Ruka 3.10.2024

Ylläs kaudella 2023–2024: lisää lunta ja entistä paremmat rinteet

Ylläksellä on tapahtunut viime vuosina paljon. Laskettelijoita ilahduttaa kuuden hengen tuolihissi sekä pitkä katettu mattohissi. Lisäksi Gondoli-rinteen valaistusta ja lumetusta on uusittu. Ylläksellä on tapahtunut viime vuosina paljon. Laskettelijoita ilahduttaa kuuden hengen tuolihissi sekä pitkä katettu mattohissi. Lisäksi Gondoli-rinteen valaistusta ja lumetusta on uusittu.
Ylläksellä ollaan valmiita entistä lumisempaan laskettelukauteen. Viimevuosien hissi-investointeja on täydennetty kehittämällä lumetusjärjestelmiä. Rinteiden luvataan olevan huippukunnossa: tunturin molemmille puolille on hankittu uutta tampparikalustoa.

Ylläksellä on investoitu viime vuosina valtavasti. Gondoli-rinnettä on uusittu modernein valaistuksin sekä lumetusjärjestelmin. Puhutuimmat uutuudet – kuuden hengen tuolihissi sekä pitkä katettu mattohissi – ovat myös ilahduttaneet alamäkikansaa.

Lue myös: Ylläs on paljon enemmän kuin uusi tuolihissi

Talviautta 2023–2024 on Länsi-Lapissa valmisteltu toimeliaana, kertoo Ylläs Ski Resort, Ylläsjärven toimitusjohtaja Mikko Virranniemi. Uusien investointien ansiosta rinteet ovat varmasti lumiset ja entistäkin paremmassa kunnossa:

”Lumen valmistusta on tehostettu entisestään. Gondolirinteen alaosaan on kiinteästi asennettu 12 uutta automaattipuhallintykkiä. Nämä ovat täydennyksiä kahden vuoden takaiseen jätti-investointiin.”

Nyt on koko rinne täynnä moderneja automaattitykkejä, jotka ovat kiinteitä ja energiatehokkaita tornikäyttöön suunniteltuja lumitykkejä. Tykkejä voidaan käyttää etäohjauksella. Vettä säästävät tykit nopeuttavat lumetusta, kun useampaa rinnettä voi lumettaa saman aikaisesti.

Uusia rinnekoneita molemmin puolin tunturia

Parkkikansan iloksi talvella suorituspaikkoja muokataan uudella Pistenbully 400 Park Pro -rinnekoneella.

”Kyseinen kone on suunniteltu erityissuorituspaikkojen rakentamiseen ja kunnossapitoon. Tampparin liikeradat on optimoitu parkin rakentamista ja huoltoa varten. Tällä saadaan muotoiltua lunta entistä paremmin parkkilaskijoiden toiveiden mukaisesti”, Mikko kertoo.

Myös tunturin toisella puolella on panostettu uusiin rinnekoneisiin, kertoo Ylläs Ski Resort, Äkäslompolo rinnetoimenjohtaja Tuomo Poukkanen.

”Rivistössä on nyt kaksi uutta rinnekonetta, joten rinteet ovat varmasti olosuhteisiin nähden optimikunnossa. Lisäksi meidän suosittu Jokeri-rinne on saanut modernit LED-valot. Huoltotöitä helpottamaan on hankittu nostimella varustettu tela-auto.”

Satelliitti valvoo lumen määrää rinteessä

Ylläs Ski Resortissa otetaan alkavalla kaudella käyttöön Snow Sat -järjestelmä, joka mittaa lumipeitteen paksuutta rinteessä. Näin varmistetaan, että rinteessä on aina sopiva määrä lunta.

Järjestelmä tehostaa lumetusta ja vähentää energian kulutusta. Lumen tuotannossa saadaan säästöjä, kun lunta on kussakin paikassa oikea määrä.

Keväällä järjestelmä auttaa seuraamaan lumen sulamista ja mahdollistaa ennakoinnin. Lunta voidaan tarvittaessa siirtää kohtiin, jotka ovat kevätauringon paahtaessa vaarassa sulaa puhki. Tämä osaltaan tehostaa myös rinteen kunnostamista ja vähentää rinnekoneiden polttoaineiden kulutusta.

Kaudesta 2023–2024 on Ylläksellä tulossa paitsi ihanan luminen, myös ilahduttavan pitkä. Tavoitteena on aloittaa laskettelukausi vahvasti marraskuun puolella, eli 18.11.2023. Siitä onkin elämä sitten pelkkää alamäkeä lähes puoli vuotta, sillä Ylläksellä lasketaan useimmiten aina toukokuun alkuun asti.

Pysy ajan tasalla alamäkimaailman tapahtumista, tilaa Ski.fi-uutiskirje!

Luitko jo nämä?

Vihti Ski Centerin toimitusjohtaja Sami Uotila on panostanut lumeen ja lumetusjärjestelmiin. Laskettelukausi 2024–2025 on tarkoitus käynnistää säilölumen avulla jo lokakuussa.
Tästäkin voi laittaa vielä paremmaksi. Rukan suosittu parkki on muokattu vastaamaan maailmancupin vaatimuksia.
Ylläksen bike parkissa näkyy ammattitaito, tyyli ja laatu, ja sen takia keskus pääsi nostamaan Vuoden Bike Park 2024 -palkinnon.
Mikä bike park ansaitsee halutun ja himoitun palkinnon? Osallistu valintaan ja voit voittaa kausikortin!
Porilaiset sen todistavat: 30 metriä on riittävä korkeusero monipuoliselle bike parkille.
Heinäkuussa 2024 avattu Pyhä Flow on pitkä ja monipuolinen bike park -reitti. Sen erityispiirre on monipuolisuus ja hienot maisemat.
Levillä on jo vuosia pyöräilty myös alamäkeen. Kesällä 2024 tunturissa alkaa kehitysprojekti, jonka tarkoitus on nostaa Levin maastopyöräilytarjonta uudelle tasolle.
Alamäkipyöräily on tempaissut Katja Ståhlin mukaansa. Varsinaisia tavoitteita laji ei kuitenkaan Katjalle aseta. ”Haluan vain nauttia ja vetää mäessä hyvällä fiiliksellä.”
Ylläs Flow -reitti avattiin alkusyksystä 2023 ja siitä tuli heti pyöräilijöiden suursuosikki.
Rukalla on kova tahto saada uusia pyöräilijöitä alamäkeen, joten keskuksessa panostetaan jatkossakin helppouteen ja turvallisuuteen.

Lumilautaliiton uusimmat

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

Gondoli on edelleen Ylläksen maamerkki ja nopein keino kulkea tunturin huipulle. Uusi tuolihissi kuitenkin saanee vankan kannattajajoukon mukavuutensa ja monipuolisuutensa vuoksi.

Ylläs on paljon enemmän kuin uusi tuolihissi

Keskusuutiset

Vapaalasku Ylläksellä: hiihtokoulu tekee lajin tutuksi

Hiihtokoulu

Ylläksellä on Suomen pisin alamäki – myös fillarilla

Bike park -uutiset