Ylläs 26.9.2020
Keskuksia avoinna 20

Vyörypelastusvälineet ja niiden käyttö

Vyörypelastusvälineet – Lapio, Sondi ja Piippari

Mitä ovat vyörypelastusvälineet?

Lumivyörylapio: Lumivyörylapio on alumiinista valmistettu teleskooppivartinen lapio. Hyvä lumivyörylapio painaa 400–900 grammaa.  Tätä kevyemmät eivät kestä vyörylumen lapiointia, kun taas painavampia lapioita on hankala kuljettaa repussa. Lapio-osan tulisi olla suorakulmion muotoinen, jolloin voit rikkoa kovaa lunta myös polkaisemalla.

Lumitutkain eli sondi: Sondilla pystytään tekemään tarkka paikannus lumen alla olevaan uhriin. Hyvä sondi on 240 senttimetriä (+/- 10 cm) pitkä, ja se voi olla valmistettu joko alumiinista tai hiilikuidusta. Sondi painaa noin 120–300 grammaa.

Lumivyörylähetin/vastaanotin eli piippari: Tämä laite lähettää 457 kilohertsin taajuudella olevaa signaalia, jota toinen laite pystyy vastaanottamaan. Nykyaikaiset piipparit ovat digitaalisia, ja niiden sisällä on kolme erimittaista antennia, jotka auttavat uhrin tarkan sijainnin selvittämisessä. Kun piippari on vastaanotto- eli etsintämoodissa, se pystyy vastaanottamaan signaalia lähettävästä laitteesta noin 50 metrin etäisyydeltä. Piipparit pystyvät tulkitsemaan myös useamman lähettävän laitteen signaaleja. Piippari sijoitetaan olka- ja vyötäröhihnoilla vartalon lähelle takin alle, josta se saadaan nopeasti käyttöön onnettomuuden sattuessa.

Muut tärkeät välineet vyöryjen varalle

Vyöryreppu: Vyöryreppu poikkeaa normaalista repusta siten, että siinä on mukana 1–2 kokoontaiteltua 75–150-litraista ilmatyynyä, jotka voidaan laukaista täydeksi vyöryn sattuessa. Vyöryrepun tehtävänä on tehdä lumivyöryssä mukana kulkevasta henkilöstä tilavuudeltaan isompi, jolloin uhri todennäköisimmin jää vyöryn pintaan. Kaikissa vyöryrepuissa ilmatyynyjen täyttö tapahtuu nykäisemällä olkaremmin kohdalla olevasta kahvasta. Tyynyt täyttyvät joko paineilmapullon tai akkukäyttöisen puhaltimen avulla.

Vyöryreppujen käytössä on huomioitava, että se ei poista kokonaan mahdollisuutta hautautua lumen alle, vaikka pienentääkin todennäköisyyttä hautautumiseen. Tämän lisäksi vyöryrepuissa on otettava huomioon kuljettaminen lentokoneissa. Vyöryreppu sekä kaasupullo tai puhallinversioissa akku kuljetetaan käsimatkatavaroissa ja liitteenä tulee olla IATA-lappu.

Kypärä: Lumivyöryissä päähän osuvat iskut ovat erittäin tavallisia, ja siksi kypärä on hyödyllinen suojavaruste myös vyöryjä ajatellen.

Ensiapuvälineet: Lumivyöryn uhri voi vakavasti vammautuneena ja loukkaantuneena kylmettyä nopeasti. Siksi EA-laukusta tulisi löytyä tarvikkeita verenvuodon tyrehdyttämiseen sekä repusta tarvikkeita henkilön eristämiseen kylmästä.

Puhelin: Avun hälyttäminen ja paikantaminen. Puhelimeen kannattaa ladata alueen hätänumerosovellus. Suomessa sovellus on 112 SUOMI.

Jos vyöry lähtee liikkeelle

Kun olet itse vyöryssä:

  • Koeta laskea vyörystä sivuun tai tartu puihin ja kiviin, jos mahdollista.
  • Laukaise vyöryreppu ja yritä uida päätäsi pintaan.
  • Jos hautaudut, koeta saada kädet kasvojesi eteen ilmatilan lisäämiseksi.

Kun näet henkilön joutuvan vyöryyn:

  • Seuraa uhrin etenemistä vyöryssä ja laita mieleen kohta, jossa uhri hävisi pinnan alle.
  • Soita 112
  • Kaikkien pinnalla olevien piipparit laitetaan etsintäasentoon
  • Aloita kaveripelastaminen

Kaveripelastaminen ja vyörypelastusvälineiden käyttö

Lumen alle hautautuneen henkilön pelastus vyörypelastusvälineitä käyttäen jaetaan seuraaviin osioihin:
1. Signaalin etsiminen, yli 50 metriä uhrista
2. Karkea etsintä, 3–50 metriä uhrista
3. Tarkka etsintä (ristikkoetsintä) – alle 3 metriä uhrista
4. Sondaaminen
5. Kaivaminen
6. Ensiapu.

1. Signaalin etsiminen

Signaalia voit lähteä etsimään joko alhaalta tai ylhäältä. Pidä piipparia etsintäasennossa, etene ripeästi aluetta läpi kuvan osoittamalla tavalla, kunnes piippari antaa tasaisen piippauksen.

Signaalin etsiminen yhdellä etsijällä
Signaalin etsiminen usealla etsijällä
Signaalin etsiminen usealla etsijällä

2. Karkea etsintä

Kun signaali on löytynyt, pidä piippari vatsan korkeudella ja seuraa piipparin osoittamaa nuolta sekä numerolukua. Mitä pienemmäksi lukema muuttuu, sitä rauhallisemmin sinun tulisi edetä. Kun lukema on alle viisi metriä, tuo piippari lähelle lumen pintaa.

Signaalin etsintä, karkea etsintä, tarkka etsintä

3. Tarkka etsintä

Useimmissa piipparimalleissa suuntaa osoittava nuoli häviää tai laite näyttää nuolta neljään suuntaan, kun lukema on alle kolme metriä. Koska uhri on lumen alla, tarkka kaivuupaikka saadaan selville vain ristikkoetsinnällä. Tärkeää tässä vaiheessa on rauhallisuus ja looginen eteneminen. Piipparia kuljetetaan lumen pinnassa yhteen suuntaan niin pitkälle kuin lukema pienenee ja se alkaa jälleen kasvaaPalaa kohtaan, jossa lukema oli pienin, ja lähde liikuttamaan piipparia 90 asteen kulmassa edelliseen linjaan nähden. Jos lukema pienenee, löydät uhrin tästä suunnasta. Jos lukema kasvaa, on uhri päinvastaisessa suunnassa ja pienin lukema löytyy sieltä. Merkitse pienimmän lukeman kohta jättämällä hanskasi lumeen. Muista pitää piipparia koko tarkan etsinnän ajan samaan suuntaan vaakatasossa.

Tarkka etsintä ristikkomenetelmällä. Merkitse pienin lukema hanskalla lumeen.

4. Sondaaminen

Kun uhri on paikallistettu piipparin avulla, haetaan varma kontakti lumen alla olevaan uhriin sondilla. Sondaus tehdään kohtisuoraan maastoon nähden siten, että aloitetaan piipparin antaman pienimmän lukeman kohdalta. Sondi painetaan napakasti maahan asti tai niin pitkälle kuin sondin mittaa riittää. Aluksi sondataan neliön muotoinen alue 25 cm x 25 cm, jota laajennetaan isommaksi 25 cm:n väleillä.

Sondin käyttökuntoon laittoa on hyvä harjoitella etukäteen. Tämän lisäksi voit kokeilla sondilla omaa reittäsi tai monoa, näin saat mielikuvan, miltä ihminen tuntuu sondin päässä.

Sondaaminen neliömenetelmällä
Sondaaminen neliömenetelmällä

5. Kaivaminen

Kun uhri on saatu sondin päähän, aloitetaan lapiointi alarinteen puolelta. Sondi pidetään paikoillaan kosketuksissa uhriin niin pitkään, kunnes uhri on paljastettu lumesta. Jos olet yksin kaivamassa, aloita lapiointi sondin syvyyden verran alarinteestä ja etene kohti sondia. Jos kaivajia on enemmän, tehdään kaivajista linjasto. Ensimmäinen henkilö menee sondin kohdalle seisomaan, ja seuraavat henkilöt menevät lapionvarren mitan päähän edellisestä. Jokainen siirtää lunta alarinteeseen omalta alueeltaan. Ensimmäisen kaivajan tehtävänä on pitää huolta, että kaivanto menee sondia pitkin alaspäin. Lunta siirretään melovilla liikkeillä alarinteeseen.

Kaivaminen linjastona
Kaivaminen linjastona – Lumeen kaivetaan kolmion muotoinen kiila, joka johtaa uhriin

Kun pelastajat saavat paljastettua osan uhrin vartalosta, alkaa yksi pelastajista kaivaa tunnelia uhrin ympärille. Tavoite on päästä mahdollisimman nopeasti uhrin kasvojen luokse ja mahdollistaa vapaa hengittäminen. Kun uhri on paljastettu lumesta, hänet voidaan siirtää kaivuulinjaston muodostamalle alustalle ensiaputoimenpiteitä varten.

6. Ensiapu

Jos uhri on tajuton, katso ensiksi, onko suu täyttynyt lumesta tai onko repun viilekkeet kiristämässä kaulaa. Jos uhri ei tämänkään jälkeen hengitä, aloita painelu-puhalluselvytys. Jos uhri on tajuissaan, mutta ei pysty liikkumaan, eristä hänet kylmästä maasta suksilla, repuilla, retkipatjoilla tai muilla vastaavilla.

Cherry Bowl:

Seuraavasta linkistä pääset näkemään multimediaesityksen pelastustilanteeta Kanadassa.

https://www.avalanche.ca/cherry-bowl/#/intro

Suomen lumivyörykoulutus

Vuoden 2018 alusta lähtien koulutusjärjestemän nimi on Suomen lumivyörykoulutus. Järjestelmän mukaisia kursseja tarjoavat auktorisoidut lumiturvallisuuskouluttajat. Kouluttajia löytyy jatkossa hiihtokouluilta, matkatoimistoilta, opasfirmoilta ja yksityisiltä ammatinharjoittajilta. Kurssit ovat yhteneväisiä Ruotsin SVELAV-lumiturvallisuuskoulutuksien kanssa, joten voit hakea tietoa myös naapurimaasta.

Koulutusjärjestelmässä on kaksi linjaa. Lumiturvallisuus 1- ja 2 ‑kurssit on tarkoitettu harrastustoiminnassaan lumiturvallisuusosaamista tarvitseville henkilöille ja PRO 1- ja 2 ‑tason kurssit on suunnattu ammatissaan lumiturvallisuusosaamista tarvitseville. Harrastajille suunnatulla Lumiturvallisuus 1 ‑kurssilla syvennetään tämän intron asioita, opitaan riskienhallinnasta, päätöksenteosta ja vyörymaaston tunnistamisesta käytännössä. Lumiturvallisuus 2 ‑kurssilla syvennetään tietoja ja taitoja liikuttaessa haastavammassa maastossa.

Suomen lumivyörykoulutuksen koulutusjärjestelmä

LOPPUSANAT

Kiitoksia, että olet jaksanut perehtyä vyörytietous-kokonaisuuteen. Toivottavasti tämä tietopaketti valaisi  sinulle hieman, kuinka voit tehdä harrastuksestasi turvallisempaa. Jos tietosi ja taitosi eivät vielä riitä turvalliseen liikkumiseen rinteiden ulkopuolella, voit kysyä apua ammattilaisilta, joko osallistumalla lumiturvallisuuskursseille tai opastetuille vapaalaskuretkille.

Turvallisia mäkiä kaikille tämän sivuston lukijoille

t: Lumiturvallisuushankkeen työntekijät