Ajovinkit 0
Mielakka 27.7.2021

Bike park -ajotekniikkaa, osa 4: Mutkien ajaminen

Bike parkeissa mutkia, kaarteita ja bermejä on monenlaisia ja materiaalit voivat vaihdella. Samat lainalaisuudet pätevät niiden kaikkien ajamiseen.
Mutkia on kovin monenlaisia. On laajoja, tiukkoja, pitkiä, lyhyitä, kallistettuja, tasaisia, irtonaisia, väärään suuntaan kallellaan olevia ja vaikka mitä. Mutta kaikkien niiden ajamiseen pätevät samat peruslainalaisuudet.

Polkupyörällä mutkiin – tai kaarteisiin – ajettaessa kannattaa muistaa muutaman perussäännön.

1. Pyörää ajetaan mutkaan kallistamalla, ei ohajustangosta kääntämällä.

2. Lähesty mutkaa hyvässä, matalassa perusasennossa, kallista pyörää mutkan suuntaan ja ohjaa liikettä katseella.

3. Tiputa ulkojalka alas, vie painoa ulkojalalle ja samalla ojenna sisäkättä kallistuksen tehostamiseksi.

4. Älä katso sitä mutkaa, jossa jo olet, vaan sen ohi pidemmälle.

Viides, ja erittäin tärkeä, muistettava asia on jarrutus: Jarruta jo ennen mutkaa, älä enää mutkassa. Tämä vaikuttaa merkittävästi renkaiden pitoon. Jos jarruttaa mutkassa, pito katoaa helpommin. Toinen jarrutuksen aiheuttama ongelma on se, että jarrutettaessa pyörää on vaikeampi kallistaa mutkaan. Jarrutus kampeaa pyörää pystyyn ja pyrkii viemään sitä suoraan.

Ajolinjat kuntoon

Erilaisiin mutkiin pitää luonnollisesti suhtautua eri tavoin. Mutkan muoto esimerkiksi vaikuttaa siihen, minkälaisella ajolinjalla siihen kannattaa ajaa.

Yleisesti ottaen voi kuitenkin sanoa, että on turvallista ajaa mutkaan sisään leveällä linjalla ja leikata verrattain myöhään sisälle. Joudut kyllä jarruttamaan enemmän kuin pyöreämmällä ajolinjalla, mutta toisaalta voit päästä mutkasta ulos vauhdikkaammin. Leveällä linjalla mutkaa lähestyttäessä sinulle jää myös enemmän pelivaraa mutkan lopussa.

Kallistettu mutka mahdollistaa vauhdin

Kallistettuihin mutkiin pätevät pitkälti samat lainalaisuudet kuin normaaleihin, tasaisellakin oleviin mutkiin, mutta koska niistä saa enemmän tukea ja pitoa, voi niiden läpi ajaa tavallista mutkaa nopeammin.

Lähesty kallistettua mutkaa hyvässä, tasapainoisessa perusasennossa, jarruta ajoissa ja aja mutkaan sellaisella vauhdilla, jolla voit ajaa mutkan läpi. Penkkamutkan keskellä ei enää hidastella.

Kallistetusta mutkasta saa enemmän tukea, joten mutkan sisään voi myös nojata enemmän. Luonnollisesti sitä enemmän voi nojata mitä enemmän kallistusta mutkassa on. Pidä pää pystyssä ja katso riittävästi eteenpäin!

Nyrkkisääntönä voi pitää, että penkkamutkaan kannattaa mieluummin ajaa sisään korkealla ja pyöreällä linjalla kuin tiukalla linjalla käännöksen sisään. Tiukalla linjalla ei saa täyttä tukea kallistuksesta ja usein myös sisämutkassa on enemmän irtosoraa kuin varsinaisessa kallistuksessa.

Haluatko oppia lisää bike park -ajotekniikkaa? FMBIA-koulutetut ohjaajat antavat yksityistunteja ja järjestävät kursseja. Kysy lisää bike parkeista!

Luitko jo nämä?

Hollantilainen Rick Koekoek on vaihtanut kilpauran ja eksoottiset kuvauskohteet Rukan maisemiin.
Kitka – Ruka Mountain Bike Weekend tuo tunturiin kisoja ja tapahtumia. Sekä tietysti asianmukaiset loppubileet!
Monen vuokraamon yhteydestä löytyy myös huoltopalvelut ja ainakin pieni shop. Kuvassa Sappeen vuokraamo.
Ounasvaara bike park avattiin uudistettuna kesäkuun lopussa 2021. Pyöräilykausi jatkuu aina elokuun loppuun asti.
Merkkipäivää viettää: Levi Bike Park 15 vuotta. Juhlan kunniaksi kesällä 2021 tarjolla on hienoja reittejä ja monipuolisia tapahtumia.
”Pitkälle pärjää maalaisjärjellä”, videolla bike park -sääntöjä esittelevä Riku Mertala muistuttaa. ”Ennen kaikkea katsokaa minne ajatte tai pysähdytte!”
Ylläs bike parkin huipulta on upeat maisemat. Laskettavaa gondolin yläasemalta on parhaimmillaan lähes neljä kilometriä.
Tälle paikalle, eli Gondolin ja Westin väliselle siirtymälle, nousee juhannuksen kunniaksi Levin kesäparkki.
Uusi Bikeparkfinland.fi-sivusto kertoo kaiken alamäki- ja hissipyöräilystä sekä Suomen bike parkeista.
”Tällä iällä ei lähdetä enää tekemään ihmeitä, vaan lähinnä hakemaan arjesta poistumista – ja siihen tämä on yksi parhaista keinoista", Petra Karasti kuvailee suhdettaan alamäkipyöräilyyn.

Lue lisää

Bike park -ajotekniikkaa, osa 1: Ajoasento

Ajovinkit

Bike park -ajotekniikkaa, osa 2: Vauhdin kontrollointi

Ajovinkit

Bike park -ajotekniikkaa, osa 3: Miten pyörä säädetään yksilölliseksi?

Pyörät ja varusteet