Hiihtokoulu 0
Serena 25.1.2022

”Kurvailu rinteessä on kuluttavaa puuhaa” – tämän takia laskettelu on hyvää treeniä

Mitä paremmalla ja tehokkaammalla laskutekniikalla pystyy laskemaan, sitä paremman treenin saa. Mitä paremmalla ja tehokkaammalla laskutekniikalla pystyy laskemaan, sitä paremman treenin saa.
Laskettelulla on yllättävän paljon hyviä vaikutuksia henkiseen hyvinvointiin sekä fyysiseen kuntoon. Kerromme miten saada lajista irti parhaat tehot.

Laskettelu on loistavaa treeniä, sillä se kehittää niin koordinaatiota, yleistaitoa, lihaskuntoa kuin aerobistakin kuntoa. Kaiken lisäksi se on liikuntamuoto, joka sopii kaikenikäisille ihmisille.

Tästä huolimatta laskettelua ei aina mielletä kuntoiluksi, koska rinteessä aika kuluu kuin siivillä ja päivät hujahtavat huomaamatta mukavan tekemisen parissa. Monen tunnin kurvailu rinteessä on kuitenkin kuluttavaa puuhaa, ja kirpeä pakkasilma lisää energiankulutusta entisestään.

Laskettelu raikkaassa ulkoilmassa tekee hyvää paitsi keholle myös mielelle. Se tuo mukavaa vastapainoa arkeen, jossa yhä useammin istutaan tunteja sisätiloissa tietokoneen äärellä.

Tiivistetysti voidaan sanoa, että mitä paremmalla ja tehokkaammalla laskutekniikalla ihminen pystyy laskemaan, sitä kuormittavampaa laskettelu on.

Pidä yllä hyvää laskukuntoa

Useamman tunnin laskettelu käy kuntoilusta jo itsessään, mutta fyysisiä ominaisuuksia on hyvä ylläpitää oheisharjoittelulla jo ennen laskukautta.

Laskeminen on miellyttävämpää, kun keho on hyvässä kunnossa. Samalla loukkaantumisriski pienenee.

Lajissa kuin lajissa on tärkeää, että harjoittelu pidetään riittävän monipuolisena ympäri vuoden. Laskettelussa tärkeitä lihasryhmiä ovat vatsalihakset ja alaraajojen lihakset. Vahva keskivartalo auttaa hyvän laskuasennon ylläpitämisessä. Vahvan keskivartalon ansiosta myös jalkojen voima välittyy paremmin sukselta lumen pinnalle.

Hyviä laskettelua tukevia harjoitusmuotoja ovat esimerkiksi kuntosaliharjoittelu tai toiminnallinen harjoittelu, lenkkeily ja maastopyöräily sekä erilaiset tasapainoa ja koordinaatiota haastavat lajit. (Lue myös: Lisää voimaa laskettelijan harjoitusohjelmalla)

Lihaskuntoa kehittävien lajien lisäksi rauhallisemmat ja liikkuvuutta kehittävät lajit ovat mainioita.

Valmistaudu ja palaudu kunnolla

Jos suuntaat laskettelulomalle viikoksi tai pidemmäksi aikaa, huomioi valmistautumisen ja palautumisen merkitys.

On yllättävän raskasta lasketella yhtäkkiä päivittäin useita tunteja. Se kuormittaa kehoa siitäkin huolimatta, että liikkuisi säännöllisesti. Ennen lomaa laskupäiviä olisikin hyvä olla takana useampia, kenties yhtä monta kuin lomalla on tarkoitus olla laskupäiviä.

Loman temmellyksessä on hyvä pitää myös välipäiviä tai kevyempiä päiviä. Lisäksi on huolehdittava kunnollisesta ravinnosta ja lihashuollosta.

Brittituristeilta on jäänyt elämään termi Wednesday Wobble, joka leikillisesti kuvastaa lomaviikon kolmannen päivän väsymyksen aiheuttamaa pientä suorituskyvyn laskua. Lomaviikon keskellä voikin olla hyvä idea pitää välipäivä, jolloin hyödyntää hiihtokeskusten muuta tarjontaa.

Huilipäivän jälkeen alamäestä ja vauhdin hurmasta pääsee nauttimaan jälleen vetrein lihaksin!

Pysy ajan tasalla alamäkimaailman tapahtumista, tilaa Ski.fi-uutiskirje!

Luitko jo nämä?

Aloita lumilaudan valinta miettimällä missä haluat laskea: rinteessä, parkissa vai offareilla.
Kun suksen kärjessä on rockeria, lähteää suksi helposti käännökseen pehmeässä lumessa.
Koskematon hanki on ihanaa, mutta se voi olla myös petollista. Lumiturvallisuuskouluttaja Eeva Mäkelä korostaa osaamisen ja oikeiden vvyörypelastusvälineiden merkitystä.
Kansainvälistä lumipäivää vietetään 16. tammikuuta. Tartu juhlapäivän kunniaksi Ski.fi:n laskuhaasteeseen!
Vapaalaskusukset ovat todelliset monitoimityökalut Suomen rinteille.
Tarkista oman lähirinteesi ruuhka-ajat rohkeasti kysymällä, kannustaa hiihdonopettaja Teija Uurinmäki.
Hiihtokoulussa jokainen ottaa takuulla loikan omissa taidoissaan eteenpäin. Hiihtokoulu ei ole vain aloittelijoita varten, sillä ammattilaiset osaavat opastaa myös osaavaa laskijaa.
Keskellä kansallispuistoa sijaitseva Pallas on täysin omanlaisensa hiihtokeskus. Talvelle 2022 on lanseerattu tunturialueen lumiolosuhteista kertova sovellus.
Kuka laskee, missä laskee ja miten laskee? Nämä kaikki vaikuttavat suksen valintaan. Itselleen sopivinta suksea valittaessa kannattaa tuntea myös suksen speksit ja ajatukset niiden takana.
Ei pelkkää koronatarinaa. Vuosi 2021 tarjosi onneksi myös hienoja hetkiä rinteessä. Tässä nautitaan Levin hangista helmikuussa 2021.

Lue lisää

Ota laskettelusta irti kaikki hyöty – vinkit tehokkaaseen alamäkitreeniin

Laskettelu

Laskettelijan tehokas treeniohjelma

Vinkit

Murheet unohtuvat ja mieliala kohenee – näin laskettelu lisää henkistä hyvinvointia

Laskettelu