Pyhä 18.2.2024

”Kurvailu rinteessä on kuluttavaa puuhaa” – tämän takia laskettelu on hyvää treeniä

Mitä paremmalla ja tehokkaammalla laskutekniikalla pystyy laskemaan, sitä paremman treenin saa. Mitä paremmalla ja tehokkaammalla laskutekniikalla pystyy laskemaan, sitä paremman treenin saa.
Laskettelulla on yllättävän paljon hyviä vaikutuksia henkiseen hyvinvointiin sekä fyysiseen kuntoon. Kerromme miten saada lajista irti parhaat tehot.

Laskettelu on loistavaa treeniä, sillä se kehittää niin koordinaatiota, yleistaitoa, lihaskuntoa kuin aerobistakin kuntoa. Kaiken lisäksi se on liikuntamuoto, joka sopii kaikenikäisille ihmisille.

Tästä huolimatta laskettelua ei aina mielletä kuntoiluksi, koska rinteessä aika kuluu kuin siivillä ja päivät hujahtavat huomaamatta mukavan tekemisen parissa. Monen tunnin kurvailu rinteessä on kuitenkin kuluttavaa puuhaa, ja kirpeä pakkasilma lisää energiankulutusta entisestään.

Laskettelu raikkaassa ulkoilmassa tekee hyvää paitsi keholle myös mielelle. Se tuo mukavaa vastapainoa arkeen, jossa yhä useammin istutaan tunteja sisätiloissa tietokoneen äärellä.

Tiivistetysti voidaan sanoa, että mitä paremmalla ja tehokkaammalla laskutekniikalla ihminen pystyy laskemaan, sitä kuormittavampaa laskettelu on.

Pidä yllä hyvää laskukuntoa

Useamman tunnin laskettelu käy kuntoilusta jo itsessään, mutta fyysisiä ominaisuuksia on hyvä ylläpitää oheisharjoittelulla jo ennen laskukautta.

Laskeminen on miellyttävämpää, kun keho on hyvässä kunnossa. Samalla loukkaantumisriski pienenee.

Lajissa kuin lajissa on tärkeää, että harjoittelu pidetään riittävän monipuolisena ympäri vuoden. Laskettelussa tärkeitä lihasryhmiä ovat vatsalihakset ja alaraajojen lihakset. Vahva keskivartalo auttaa hyvän laskuasennon ylläpitämisessä. Vahvan keskivartalon ansiosta myös jalkojen voima välittyy paremmin sukselta lumen pinnalle.

Hyviä laskettelua tukevia harjoitusmuotoja ovat esimerkiksi kuntosaliharjoittelu tai toiminnallinen harjoittelu, lenkkeily ja maastopyöräily sekä erilaiset tasapainoa ja koordinaatiota haastavat lajit. (Lue myös: Lisää voimaa laskettelijan harjoitusohjelmalla)

Lihaskuntoa kehittävien lajien lisäksi rauhallisemmat ja liikkuvuutta kehittävät lajit ovat mainioita.

Valmistaudu ja palaudu kunnolla

Jos suuntaat laskettelulomalle viikoksi tai pidemmäksi aikaa, huomioi valmistautumisen ja palautumisen merkitys.

On yllättävän raskasta lasketella yhtäkkiä päivittäin useita tunteja. Se kuormittaa kehoa siitäkin huolimatta, että liikkuisi säännöllisesti. Ennen lomaa laskupäiviä olisikin hyvä olla takana useampia, kenties yhtä monta kuin lomalla on tarkoitus olla laskupäiviä.

Loman temmellyksessä on hyvä pitää myös välipäiviä tai kevyempiä päiviä. Lisäksi on huolehdittava kunnollisesta ravinnosta ja lihashuollosta.

Brittituristeilta on jäänyt elämään termi Wednesday Wobble, joka leikillisesti kuvastaa lomaviikon kolmannen päivän väsymyksen aiheuttamaa pientä suorituskyvyn laskua. Lomaviikon keskellä voikin olla hyvä idea pitää välipäivä, jolloin hyödyntää hiihtokeskusten muuta tarjontaa.

Huilipäivän jälkeen alamäestä ja vauhdin hurmasta pääsee nauttimaan jälleen vetrein lihaksin!

Pysy ajan tasalla alamäkimaailman tapahtumista, tilaa Ski.fi-uutiskirje!

Artikkelia muokattu:

Luitko jo nämä?

Rinteessä harvemmin ollaan yksi. Mitä enemmän väkeä on mäessä, sitä tärkeämpää on noudattaa yhteisiä rinnesääntöjä.
Hiihtokoulu ei ole vain aloittelijoiden koulu, vaan jokainen laskettelija ja lautailija hyötyy tekniikkatunnista.
Suksiseppä Jani Ahvenainen kertoo rinnevinkkinsä ja samalla paljastaa, miten voit voittaa Pusun sukset.
Alppilegenda Kalevi ”Häkä” Häkkinen laski talvella 1967 Hirvensalossa kilpaa rallikuski Rauno Aaltosen Mini Cooperia vastaan. Legendan mukaan Aaltosen Mini voitti hiuksenhienosti. Kuva: Museovirasto
Temppuilu, pelleily tai kikkailu ei kuulu hiihtohissiin, eikä hissikapulaa tule vedättää hissilinjalta sivuun. Hiihtokeskusten ski patrolit valvovat tehostetusti hissikäyttäytymistä 5.–11.2.2024 sekä 28.3.–1.4.2024.
Hyvä suksi tai lauta on helppo ostaa, mutta itselleen mieleisin löytyy vain kokeilemalla. Ski.fi Testikeskus tarjoaa tähän erinomaisen mahdollisuuden!
”Kaikkien kanssa ei voi olla kaveri, mutta kaikkien kanssa on tultava toimeen. Eriävät näkemykset selviävät puhumalla”, Riihivuoren ski patrol Kaisa Miettunen muistuttaa. Kuva: Kalle Jokinen
Ei näin! Juomatölkin maatumisaika on 80–200 vuotta. Rinteeseen heitetty juomatölkki leikkaantuu teräviksi lastuiksi tampparin jyrsimen alla.
”Kun tuntuu siltä, että pärjää oikeastaan aika hyvin, yli omien odotusten, niin silloin tapahtuu taikoja”, hiihdonopettaja Teija Uurinmäki kannustaa.
Talmassa ymmärrettiin varhain lumilautailun merkitys ja se näkyi jo 1990-luvulla keskuksen mainonnassa. Wille Yli-Luoma ja Teppo Högman Talman esitteen kansikuvapoikina kaudella 1997–1998. Kuva: Mikko Suni

Lumilautaliiton uusimmat

fsa-paracross-pyha

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

Ota laskettelusta irti kaikki hyöty – vinkit tehokkaaseen alamäkitreeniin

Laskettelu

Laskettelijan tehokas treeniohjelma

Laskettelu
Liikunta kavereiden kanssa ulkoilmassa tekee ihmeitä terveydelle.

Murheet unohtuvat ja mieliala kohenee – näin laskettelu lisää henkistä hyvinvointia

Laskettelu