lumilautaliiton uusimmat

fsa-paracross-pyha

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

Bike park -ajotekniikkaa, osa 4: Mutkien ajaminen

Ajovinkit

Bike park -ajotekniikkaa, osa 2: Vauhdin kontrollointi

Ajovinkit

Bike park -ajotekniikkaa, osa 1: Ajoasento

Ajovinkit