Ylläs 27.2.2024

Hyvässä iskussa kohti hiihtokautta – 4 lajivinkkiä syksyn treeneihin

Hiihtopäiviin saa enemmän laadukkaita tunteja, kun kunto on kohdillaan. Kuvassa Jere kotirinteillään Ylläksellä. Hiihtopäiviin saa enemmän laadukkaita tunteja, kun kunto on kohdillaan. Kuvassa Jere kotirinteillään Ylläksellä.
Kun kunto on kohdillaan, nauttii laskemisesta entistä enemmän. Hyvän kuntopohjan saavuttaminen ei tarkoita tylsiä treenejä, sillä laskettelua tukee moni hauska laji. Iso-Ylläksen hiihtokoulun johtaja Jere Löytökorpi kertoo treenivinkit ja omat suosikkinsa.

Laskukausi on pian alkamassa. Saadaksesi parhaan mahdollisen startin kauteen, kannattaa kroppaa valmistella tulevaan laskettelua tukevilla lajeilla. Monipuolisella harjoittelulla olet hyvässä iskussa kauden alkaessa ja jaksat hiihtää vielä keväthangillakin. Kokosimme Iso-Ylläksen hiihtokoulun johtajan Jere Löytökorven kanssa vinkit syksyn treeneihin.

1. Maastopyöräily

Rakenna voimaa ja kestävyyttä laskemiseen pyöräilemällä hiihtokauden ulkopuolella. Pyöräily pitää yllä ja kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistön suorituskykyä sekä alaraajojen lihaskuntoa ja nivelten liikkuvuutta. Maastopyöräily myös vahvistaa keskivartaloa ja jalkoja, sekä kehittää laskettelussa tarvittavia koordinaatiota ja tasapainoa paremmin kuin maantiepyöräily.

”Pitkät ja keskipitkät lenkit maastopyörällä tukevat erityisesti jaksamista laskupäivinä. Pitkillä ja rauhallisilla maastopyörälenkeillä saa hyvin treenattua kestävyyttä”, toteaa Jere Löytökorpi.

2. Alamäkipyöräily ja bike parkit

Maastopyöräilyäkin enemmän harjoitteluun saa lajinomaisuutta bike parkissa ajamalla. Lajeissa tarvitaan samoja fyysisiä ja psyykkisiä ominaisuuksia. Laskettelun tapaan alamäkiajo vaatii nopeaa reaktio- ja päätöksentekokokykyä. Lisäksi alamäkipyöräily tarjoaa samankaltaista vapaudentunnetta ja vauhdin hurmaa kuin laskettelu.

Jere Löytökorven mielestä alamäkipyöräilyssä ja laskettelussa on paljon samaa kokemuksellisuudessa. ”Juuri saman fiiliksen vuoksi alamäkikansa on innostunut kovasti bike parkeista ja hakee lajista samaa hyvää flowta.”

Jere Löytökorpi toivoo, että parkkeihin uskallettaisiin lähteä matalalla kynnyksellä kokeilemaan. Tarjolla on kaikille oman tason mukaan hyvää fiilistä ja hyvää treeniä. Ylläksellä, kuten monissa muissakin keskuksissa, on aktiivinen ja auttava henkilökunta hisseillä. Monet keskukset tarjoavat alamäkipyöräilyssä opetusta samaan tyyliin kuin hiihtokoulussa laskuopetusta. Jere Löytökorpi on myös yksi Suomen ensimmäisiä Fmbia-kouluttautuneita bike park -ohjaajia.

Iso-Ylläksen hiihtokoulun johtaja Jere Löytökorpi hakee kuntopohjan myös kesällä alamäestä talven laskuja varten. Jere viihtyy Ylläksen bike parkissa vapaa-aikanaankin.

3. Retkeily ja vaeltaminen

Rauhallisella ja pitkäkestoisella liikunnalla kehitetään peruskuntoa, joka on kaiken urheilemisen perusta. ”Ilman hyvää peruskuntoa, et jaksa laskea koko päivää”, toteaa Jere Löytökorpi. Pitkät, matalalla sykkeellä tehdyt retket luonnossa ovat mainio tapaa rakentaa peruskuntoa. Luonto elvyttää ja auttaa palautumaan stressistä. Keskittymiskyky paranee ja syke ja verenpaine madaltuvat. Luonnossa liikkuessa mielialakin kohenee. Kestävyysominaisuuksien parantamisen lisäksi luonnossa liikkuminen sopii laskijalle erityisen hyvin, sillä epätasainen maasto vaatii kehonhallintaa ja aktivoi matkan varrella myös monia lihasryhmiä.

4. Polkujuoksu

Polkujuoksu on laskijalle tehokas tapa treenata hapenottoa ja kestävyyttä. Polkujuokseminen on myös varsin helppo harjoitusmuoto hiihtokauden ulkopuolella, sillä metsiä ja polkuja on Suomessa tarjolla runsaasti. Laji kehittää kestävyysominaisuuksien lisäksi tasapainoa ja ketteryyttä. Keskivartalo on epätasaisilla poluilla aktiivisemmin käytössä kuin tasaisella juostessa. Laskettelun tapaan avainasemassa olevat jalkojen lihakset saavat runsaasti rasitusta.

”Ennen muuta laskukauteen kannattaa valmistautua monipuolisesti liikkuen. Vaikka kävisi ihan peruslenkillä, niin lenkin lomassa voi tehdä vaikka vähän jalkoja ja keskivartaloa vahvistavia sekä kehonhallintaa kehittäviä liikkeitä – esimerkiksi loikkia,” Jere Löytökorpi kannustaa. Viistoon suuntautuvat luisteluhypyt, tasaloikka ja vuoroloikka ovat hyvä lisä laskijan peruslenkkiin laskukauden lähestyessä.

Entäpä mitkä ovat Iso-Ylläksen hiihtokoulun johtajan omat suosikkilajit syksyllä? Vastaus tulee nopeasti:

”Alamäkiajo ja vaeltaminen!”

Luitko jo nämä?

Talvipyöräily antaa kiehtovaa näkökulmaa hiihtolomaan. Tutunkin hiihtokeskuksen ympäristö näyttää erilaiselta ohjaustangon takaa.
Rinteessä harvemmin ollaan yksi. Mitä enemmän väkeä on mäessä, sitä tärkeämpää on noudattaa yhteisiä rinnesääntöjä.
Hiihtokoulu ei ole vain aloittelijoiden koulu, vaan jokainen laskettelija ja lautailija hyötyy tekniikkatunnista.
Suksiseppä Jani Ahvenainen kertoo rinnevinkkinsä ja samalla paljastaa, miten voit voittaa Pusun sukset.
Alppilegenda Kalevi ”Häkä” Häkkinen laski talvella 1967 Hirvensalossa kilpaa rallikuski Rauno Aaltosen Mini Cooperia vastaan. Legendan mukaan Aaltosen Mini voitti hiuksenhienosti. Kuva: Museovirasto
Temppuilu, pelleily tai kikkailu ei kuulu hiihtohissiin, eikä hissikapulaa tule vedättää hissilinjalta sivuun. Hiihtokeskusten ski patrolit valvovat tehostetusti hissikäyttäytymistä 5.–11.2.2024 sekä 28.3.–1.4.2024.
Hyvä suksi tai lauta on helppo ostaa, mutta itselleen mieleisin löytyy vain kokeilemalla. Ski.fi Testikeskus tarjoaa tähän erinomaisen mahdollisuuden!
”Kaikkien kanssa ei voi olla kaveri, mutta kaikkien kanssa on tultava toimeen. Eriävät näkemykset selviävät puhumalla”, Riihivuoren ski patrol Kaisa Miettunen muistuttaa. Kuva: Kalle Jokinen
Ei näin! Juomatölkin maatumisaika on 80–200 vuotta. Rinteeseen heitetty juomatölkki leikkaantuu teräviksi lastuiksi tampparin jyrsimen alla.
”Kun tuntuu siltä, että pärjää oikeastaan aika hyvin, yli omien odotusten, niin silloin tapahtuu taikoja”, hiihdonopettaja Teija Uurinmäki kannustaa.

Lumilautaliiton uusimmat

fsa-paracross-pyha

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

Laskettelijan tehokas treeniohjelma

Laskettelu
Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista. Lisäksi hän ohjaa kesäisin leirejä mm. Sappeen bikeparkissa.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit
Mitä paremmalla ja tehokkaammalla laskutekniikalla pystyy laskemaan, sitä paremman treenin saa.

”Kurvailu rinteessä on kuluttavaa puuhaa” – tämän takia laskettelu on hyvää treeniä

Hiihtokoulu