Levi 4.5.2024

TIEDOTE – Alppihiihdon 2023 MM-kisajoukkue nimetty

Alppihiihdon MM-kisat käydään Ranskassa Courchevel Meribelissa 6.-19.2.2023. Suomea kisoissa edustaa seitsemän laskijaa, kaksi naista ja viisi miestä.

Ski Sport Finlandin toimitusjohtaja Janne Leskinen lähettää joukkueen matkaan luottavaisena ja myös MM-kisoja pidemmälle katsoen.

”Joukkueessa on kokemusta ja myös uusia nuoria urheilijoita, joita on nostettu mukaan tulevaisuuden rakentamisen näkökulmasta. Tavoitteena tällä, osin tulevaisuuden joukkueella, on sijoittua 16 parhaan joukkoon vähintään kolme kertaa, sekä saada nuorille tulokkaillemme onnistumisia kansainvälisessä ympäristössä.”

Naisissa Suomi osallistuu tekniikkalajeihin Erika Pykäläisen ja Riikka Honkasen voimin.

”Kummatkin naisurheilijamme ovat menestyneet tällä kaudella Eurooppa cupissa. Joukkuekisaan vaaditaan vähintään kaksi naislaskijaa, joten kisastartteja on tiedossa Pykäläiselle ja Honkaselle myös joukkuekisassa ja mahdollisesti myös parallel-kilpailussa.”

Miehiä mukana kaikissa lajeissa

Miesten puolella Suomi osallistuu kaikkiin lajeihin. Elian Lehto on saavuttanut tällä kaudelle maailmancup-menestystä vauhtilajeissa. Syöksyn ja super-g:n lisäksi hän osallistuu myös alppiyhdistettyyn. Sama ohjelma on myös Jaakko Tapanaisella.

”Tapanainen ansaitsi kisapaikan nuorten MM-kisojen näytöillä sekä myös tulevaisuuden vauhtilajien menestyjänä”, Leskinen perustelee valintaa.

Miesten tekniikkalajeissa kokenut Samu Torsti johtaa joukkoja osallistuen päälajiinsa suurpujotteluun ja mahdollisesti myös joukkuekisaan ja parallel-kilpailuun.

”Joukkueen nuorista tuore nuorten MM-mitalisti Eduard Hallberg ja nopean nousun pujottelun maailman rankingissa tehnyt Jesper Pohjolainen edustavat Suomea tekniikkalajeissa yhdessä Samu Torstin kanssa.”

Naiset:

Erika Pykäläinen (Parallel, Team, SL, GS)
Riikka Honkanen (Parallel, Team, SL, GS)

Miehet:

Elian Lehto (DH, SG, Alpine Combined)
Samu Torsti (GS, Team, Parallel)
Jesper Pohjolainen (SL, GS, Team, Parallel)
Eduard Hallberg (GS, SL, Team, Parallel)
Jaakko Tapanainen (DH, SG, Alpine Combined)

Joukkuekisaan pääsee Nations Cup -rankingin perusteella 16 parasta maata. Suomi on tällä hetkellä sijalla 23. On kuitenkin mahdollista, että usealla maalla ei ole kisoissa joukkuetta, jolla kisaan voi osallistua. Mahdollisen joukkuekisan osallistujat päätetään paikan päällä.

MM-kisojen aikataulu ja tulossivut: FIS