Pyöräilijän ei tarvitse odottaa kesää

Talvisesta alamäestä voi nauttia myös pyörällä. Swinghillissä pääsee harrastamaan hissipyöräilyä 8.3.2019, Påminnessa ajetaan tiistaisin.
Talvisesta alamäestä voi nauttia myös pyörällä. Swinghillissä pääsee harrastamaan hissipyöräilyä 8.3.2019, Påminnessa ajetaan tiistaisin.

Enää ei tarvitse pyöräilijöiden odottaa kesää, sillä Påminne ja Swinghill käynnistivät fillarikauden keskellä talvea. Rinteessä viihtyvät nyt laskettelijoiden ja lautailijoiden lisäksi pyöräilijät.

Odotatko malttamattomana maastopyörä-, enduro- ja alamäkireittien sulamista ajokuntoon? Enää ei tarvitse odottaa, sillä pyöräilemään pääsee myös talvella. Påminne Raaseporissa ja Swinghill Espoossa toivottavat pyöräilijät tervetulleiksi rinteille, tosin vain rajattuina ajankohtina.

Påminnessa ajetaan tiistaisin

Ensimmäisenä rinteet fat bike -pyöräilijöille avasi Påminne. Raaseporissa alamäestä nautitaan fillareilla tiistaisin kello 18.00–20.00. Ensimmäisellä kerralla, eli tiistaina 26.2.2019, sää ei oikein suosinut, ja paksukin rengas upposi syvälle lumeen. Toisella kerralla rinne oli pakkasen myötä sopivan kova ja pyöräilijöiden hymyt korvissa asti.

Raaseporissa ajetaankin jatkossa tiistaisin aina sään salliessa, eli vesikelillä hissi pidetään kiinni. Talvipyöräilykausi jatkuu niin kauan kuin lunta riittää. Påminessa rinteeseen pääsee vain läskipyörillä (fat bike), eli renkaan minimileveys on 3,8 tuumaa.

Swinghill, kesäiseltä nimeltään Nuuksio Bikepark, starttaa fillarikakuden myös vahvasti etupellossa. Ensimmäistä kertaa hissi ja rinne ovat pyöräilijöiden käytössä perjantaina 8.3.2019 kello 17.00–21.00. Ajopätkät painottuvat perherinteeseen, jossa on myös lumesta tehty maltillinen bermibaana.

Ammattilaisen talviajovinkit

Lumista rinnettä on hauskaa, vaan ei turhan helppoa, viilettää pyörällä alas. Vaikka kesäinen enduro- tai alamäkiajo olisi hallussa, tuo lumi yllättäviä elementtejä pyöräilijöille. Etenkin alussa on hyvä ottaa rauhallisesti ja pitää huumori mukana matkassa.

”Kannattaa aluksi totutella alustaan ja vauhtiin. Lumi saattaa yllättää ja nopeudet voivat nousta todella hurjiksi helposti. Ajaminen on vähän sladittelua, joten jalkaa kannattaa käyttää maassa”, Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen bikepark-ohjaajien kouluttaja Matti Lehikoinen vinkkaa.

Pyörän rengas uppoaa helposti pehmeään hankeen, joten leveästä renkaasta on iloa. Nastarenkaista on hyötyä tasaiseksi tampatulla tai kovalla rinteellä – jäästä puhumattakaan.

Lukkopolkimien sijaan moni ajaa avopolkimilla talvisin, sillä lumi tukkii helposti kengän pohjan ja polkimen. Avopolkimilla jalan saa myös nopeasti polkimelta ja takaisin. (Teksti jatkuu kuvan jälkeen.)

Kypärä on ehdoton varuste ja kyynär- sekä polvisuojat suositeltavia.
Kypärä on ehdoton varuste ja kyynär- sekä polvisuojat suositeltavia.

”Talvipyöräilyssä jalkoihin tulee helposti kylmä, joten villasukat on hyvä valinta.”

Jalkojen lisäksi Matti kehottaa kiinnittämään huomiota käsiin:

”Ajohanskalla on merkitystä. Sellainen millä pystyy kontrolloimaan vaihteita ja jarruja, mutta kuitenkin suojaa talven keleiltä. Lisäksi suosittelen aina kypärän lisäksi polvi- ja kyynärsuojia.”

”Yllätyksiä voi tuoda pyörän jarrut. Pöllyävä lumi sulaa nopeasti jarrulevyihin ja esimerkiksi hissimatkan aikana vesi ehtii jäätyä. Voi siis olla, että jarrut eivät aina toimi kuten pitäisi. Jarrun kunto kannattaakin tarkistaa ennen jokaista laskua”, Matti muistuttaa.

Asenne on kuitenkin vähintään yhtä tärkeä kuin varusteet. Hermoja ei pidä menettää, vaikka pyöräily lumessa ei sujuisikaan heti yhtä kevyesti kuin kesäisellä baanalla. Alkukankeuden jälkeen haaste muuttuu hauskuudeksi. Ja vaikka into tempaa nopeasti, kannattaa pitää maltti mukana. Lumi renkaan alla on kaikessa yllättävyydessään hauska elementti.