Telemark tuo haastetta tuttuun harrastukseen

#kehitylaskijana
2.10.2013 Johan Räty
Telemark on monipuolinen tapa liikkua.
Telemark on monipuolinen tapa liikkua.

Telemark-välineillä voi harrastaa kaikkia hiihdon muotoja: rinne- ja vapaalaskua, vaellusta, hyppimistä ja paljon muuta.

Laji näyttää rankalta ja se onkin loistava kuntoilumuoto. Toisaalta liikkuminen telemark-monoilla on helpompaa ja miellyttävämpää kuin liikkuminen laskettelumonoilla. Telemark-hiihto on monipuolista ja sen laaja joustava asento tekee laskemisesta vakaata myös vaikealla ja epätasaisella alustalla.

Telemark-välineillä voit vaeltaa myös tunturiin. Pääset paikkoihin jonne hissit eivät sinua vie, ja voit laskea alas hallitusti mistä haluat. Älä kuitenkaan koskaan riskeeraa turvallisuutta, rinteiden ulkopuolella laskemista koskevat samat säännöt ja ohjeet riippumatta siitä, liikutaanko telemark-välineillä, alppisuksilla vai laudalla.

Miten päästä alkuun?

Telemark ei ole vaikeaa, varsinkin jos on lasketellut tai hiihtänyt ennen. Hiihtokoulun kurssi on nopein tapa oppia. Sen jälkeen omatoiminen harjoittelu kehittää nopeasti. Kokeile sitkeästi muutamia kertoja, niin huomaat kuinka mukava laji on kyseessä. Telemark-välineitä saa vuokrata useista hiihtokeskuksista, jolloin omien välineiden hankintaa voi miettiä tutustuttuaan lajiin. Alussa pitää muistaa ottaa rennosti ja pysytellä helpommissa rinteissä.

Telemark-käännöksen lyhyt oppimäärä

Ennen käännöstä seistään molemmilla jaloilla ja paino on koko jalkapohjalla. Lähde käännökseen viemällä sisäjalkaa taakse ja laskeutumalla kyykkyyn. Käännä suksia aktiivisesti kehollasi ja painonsiirrolla samaan tapaan kuin käännät suoria suksia. Nouse käännöksen puolivälin jälkeen rauhallisesti kyykystä, tuo sisäsuksi takaisin eteen ja palaa perusasentoon. Toista sama vastakkaiseen suuntaan. Käännökset ja käännösten vaihdot ovat joustavia, ja liikkeet ovat yhtenäisiä ja jatkuvia.

Leikkaavalla käännöksella lisää vauhtia

Leikkaavassa telemark-käännöksessä otetaan kaikki irti suksen kääntösäteestä. Suksi viedään kantille ja kanttia kuormitetaan. Paina polvia ja lantiota sisään. Ylös- ja alaspäin pumppaavalla liikkeellä voit vahvistaa kanttiin kohdistuvaa painetta. Mitä kovempi paine ja suurempi kanttauskulma, sitä ärhäkämmin suksi kääntyy. Leikkaavassa käännöksessä ulkojalka tekee työt, sisäjalka seuraa mukana. Kokeile kovalla rinteellä, mutta tarkista ensin kanttien kunto.

Telemarkilla saa helposti uutta haastetta tuttuun harrastukseen, kokeile rohkeasti ja kehity monipuolisemmaksi laskijaksi.