Iso-Syöte 8.8.2020
Keskuksia avoinna 20

Bike park -ajotekniikkaa, osa 4: Mutkien ajaminen

Bike parkeissa mutkia, kaarteita ja bermejä on monenlaisia ja materiaalit voivat vaihdella. Samat lainalaisuudet pätevät niiden kaikkien ajamiseen.
Mutkia on kovin monenlaisia. On laajoja, tiukkoja, pitkiä, lyhyitä, kallistettuja, tasaisia, irtonaisia, väärään suuntaan kallellaan olevia ja vaikka mitä. Mutta kaikkien niiden ajamiseen pätevät samat peruslainalaisuudet.

Polkupyörällä mutkiin – tai kaarteisiin – ajettaessa kannattaa muistaa muutaman perussäännön.

1. Pyörää ajetaan mutkaan kallistamalla, ei ohajustangosta kääntämällä.

2. Lähesty mutkaa hyvässä, matalassa perusasennossa, kallista pyörää mutkan suuntaan ja ohjaa liikettä katseella.

3. Tiputa ulkojalka alas, vie painoa ulkojalalle ja samalla ojenna sisäkättä kallistuksen tehostamiseksi.

4. Älä katso sitä mutkaa, jossa jo olet, vaan sen ohi pidemmälle.

Viides, ja erittäin tärkeä, muistettava asia on jarrutus: Jarruta jo ennen mutkaa, älä enää mutkassa. Tämä vaikuttaa merkittävästi renkaiden pitoon. Jos jarruttaa mutkassa, pito katoaa helpommin. Toinen jarrutuksen aiheuttama ongelma on se, että jarrutettaessa pyörää on vaikeampi kallistaa mutkaan. Jarrutus kampeaa pyörää pystyyn ja pyrkii viemään sitä suoraan.

Ajolinjat kuntoon

Erilaisiin mutkiin pitää luonnollisesti suhtautua eri tavoin. Mutkan muoto esimerkiksi vaikuttaa siihen, minkälaisella ajolinjalla siihen kannattaa ajaa.

Yleisesti ottaen voi kuitenkin sanoa, että on turvallista ajaa mutkaan sisään leveällä linjalla ja leikata verrattain myöhään sisälle. Joudut kyllä jarruttamaan enemmän kuin pyöreämmällä ajolinjalla, mutta toisaalta voit päästä mutkasta ulos vauhdikkaammin. Leveällä linjalla mutkaa lähestyttäessä sinulle jää myös enemmän pelivaraa mutkan lopussa.

Kallistettu mutka mahdollistaa vauhdin

Kallistettuihin mutkiin pätevät pitkälti samat lainalaisuudet kuin normaaleihin, tasaisellakin oleviin mutkiin, mutta koska niistä saa enemmän tukea ja pitoa, voi niiden läpi ajaa tavallista mutkaa nopeammin.

Lähesty kallistettua mutkaa hyvässä, tasapainoisessa perusasennossa, jarruta ajoissa ja aja mutkaan sellaisella vauhdilla, jolla voit ajaa mutkan läpi. Penkkamutkan keskellä ei enää hidastella.

Kallistetusta mutkasta saa enemmän tukea, joten mutkan sisään voi myös nojata enemmän. Luonnollisesti sitä enemmän voi nojata mitä enemmän kallistusta mutkassa on. Pidä pää pystyssä ja katso riittävästi eteenpäin!

Nyrkkisääntönä voi pitää, että penkkamutkaan kannattaa mieluummin ajaa sisään korkealla ja pyöreällä linjalla kuin tiukalla linjalla käännöksen sisään. Tiukalla linjalla ei saa täyttä tukea kallistuksesta ja usein myös sisämutkassa on enemmän irtosoraa kuin varsinaisessa kallistuksessa.

Haluatko oppia lisää bike park -ajotekniikkaa? FMBIA-koulutetut ohjaajat antavat yksityistunteja ja järjestävät kursseja. Kysy lisää bike parkeista!

Lue lisää

Bike park -ajotekniikkaa, osa 1: Ajoasento

Pyöräily

Bike park -ajotekniikkaa, osa 2: Vauhdin kontrollointi

Pyöräily

Bike park -ajotekniikkaa, osa 3: Miten pyörä säädetään yksilölliseksi?

Pyöräily