Ajovinkit 0
Iso-Syöte 23.10.2021

Bike park -ajotekniikkaa, osa 4: Mutkien ajaminen

Bike parkeissa mutkia, kaarteita ja bermejä on monenlaisia ja materiaalit voivat vaihdella. Samat lainalaisuudet pätevät niiden kaikkien ajamiseen.
Mutkia on kovin monenlaisia. On laajoja, tiukkoja, pitkiä, lyhyitä, kallistettuja, tasaisia, irtonaisia, väärään suuntaan kallellaan olevia ja vaikka mitä. Mutta kaikkien niiden ajamiseen pätevät samat peruslainalaisuudet.

Polkupyörällä mutkiin – tai kaarteisiin – ajettaessa kannattaa muistaa muutaman perussäännön.

1. Pyörää ajetaan mutkaan kallistamalla, ei ohajustangosta kääntämällä.

2. Lähesty mutkaa hyvässä, matalassa perusasennossa, kallista pyörää mutkan suuntaan ja ohjaa liikettä katseella.

3. Tiputa ulkojalka alas, vie painoa ulkojalalle ja samalla ojenna sisäkättä kallistuksen tehostamiseksi.

4. Älä katso sitä mutkaa, jossa jo olet, vaan sen ohi pidemmälle.

Viides, ja erittäin tärkeä, muistettava asia on jarrutus: Jarruta jo ennen mutkaa, älä enää mutkassa. Tämä vaikuttaa merkittävästi renkaiden pitoon. Jos jarruttaa mutkassa, pito katoaa helpommin. Toinen jarrutuksen aiheuttama ongelma on se, että jarrutettaessa pyörää on vaikeampi kallistaa mutkaan. Jarrutus kampeaa pyörää pystyyn ja pyrkii viemään sitä suoraan.

Ajolinjat kuntoon

Erilaisiin mutkiin pitää luonnollisesti suhtautua eri tavoin. Mutkan muoto esimerkiksi vaikuttaa siihen, minkälaisella ajolinjalla siihen kannattaa ajaa.

Yleisesti ottaen voi kuitenkin sanoa, että on turvallista ajaa mutkaan sisään leveällä linjalla ja leikata verrattain myöhään sisälle. Joudut kyllä jarruttamaan enemmän kuin pyöreämmällä ajolinjalla, mutta toisaalta voit päästä mutkasta ulos vauhdikkaammin. Leveällä linjalla mutkaa lähestyttäessä sinulle jää myös enemmän pelivaraa mutkan lopussa.

Kallistettu mutka mahdollistaa vauhdin

Kallistettuihin mutkiin pätevät pitkälti samat lainalaisuudet kuin normaaleihin, tasaisellakin oleviin mutkiin, mutta koska niistä saa enemmän tukea ja pitoa, voi niiden läpi ajaa tavallista mutkaa nopeammin.

Lähesty kallistettua mutkaa hyvässä, tasapainoisessa perusasennossa, jarruta ajoissa ja aja mutkaan sellaisella vauhdilla, jolla voit ajaa mutkan läpi. Penkkamutkan keskellä ei enää hidastella.

Kallistetusta mutkasta saa enemmän tukea, joten mutkan sisään voi myös nojata enemmän. Luonnollisesti sitä enemmän voi nojata mitä enemmän kallistusta mutkassa on. Pidä pää pystyssä ja katso riittävästi eteenpäin!

Nyrkkisääntönä voi pitää, että penkkamutkaan kannattaa mieluummin ajaa sisään korkealla ja pyöreällä linjalla kuin tiukalla linjalla käännöksen sisään. Tiukalla linjalla ei saa täyttä tukea kallistuksesta ja usein myös sisämutkassa on enemmän irtosoraa kuin varsinaisessa kallistuksessa.

Haluatko oppia lisää bike park -ajotekniikkaa? FMBIA-koulutetut ohjaajat antavat yksityistunteja ja järjestävät kursseja. Kysy lisää bike parkeista!

Luitko jo nämä?

Uudet lasketteluvaatteet ja -välineet ovat entistä kevyempiä, mukavampia ja suorituskykyisempiä. Tuloksena on entistä hauskempia mäkipäiviä.
Ounasvaaran parkkia on remontoitu kaudelle 2021–2022 parempaan kuntoon ja huollosta on palkattu vastaamaan park manager.
Lumen jäljillä -kirjan tekijä Heidi Kalmari on hiihdonopettaja, toimittaja ja tietokirjailija. Hän on myös aktiivisesti mukana Protect Our Winters -liikkeessä.
Maxin Lumimaailma on innostava laskettelualue lapsille. Kuva: Antti Harju
Peuramaa saa laskettelukaudelle 2021–2022 kaksi uutta hiihtohissiä ja entistä suuremman parkkipaikan.
Himoksen lumetusjärjestelmää on tehostettu ja keskus saadaan kaudelle 2021–2022 entistäkin nopeammin lumiseksi.
Saman päivän aikana ladulle, polkujuoksemaan, pyöräilemään, avantoon ja rinteeseen. Syksyinen tunturi on ulkoilmaihmisen aarreaitta.
Tanja Poutiainen-Rinne ja kauden avauslasku Levillä 8.10.2021.
Hyvinkään Sveitsissä on rakennettu talvikaudelle 2021–2022 uusi mattohissi aloittelijoille sekä loiva harjoittelurinne vähän edistyneemmille laskettelijoille.
Nyt on syytä hymyyn: lyhyt syksy on takana ja talvi alkaa Levillä ja Rukalla perjantaina 8.10.2021.

Lue lisää

Bike park -ajotekniikkaa, osa 1: Ajoasento

Ajovinkit

Bike park -ajotekniikkaa, osa 2: Vauhdin kontrollointi

Ajovinkit

Bike park -ajotekniikkaa, osa 3: Miten pyörä säädetään yksilölliseksi?

Pyörät ja varusteet