Hiihtokoulu 0
Ukkohalla 14.4.2021

”Kurvailu rinteessä on kuluttavaa puuhaa” – tämän takia laskettelu on hyvää treeniä

Mitä paremmalla ja tehokkaammalla laskutekniikalla pystyy laskemaan, sitä paremman treenin saa. Mitä paremmalla ja tehokkaammalla laskutekniikalla pystyy laskemaan, sitä paremman treenin saa.
Laskettelulla on yllättävän paljon hyviä vaikutuksia henkiseen hyvinvointiin sekä fyysiseen kuntoon. Kerromme miten saada lajista irti parhaat tehot.

Laskettelu on loistavaa treeniä, sillä se kehittää niin koordinaatiota, yleistaitoa, lihaskuntoa kuin aerobistakin kuntoa. Kaiken lisäksi se on liikuntamuoto, joka sopii kaikenikäisille ihmisille.

Tästä huolimatta laskettelua ei aina mielletä kuntoiluksi, koska rinteessä aika kuluu kuin siivillä ja päivät hujahtavat huomaamatta mukavan tekemisen parissa. Monen tunnin kurvailu rinteessä on kuitenkin kuluttavaa puuhaa, ja kirpeä pakkasilma lisää energiankulutusta entisestään.

Laskettelu raikkaassa ulkoilmassa tekee hyvää paitsi keholle myös mielelle. Se tuo mukavaa vastapainoa arkeen, jossa yhä useammin istutaan tunteja sisätiloissa tietokoneen äärellä.

Tiivistetysti voidaan sanoa, että mitä paremmalla ja tehokkaammalla laskutekniikalla ihminen pystyy laskemaan, sitä kuormittavampaa laskettelu on.

Pidä yllä hyvää laskukuntoa

Useamman tunnin laskettelu käy kuntoilusta jo itsessään, mutta fyysisiä ominaisuuksia on hyvä ylläpitää oheisharjoittelulla jo ennen laskukautta.

Laskeminen on miellyttävämpää, kun keho on hyvässä kunnossa. Samalla loukkaantumisriski pienenee.

Lajissa kuin lajissa on tärkeää, että harjoittelu pidetään riittävän monipuolisena ympäri vuoden. Laskettelussa tärkeitä lihasryhmiä ovat vatsalihakset ja alaraajojen lihakset. Vahva keskivartalo auttaa hyvän laskuasennon ylläpitämisessä. Vahvan keskivartalon ansiosta myös jalkojen voima välittyy paremmin sukselta lumen pinnalle.

Hyviä laskettelua tukevia harjoitusmuotoja ovat esimerkiksi kuntosaliharjoittelu tai toiminnallinen harjoittelu, lenkkeily ja maastopyöräily sekä erilaiset tasapainoa ja koordinaatiota haastavat lajit. (Lue myös: Lisää voimaa laskettelijan harjoitusohjelmalla)

Lihaskuntoa kehittävien lajien lisäksi rauhallisemmat ja liikkuvuutta kehittävät lajit ovat mainioita.

Valmistaudu ja palaudu kunnolla

Jos suuntaat laskettelulomalle viikoksi tai pidemmäksi aikaa, huomioi valmistautumisen ja palautumisen merkitys.

On yllättävän raskasta lasketella yhtäkkiä päivittäin useita tunteja. Se kuormittaa kehoa siitäkin huolimatta, että liikkuisi säännöllisesti. Ennen lomaa laskupäiviä olisikin hyvä olla takana useampia, kenties yhtä monta kuin lomalla on tarkoitus olla laskupäiviä.

Loman temmellyksessä on hyvä pitää myös välipäiviä tai kevyempiä päiviä. Lisäksi on huolehdittava kunnollisesta ravinnosta ja lihashuollosta.

Brittituristeilta on jäänyt elämään termi Wednesday Wobble, joka leikillisesti kuvastaa lomaviikon kolmannen päivän väsymyksen aiheuttamaa pientä suorituskyvyn laskua. Lomaviikon keskellä voikin olla hyvä idea pitää välipäivä, jolloin hyödyntää hiihtokeskusten muuta tarjontaa.

Huilipäivän jälkeen alamäestä ja vauhdin hurmasta pääsee nauttimaan jälleen vetrein lihaksin!

Pysy ajan tasalla alamäkimaailman tapahtumista, tilaa Ski.fi-uutiskirje!

Luitko jo nämä?

Ei vain hyville laskijoille tai rajatulle porukalle. Ruka Playgroundin tarkoitus on tarjota mahdollisimman monelle eri ikäiselle ja tasoiselle laskijalle hauskoja laskuelämyksiä.
Paluu rinteeseen on ollut onnistunut. Riikka Voutilainen voitti 6.2.2021 Eurooppa-cupin osakilpailun kotirinteessään Taivalvaaralla.
Jee, pääsiäisenä pääsee mäkeen! Laskettelukeskukset ovat auki koko maassa, joten nyt on hyvä hetki nauttia kevätrinteiden riemuista ja raikkaasta ulkoilmasta. Rinteeseen vain terveenä ja muistetaan turvavälit!
Kerrospukeutuminen alkaa alusvaatteista. Päälle tuulta sekä vettä hylkivä kuorikerros ja väliin kelin mukaan lämmittäviä vaatteita.
Kypärä on rinteessä päähineistä ylivoimaisesti paras. Se on ehdottoman tärkeä varsinkin parkkilaskijoille.
Muista turvavälit myös ulkona liikuttaessa!
Vaikka laskettelu on sosiaalinen harrastus, niin toisinaan mäkeen on hauska suunnata yksin.
Treenaaminen kannattaa. Kun keskivartalon hallinta on kunnossa, pysyy polvi entistä paremmin hallittuna myös nopeissa ja yllättävissä tilanteissa.
Kaunista, mutta petollista. Lumisateiden jälkeisillä pakkasilla on muodostunut pintakuuraa. Kuva: Ylläs ski patrol
Onko edellisestä laskettelupäivästä kulunut vuosi jos toinenkin? Tarkista välineiden kunto, aloita rauhallisesti ja laita kypärä päähän! Kuva: Messilä

Lue lisää

Ota laskettelusta irti kaikki hyöty – vinkit tehokkaaseen alamäkitreeniin

Laskettelu

Laskettelijan tehokas treeniohjelma

Vinkit

Murheet unohtuvat ja mieliala kohenee – näin laskettelu lisää henkistä hyvinvointia

Laskettelu