Laajis 26.11.2022

Hyvässä iskussa kohti hiihtokautta – 4 lajivinkkiä syksyn treeneihin

Hiihtopäiviin saa enemmän laadukkaita tunteja, kun kunto on kohdillaan. Kuvassa Jere kotirinteillään Ylläksellä. Hiihtopäiviin saa enemmän laadukkaita tunteja, kun kunto on kohdillaan. Kuvassa Jere kotirinteillään Ylläksellä.
Kun kunto on kohdillaan, nauttii laskemisesta entistä enemmän. Hyvän kuntopohjan saavuttaminen ei tarkoita tylsiä treenejä, sillä laskettelua tukee moni hauska laji. Iso-Ylläksen hiihtokoulun johtaja Jere Löytökorpi kertoo treenivinkit ja omat suosikkinsa.

Laskukausi on pian alkamassa. Saadaksesi parhaan mahdollisen startin kauteen, kannattaa kroppaa valmistella tulevaan laskettelua tukevilla lajeilla. Monipuolisella harjoittelulla olet hyvässä iskussa kauden alkaessa ja jaksat hiihtää vielä keväthangillakin. Kokosimme Iso-Ylläksen hiihtokoulun johtajan Jere Löytökorven kanssa vinkit syksyn treeneihin.

1. Maastopyöräily

Rakenna voimaa ja kestävyyttä laskemiseen pyöräilemällä hiihtokauden ulkopuolella. Pyöräily pitää yllä ja kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistön suorituskykyä sekä alaraajojen lihaskuntoa ja nivelten liikkuvuutta. Maastopyöräily myös vahvistaa keskivartaloa ja jalkoja, sekä kehittää laskettelussa tarvittavia koordinaatiota ja tasapainoa paremmin kuin maantiepyöräily.

”Pitkät ja keskipitkät lenkit maastopyörällä tukevat erityisesti jaksamista laskupäivinä. Pitkillä ja rauhallisilla maastopyörälenkeillä saa hyvin treenattua kestävyyttä”, toteaa Jere Löytökorpi.

2. Alamäkipyöräily ja bike parkit

Maastopyöräilyäkin enemmän harjoitteluun saa lajinomaisuutta bike parkissa ajamalla. Lajeissa tarvitaan samoja fyysisiä ja psyykkisiä ominaisuuksia. Laskettelun tapaan alamäkiajo vaatii nopeaa reaktio- ja päätöksentekokokykyä. Lisäksi alamäkipyöräily tarjoaa samankaltaista vapaudentunnetta ja vauhdin hurmaa kuin laskettelu.

Jere Löytökorven mielestä alamäkipyöräilyssä ja laskettelussa on paljon samaa kokemuksellisuudessa. ”Juuri saman fiiliksen vuoksi alamäkikansa on innostunut kovasti bike parkeista ja hakee lajista samaa hyvää flowta.”

Jere Löytökorpi toivoo, että parkkeihin uskallettaisiin lähteä matalalla kynnyksellä kokeilemaan. Tarjolla on kaikille oman tason mukaan hyvää fiilistä ja hyvää treeniä. Ylläksellä, kuten monissa muissakin keskuksissa, on aktiivinen ja auttava henkilökunta hisseillä. Monet keskukset tarjoavat alamäkipyöräilyssä opetusta samaan tyyliin kuin hiihtokoulussa laskuopetusta. Jere Löytökorpi on myös yksi Suomen ensimmäisiä Fmbia-kouluttautuneita bike park -ohjaajia.

Iso-Ylläksen hiihtokoulun johtaja Jere Löytökorpi hakee kuntopohjan myös kesällä alamäestä talven laskuja varten. Jere viihtyy Ylläksen bike parkissa vapaa-aikanaankin.

3. Retkeily ja vaeltaminen

Rauhallisella ja pitkäkestoisella liikunnalla kehitetään peruskuntoa, joka on kaiken urheilemisen perusta. ”Ilman hyvää peruskuntoa, et jaksa laskea koko päivää”, toteaa Jere Löytökorpi. Pitkät, matalalla sykkeellä tehdyt retket luonnossa ovat mainio tapaa rakentaa peruskuntoa. Luonto elvyttää ja auttaa palautumaan stressistä. Keskittymiskyky paranee ja syke ja verenpaine madaltuvat. Luonnossa liikkuessa mielialakin kohenee. Kestävyysominaisuuksien parantamisen lisäksi luonnossa liikkuminen sopii laskijalle erityisen hyvin, sillä epätasainen maasto vaatii kehonhallintaa ja aktivoi matkan varrella myös monia lihasryhmiä.

4. Polkujuoksu

Polkujuoksu on laskijalle tehokas tapa treenata hapenottoa ja kestävyyttä. Polkujuokseminen on myös varsin helppo harjoitusmuoto hiihtokauden ulkopuolella, sillä metsiä ja polkuja on Suomessa tarjolla runsaasti. Laji kehittää kestävyysominaisuuksien lisäksi tasapainoa ja ketteryyttä. Keskivartalo on epätasaisilla poluilla aktiivisemmin käytössä kuin tasaisella juostessa. Laskettelun tapaan avainasemassa olevat jalkojen lihakset saavat runsaasti rasitusta.

”Ennen muuta laskukauteen kannattaa valmistautua monipuolisesti liikkuen. Vaikka kävisi ihan peruslenkillä, niin lenkin lomassa voi tehdä vaikka vähän jalkoja ja keskivartaloa vahvistavia sekä kehonhallintaa kehittäviä liikkeitä – esimerkiksi loikkia,” Jere Löytökorpi kannustaa. Viistoon suuntautuvat luisteluhypyt, tasaloikka ja vuoroloikka ovat hyvä lisä laskijan peruslenkkiin laskukauden lähestyessä.

Entäpä mitkä ovat Iso-Ylläksen hiihtokoulun johtajan omat suosikkilajit syksyllä? Vastaus tulee nopeasti:

”Alamäkiajo ja vaeltaminen!”

Luitko jo nämä?

Onko talvea 2022–2023 kauniimpaa? Ainakin Levin marraskuu on parhaimmillaan näyttänyt herkulliselta, kuten tämä 23.11.2022 otettu kuva todistaa. Kuva: Lasse Jesiöjärvi
Sallan tunnetaan tunnelmasta, mainioista rinteistä ja kodikaasta palvelusta. Kehitystä tehdään systemaattisesti ja kestävästi. Talvelle 2022–2023 Sallassa on parannettu rinteiden valaistusta ja sujuvoitettu ankkurihississä matkustamista.
Monon valintaan kannattaa käyttää aikaa ja ajatusta, sillä sopivalla kengällä laskee pitkän päivän kovallakin pakkasella.
Rento fiilis ja hyvä meininki ovat Suomen lumilautamaajoukkueen tavaramerkkejä. Myös tältä osin Mikko Rehnberg (kuvassa vasemmalla) ja Kalle Järvilehto jatkavat perinnettä.
Levin kehitys ei hidastu. Talvikaudelle 2022–2023 valmistuu eturinteiden "jäätikköprojekti”, eli uusi nopea tuolihissi, entistä parempi rinneprofiili sekä tehokas valaistus. Lisäksi tunturissa on muita, etenkin lapsia ja vapaalaskijoita, ilahduttavia uudistuksia.
Nyt on aihetta hymyyn! Kaudelle 2022–2023 avautuu Pohjoisrinteille lisää laskettavaa. Uusi rinne kulkee kuvan oikeassa reunassa olevassa metsässä.
Älä katso vain hintaa, vaan hanki omaa taitotasoa ja käyttöä vastaavat sopivan mittaiset sukset. Kasvunvaraa ei kannata miettiä, sillä käytetyt sukset on helppo myydä eteenpäin.
Perjantaina 7.10.2022 on vaikea olla hymyilemättä. Laskukausi 2022–2023 Rukalla on alkanut.
Aloittelevalla laskukansalla on talvesta 2022–2023 lähtien entistä leppoisampaa laskettavaa, kun Tahko Mountainin eturinteen muotoja on loivennettu.
Vuoden Bike Park 2022 on Mielakka. Samassa tilaisuudessa jaettiin myös Vuoden teko -palkinnot Trail It Oy:lle ja Laajiksen Hissimies Samille.

Lumilautaliiton uusimmat

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

Laskettelijan tehokas treeniohjelma

Laskettelu
Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista. Lisäksi hän ohjaa kesäisin leirejä mm. Sappeen bikeparkissa.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit
Mitä paremmalla ja tehokkaammalla laskutekniikalla pystyy laskemaan, sitä paremman treenin saa.

”Kurvailu rinteessä on kuluttavaa puuhaa” – tämän takia laskettelu on hyvää treeniä

Hiihtokoulu