Hiihtokoulu 0
Mielakka 23.9.2022

Kehity laskijana: Uskallatko laskea yhdellä suksella?

Yhdellä suksella laskeminen kehittää tasapainoa ja itseluottamusta. Harjoittelussa kannattaa pitää ilo ja rentous mukana. Nämäkin harjoitukset ovat hauskimpia kaverin kanssa. Yhdellä suksella laskeminen kehittää tasapainoa ja itseluottamusta. Harjoittelussa kannattaa pitää ilo ja rentous mukana. Nämäkin harjoitukset ovat hauskimpia kaverin kanssa.
Yhdellä suksella laskiessa kehität tasapainoasi ja huomaat painon eteen viemisen merkityksen. Helpoimmissa harjoituksissa voit pitää molemmat sukset jalassa. Haastetta saat, kun jätät toisen suksen telineeseen.

Yhdellä suksella laskeminen saattaa kuulostaa hurjalta, mutta se ei ole mahdotonta. Toisen suksen nostaminen onnistuu jo aloittelijoilta ja teetänkin helpoimpia yhden suksen treenejä usein alkeishiihtotunneillani.

Yhden suksen treenit kehittävät laskuasentoa, sillä tasapaino löytyy parhaiten, kun paino on jakautunut koko jalkapohjalle ja kun sääri nojaa monon etuläppään (läppätuntuma). Pelkokertoimen takia nämä treenit kasvattavat myös itseluottamusta ja sitä myötä laskijan rentoutta. Käännöksiä tehdessä yhdellä suksella luisuttelijan on pakko myös keventää ja lisätä painetta – ja sehän on hyvän käännöstekniikan edellytys.

Aluksi voit pitää molemmat sukset jalassa ja kokeilla toisen suksen nostamista: ensin suoraan laskiessa ja sitten käännöksen aikana.

Nosta sisäsuksea

Aloita yhden suksen harjoitukset molemmat sukset jalassa. Kokeile ensimmäisenä nostaa suksia ilmaan vuorotellen.

Valitse loiva mäki ja liu’u suoraan alaspäin. Nosta suksi ilmaan. Voit ensin jättää suksen kärjen maahan ja keskittyä siihen, että paino on koko jalkapohjalla ja siihen, että nojaat säärelläsi monon läppään. Pyri pitämään suksi ilmassa mahdollisimman pitkään.

Kun harjoitus tuntuu helpolta, nosta koko suksi ilmaan ja pidä toisella kädellä kiinni ilmassa olevasta suksesta.

Kokeile seuraavaksi nostaa sisäsuksi ilmaan käännöksen aikana. Helpointa on nostaa suksi ilmaan vasta käännöksen lopussa. Voit vaikeuttaa tehtävää nostamalla suksen ilmaan aiemmin, lopulta jo ennen kuin lähdet kääntymään.

”Hockey stop” on monelle helppo juttu molemmat sukset jalassa, mutta miten onnistuu pysäytys yhdellä suksella?

Lisää haastetta

Kun kaipaat lisää haastetta, jätä toinen suksi telineeseen.

Valitse jälleen harjoittelupaikaksi loiva mäki ja helppo hissi. Paras vaihtoehto on aluksi lastenmäki ja mattohissi.
Kokeile ensin liukua suoraan alaspäin yhdellä suksella. Testaa myös, miten voit jarruttaa monojalalla.

Yritä sitten laskea luisuvia käännöksiä yhdellä suksella. Voit aluksi auttaa monojalalla tarpeen mukaan.

Viimeistään nyt huomaat, että et pääse kääntymään, jollet ennen käännökseen lähtemistä nouse ylös ja kevennä suksen ja lumen välistä painetta. Etkä saa käännöstä vietyä loppuun, ellet lisää painetta alas painautumalla.

Jos haluat lisähaastetta, kokeile sompahissiä (lyhyt hissimatka) yhdellä suksella, hyppyjä vauhdissa ja hockey stoppia.
Näissä treeneissä tulee taatusti hiki!

Hauskimpia nämäkin harjoitukset ovat kaverin kanssa, joten haasta laskukaverit mukaan treenaamaan. Vielä parempaa: houkuttele lapset mukaan.

Kirjoittaja Teija Uurinmäki on hiihdonopettaja Himoksella ja vapaa toimittaja.

Luitko jo nämä?

Gondoli on edelleen Ylläksen maamerkki ja nopein keino kulkea tunturin huipulle. Uusi tuolihissi kuitenkin saanee vankan kannattajajoukon mukavuutensa ja monipuolisuutensa vuoksi.
Talvi käynnistyy Levillä ja Rukalla 7.10.2022.
Mikan vasemman puolen lihasten hermotus ei toimi normaalisti ja hienomotoriset toiminnat ovat haastavia, mutta se ei rinteessä vauhtia hidasta. Omien laskujen lisäksi Mika jakaa oppejaan Muonion Freeride Academyn oppilaille.
Minkälaisia fiiliksiä tuleva talvi herättää? Vastaa kyselyyn ja voit voittaa hissilippuja.
Ylläkselle rakenteilla oleva kuuden hengen tuolihissi tulee ympärivuotiseen käyttöön. Kesällä hissi pyörii pyöräilijöiden iloksi. Kuva: Mika Hirvonen/Ylläs Ski Resort, Ylläsjärvi
Saimaa bike park on aivan Saimaan rannalla. Eipä ihme, että se on aktiivipyöräilijöiden toinen olohuone.
Reece Hill on kulkenut pitkän matkan australiasta Kanadan kautta Rukalle. Nyt hän sanoo olevansa paratiisissa.
Mikä bike park ansaitsee halutun ja himoitun palkinnon? Osallistu valintaan ja voit voittaa kausikortin!
Tahko Bike Park tarjoilee korkeutta, pituutta, maisemaa – ja hauskoja helppoja reittejä. Tämäkin nokka on helppo rullata yli renkaat turvallisesti maan pinnassa.
Johanna Nordblad pitää pyöräilyä hyvänä vastapainona vapaasukellukselle.

Lumilautaliiton uusimmat

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

Jalkapohjat rennoksi ja pystyt reagoimaan nopeasti rinteen muotoihin sekä vaihteleviin lumiolosuhteisiin. Hiihdonopettaja Teija Uurinmäki näyttää mallia.

Kehity laskijana: Rentouta varpaat ja opi viemään paino eteen

Hiihtokoulu
Suksikaupassa kannatta valita sopivin, muistuttaa hiihdonopettaja Teija Uurinmäki.

Kommentti: liian hyvä suksi on huono suksi

Hiihtokoulu
Lisää taitoa, intoa ja energiaa saat vaihtamalla välillä välineitä. Kuvassa Levin hiihtokoulun Kim Wikberg ja Minna Nevalainen näyttävät mallia.

Kehity laskijana: Vaihda välinettä

Hiihtokoulu