Salla 6.12.2024

Ylläs on paljon enemmän kuin uusi tuolihissi

Gondoli on edelleen Ylläksen maamerkki ja nopein keino kulkea tunturin huipulle. Uusi tuolihissi kuitenkin saanee vankan kannattajajoukon mukavuutensa ja monipuolisuutensa vuoksi. Gondoli on edelleen Ylläksen maamerkki ja nopein keino kulkea tunturin huipulle. Uusi tuolihissi kuitenkin saanee vankan kannattajajoukon mukavuutensa ja monipuolisuutensa vuoksi.
Ylläs kehittyy vauhdilla. Rakennushankkeista näkyvin ja puhutuin on Ylläsjärven puolelle noussut uusi nopea ja mukava tuolihissi. Se on kuitenkin vain osa kehityshaluista keskusta. Uudistusten myötä Ylläs on entistäkin kiinnostavampi tunturi.

Ylläksen maisemaa ovat kesällä 2022 hallinneet työmaat ympäri tunturia, ja näistä todennäköisesti kiinnostavampana uuden tuolihissin rakennus. Kyseessä on moderni kuuden hengen kuomullinen tuolihissi kaikilla herkuilla, eli suojakuvuilla ja penkin lämmityksillä. Hissin kapasiteetti on kiitettävät 3 000 henkilöä tunnissa.

Tuolihissi on kuitenkin vain osa alueen investointisuunnitelman toteutusta. Ylläsjärven puolella aloitettiin jo 2020 Euroopan aluekehitysrahaston tukemat 13,2 miljoonan euron investoinnit. Hankkeen ensimmäiset laskettelijoita ilahduttavat askeleet olivat jo viime kaudelle valmistunut Gondoli-rinteen uudet led-rinnevalot sekä täysautomaattinen lumetusjärjestelmä.

Uuden tuolihissin myötä Ylläksellä voi entistä enemmän nauttia mukavan loivasti viettävistä ja suojaisista rinteistä.

Tuolihissistä iloitsee etenkin perheet ja pyöräilijät

Tuolihissin rakentaminen on sujunut aikataulun mukaisesti, eli se otetaan käyttöön perjantaina 18.11.2022 rinnekauden käynnistyessä. Hissin pituus on noin kilometri ja sen yläasema on puurajalla. Hissin istuimet ovat muotoillut sekä normaalia leveämmät, joten siinä on vähän luksustakin tarjolla hissinousun ajaksi.

Hissin ala-asema on kaivettu vähän alemmaksi kuin vanhalla ankkurihissillä oli. Nyt hissille on helppo laskea ja sen lähistöllä on reilusti enemmän tilaa laskijoille. Osa ala-asemasta maisemoituu maan alle.

Tuolihissin rakennukset lämpiävät maalämmöllä ja sähköpääkeskuksen hukkalämpö ohjataan tuolien säilytyshallin lämmitykseen. Rakennukseen tulee hissitoimintojen lisäksi hiihtokoulu ja hissihenkilöstön sosiaalitilat.

Tuolihissin rinnalle on kesällä 2022 rakennettu uusi 162 metriä pitkä ja koko matkalta katettu mattohissi. Hissin rakenteissa on LED-valot, joilla voidaan tuoda lisätunnelmaa nousumatkaan.

Uudet matto- ja tuolihissit monipuolistavat Yllästä perheellisen hiihtokeskuksena. Jatkossa suoraan keskuksen ytimestä pääsee hulppeaan mattohissiin, mukavaan tuolihissiin ja huipulle kuljettavaan gondoliin. Helpot ja suojaisat siniset rinteet ovat monen suosikkeja, joten odotettavissa on, että laskumäärät hiihtolomareissuilla kasvaa ja mäkipäivät ovat entistä mukavampia.

Myös parkissa viihtyvät laskettelijat ja lautailijat tervehtivät uutta tuolihissiä ilolla, sillä snowparkille pääsee entistä nopeammin ja mukavammin. Parkille tulee myös lisää pituutta, kun laskettavaa ja kikkailtavaa voidaan rakentaa alas asti.

Kesäkaudella tuolihissi palvelee pyöräilijöitä. Silloin joka toinen tuoli korvataan pyörien kuljetukseen suunnitellulla telineellä. Myös uusi mattohissi on bike park -asiakkaiden käytössä.

Kesälle 2023 Ylläs Bike Park lupaa viime vuosia enemmän ja laajemmin tekemistä koko perheelle, kuten mattohissin harjoitusalueet sekä tuolihissiltä lähtevän noin kahden kilometrin mittaisen sinisen flow-reitin.

Ylläs Bike Parkin käyttäjät kärsivät hieman kesän 2022 hissityömaista. Seuraavalle kaudelle on luvassa pyöräilijöitä ilahduttavia uudistuksia ja uutta ajettavaa.

Kohti hiilineutraalia Yllästä

Ylläksen uudistukset eivät rajoitu vain näyttäviin hissi- tai majoitustyömaihin. Taustalla on tehty paljon työtä hiihtokeskuksen energiatehokuuden parantamiseksi ja hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Tästä osoitukseksi Ylläksen rinneyhtiöille on myönnetty Ekokompassi-sertifikaatti. Lisäksi käytössä on 100 % uusiutuvaa sähköä.

Vaikka suurin osa tehdystä työstä – kuten uusiutuvan energian käyttö, hukkalämmön hyödyntäminen lämmitykseen tai entistä tehokkaampi lumetusjärjestelmä – ei suoraan näy kuluttajille, niin näkyviäkin toimenpiteitä on.

Rinteiden led-valot ovat näistä kirkkaasti näkyvä esimerkki. Sen lisäksi, että ne kuluttavat vanhoja huomattavasti vähemmän energiaa, tarjoaa led-valot laskettelijoille entisiä lamppuja parempaa kontrastia sekä luonnollisempaa väriä lumen pintaan.

Myös rinteet illan ja yön aikana kuntoon höyläävä hybriditamppari on näkyvä esimerkki. Hybridi kuluttaa 20 % vähemmän dieseliä kuin samanlainen pelkällä dieselillä käyvä rinnekone.

Ylläksellä laskettelijoilta ja muita matkailijoita rohkaistaan kierrättämiseen ja vastuullisuuteen. Esimerkiksi hissien ala- ja yläasemille on lisätty lajittelun mahdollistavia roskiksia. Näin suomalaisten surullinen kansanhuvi – roskien heittäminen hissiin, nousuladulle, rinteeseen ja luontoon – voidaan jättää historiaan.

Tähän maisemaan ei jätteet kuulu. Tiputa roskat lajittelupisteisiin. Kuva: Muskovisuals

Entistä yhtenäisempi Ylläs

”Kummalla puolella Yllästä”? on vuosien saatossa useasti kuultu fraasi, jonka käyttö ehkä vähitellen vähenee.

Vuonna 2021 julkistettiin Ylläksen ilmettä yhdistävä hanke. Sen ensimmäisessä vaiheessa avattiin ski.yllas.fi-sivusto, josta löytyy kaikki rinnekansan kaipaama informaatio.

Kaudelle 2022–2023 yhtenäistetään rinneopasteet, joten laskettelijoille Ylläs on entistä yhtenäisempi ja selkeämpi. Lisäksi Metsähallitus on laittanut reittiopasteita uuteen kuosiin.

Ylläksen kesä on ollut kiireinen koko tunturialueella. Rinteiden rakentamisen lisäksi mm. takamaastolaskijoiden iloksi on Kesängin parkkipaikalle tullut lumivyörypiippareiden testauspiste.

Ylläs on vapaalaskijoiden suosiossa ja se näkyy myös palveluissa: vuokraamoissa löytyy takamaastoretkillä tarvittavia välineitä, tunturissa on piippareiden testauspisteitä ja hiihtokouluista löytyy opastusta. Kuva: Ylläs

Rinneyhtiöiden työmaiden lisäksi ympäri Yllästä on rakennettu kiivaasti. Suurimpana hankkeena on YIT:n Chalets IV -rakennus, johon tulee 30 uutta huoneistoa rinteiden välittömään läheisyyteen.

Tunturissa on havaittavissa tekemisen meininki ja paljon tapahtuu oikeastaan kaikkialla. Ylläs haluaa jatkossa olla entistäkin mukavampi keskus vierailla – niin talvella kuin kesällä.

Pysy ajan tasalla alamäkimaailman tapahtumista, tilaa Ski.fi-uutiskirje!

Luitko jo nämä?

Ylläksen Kesänkitunturilla rakkakivikko on vielä laajalti näkyvissä, mutta Pirunkurun pohjalle ja sen maljamaiselle yläosalle lunta on jo kerääntynyt ympäröivää maastoa enemmän. Järkeviä laskulinjoja ei löydy kuitenkaan vielä mistään.
Vuodenajat ovat sinänsä armollisia, että laskeminen ei luonnonlunta vaadi. Rinteet saadaan laskukuntoon jo pikkupakkasilla tehokkaiden lumetusjärjestelmien avulla. Entistä useammissa keskuksissa apuna on myös edelliseltä kaudelta säilötty lumi.
Merkittyjen rinteiden läheisyydestä löytyy upeita metsiä. Yksi tunnetuimmista ja suosituimmista Pyhän metsistä on Jackson. Kuva: Jaakko Posti
Ski.fi:n joulukalenteri arpoo joka adventti laskettelijoita ja lautailijoita ilahduttavia paketteja.
Ellivuori kehittyy nyt vauhdilla. Kauden 2024–2025 merkittävin uudistus on ravintolan ja vuokraamon kattava päärakennus.
Sappeeta kehitetään asiakkaiden toiveiden mukaan. Saadun palautteen perusteella parkkia muokataan kaudelle 2024–2025 entistäkin paremmaksi.
Saariselkä on saamelaisalueella ja Lapin kultamailla. Luontoelämyksen täydentää Urho Kekkosen kansallispuisto.
Antti Autti nousee Skiexpon lavalle kertomaan leffaprojekteistaan sekä vapaalaskusta Suomessa. Kuva: Jaakko Posti
Levin talvi on ennätyspitkä. Laskettelukausi alkoi 4.10.2024 ja kauden viimeiset kurvit on tarkoitus piirtää rinteeseen 18.5.2025.
Talma on parkkilaskijoiden suosiossa. Keskuksen toimitusjohtaja Aleksi Vesimäki testaamassa reilien luistoa.

Lumilautaliiton uusimmat

Lue lisää

Vapaalasku Ylläksellä: hiihtokoulu tekee lajin tutuksi

Hiihtokoulu
Juuso Holstein ja Esko Liukas laskivat 12 kuukautta luonnonlumilla Suomessa. Lokakuun 2019 ja syyskuun 2020 väliin mahtui häikäisevän monta laskua helteessä, revontulten loimussa, auringon paisteessa, puuterilumessa ja kipakassa pakkasessa. Kuva: Esko Liukas

12 kuukautta laskettelua luonnonlumilla Suomessa

Laskettelu
Ylläs on mainio kohde myös kesällä, sillä tekemistä ja valoa riittää. Kuva: Esko Liukas

Ylläksen kesä ei jätä kylmäksi – nämä pitää kokea!

Kesäaktiviteetit