Pyöräily 0
Ukkohalla 14.4.2021

Bike park -ajotekniikkaa, osa 4: Mutkien ajaminen

Bike parkeissa mutkia, kaarteita ja bermejä on monenlaisia ja materiaalit voivat vaihdella. Samat lainalaisuudet pätevät niiden kaikkien ajamiseen.
Mutkia on kovin monenlaisia. On laajoja, tiukkoja, pitkiä, lyhyitä, kallistettuja, tasaisia, irtonaisia, väärään suuntaan kallellaan olevia ja vaikka mitä. Mutta kaikkien niiden ajamiseen pätevät samat peruslainalaisuudet.

Polkupyörällä mutkiin – tai kaarteisiin – ajettaessa kannattaa muistaa muutaman perussäännön.

1. Pyörää ajetaan mutkaan kallistamalla, ei ohajustangosta kääntämällä.

2. Lähesty mutkaa hyvässä, matalassa perusasennossa, kallista pyörää mutkan suuntaan ja ohjaa liikettä katseella.

3. Tiputa ulkojalka alas, vie painoa ulkojalalle ja samalla ojenna sisäkättä kallistuksen tehostamiseksi.

4. Älä katso sitä mutkaa, jossa jo olet, vaan sen ohi pidemmälle.

Viides, ja erittäin tärkeä, muistettava asia on jarrutus: Jarruta jo ennen mutkaa, älä enää mutkassa. Tämä vaikuttaa merkittävästi renkaiden pitoon. Jos jarruttaa mutkassa, pito katoaa helpommin. Toinen jarrutuksen aiheuttama ongelma on se, että jarrutettaessa pyörää on vaikeampi kallistaa mutkaan. Jarrutus kampeaa pyörää pystyyn ja pyrkii viemään sitä suoraan.

Ajolinjat kuntoon

Erilaisiin mutkiin pitää luonnollisesti suhtautua eri tavoin. Mutkan muoto esimerkiksi vaikuttaa siihen, minkälaisella ajolinjalla siihen kannattaa ajaa.

Yleisesti ottaen voi kuitenkin sanoa, että on turvallista ajaa mutkaan sisään leveällä linjalla ja leikata verrattain myöhään sisälle. Joudut kyllä jarruttamaan enemmän kuin pyöreämmällä ajolinjalla, mutta toisaalta voit päästä mutkasta ulos vauhdikkaammin. Leveällä linjalla mutkaa lähestyttäessä sinulle jää myös enemmän pelivaraa mutkan lopussa.

Kallistettu mutka mahdollistaa vauhdin

Kallistettuihin mutkiin pätevät pitkälti samat lainalaisuudet kuin normaaleihin, tasaisellakin oleviin mutkiin, mutta koska niistä saa enemmän tukea ja pitoa, voi niiden läpi ajaa tavallista mutkaa nopeammin.

Lähesty kallistettua mutkaa hyvässä, tasapainoisessa perusasennossa, jarruta ajoissa ja aja mutkaan sellaisella vauhdilla, jolla voit ajaa mutkan läpi. Penkkamutkan keskellä ei enää hidastella.

Kallistetusta mutkasta saa enemmän tukea, joten mutkan sisään voi myös nojata enemmän. Luonnollisesti sitä enemmän voi nojata mitä enemmän kallistusta mutkassa on. Pidä pää pystyssä ja katso riittävästi eteenpäin!

Nyrkkisääntönä voi pitää, että penkkamutkaan kannattaa mieluummin ajaa sisään korkealla ja pyöreällä linjalla kuin tiukalla linjalla käännöksen sisään. Tiukalla linjalla ei saa täyttä tukea kallistuksesta ja usein myös sisämutkassa on enemmän irtosoraa kuin varsinaisessa kallistuksessa.

Haluatko oppia lisää bike park -ajotekniikkaa? FMBIA-koulutetut ohjaajat antavat yksityistunteja ja järjestävät kursseja. Kysy lisää bike parkeista!

Luitko jo nämä?

Ei vain hyville laskijoille tai rajatulle porukalle. Ruka Playgroundin tarkoitus on tarjota mahdollisimman monelle eri ikäiselle ja tasoiselle laskijalle hauskoja laskuelämyksiä.
Paluu rinteeseen on ollut onnistunut. Riikka Voutilainen voitti 6.2.2021 Eurooppa-cupin osakilpailun kotirinteessään Taivalvaaralla.
Jee, pääsiäisenä pääsee mäkeen! Laskettelukeskukset ovat auki koko maassa, joten nyt on hyvä hetki nauttia kevätrinteiden riemuista ja raikkaasta ulkoilmasta. Rinteeseen vain terveenä ja muistetaan turvavälit!
Kerrospukeutuminen alkaa alusvaatteista. Päälle tuulta sekä vettä hylkivä kuorikerros ja väliin kelin mukaan lämmittäviä vaatteita.
Kypärä on rinteessä päähineistä ylivoimaisesti paras. Se on ehdottoman tärkeä varsinkin parkkilaskijoille.
Muista turvavälit myös ulkona liikuttaessa!
Vaikka laskettelu on sosiaalinen harrastus, niin toisinaan mäkeen on hauska suunnata yksin.
Treenaaminen kannattaa. Kun keskivartalon hallinta on kunnossa, pysyy polvi entistä paremmin hallittuna myös nopeissa ja yllättävissä tilanteissa.
Kaunista, mutta petollista. Lumisateiden jälkeisillä pakkasilla on muodostunut pintakuuraa. Kuva: Ylläs ski patrol
Onko edellisestä laskettelupäivästä kulunut vuosi jos toinenkin? Tarkista välineiden kunto, aloita rauhallisesti ja laita kypärä päähän! Kuva: Messilä

Lue lisää

Bike park -ajotekniikkaa, osa 1: Ajoasento

Pyöräily

Bike park -ajotekniikkaa, osa 2: Vauhdin kontrollointi

Pyöräily

Bike park -ajotekniikkaa, osa 3: Miten pyörä säädetään yksilölliseksi?

Pyöräily