Hiihtokoulu 0
Sappee 4.7.2022

Lapsi laskettelukouluun – vinkit vanhemmille

Wernerin vierailu hiihtokoulussa on lapselle usein ikimuistoinen kokemus.
Lapsi oppii laskettelun salat helpoiten ja nopeiten hiihtokoulussa. Tässä hiihdonopettajan vinkit miten isän tai äidin kannattaa valmistautua lasten hiihtokoulutunnille.

Ilmoitit lapsesi hiihtokouluun. Mahtavaa! Mutta hetkinen, täytyykö sinun osallistua tunnille? Täytyisikö sinun opettaa lapselle jotain ennen tuntia?

Ei tarvitse, eikä täydy. Tässä lyhyt oppimäärä hiihtokoululaisen vanhemmalle.

1. Valitse vaatteet viisaasti

Pue lapsi kelin mukaan. Kerrospue. Älä tunge villasukkia monoihin, vaan urheilusukat.

2. Katse välineisiin (etukäteen)

Huolehdi, että lapsella on hänelle sopivat monot, sukset, kypärä – ja lasit, jos taivaalta sataa jotain. Omasta lapsuudesta säästyneet (tai serkun kaiman vanhat) sukset eivät ole paras valinta. Usko vain, sukset ovat kehittyneet valovuoden sinun lapsuudestasi.

3. Saavu ajoissa

Tule lapsesi kanssa hiihtokoulun ilmoittamaan kokoontumispaikkaan 5–10 minuuttia ennen tunnin alkua. Lapsella tulisi tässä vaiheessa olla monot jalassa ja kypärä päässä eli hänen pitäisi olla valmis tunnin haasteisiin.

4. Lähde itse laskemaan tai kaakaolle

Vanhemman läsnäolo tunnilla edistää lapsen oppimista hyvin, hyvin harvoin. Hiihdonopettajat ovat ammattilaisia ja osaavat kyllä toimia lasten kanssa. Yleensä vanhemman läsnäolo saa lapsen heittäytymään avuttomaksi.

5. Ilmoita esteestä etukäteen

Jos lapsi ei jostain syystä pääsekään tunnille, muista perua tunti ajoissa. Yleensä hiihtokoulut toivovat peruutukset viimeistään vuorokautta ennen varattua tuntia. Mitä aiemmin ilmoitat, sen parempi. Usein tunnille on muita tulijoita ja myöhään peruvat vievät myös heidän mahdollisuutensa oppia.

6. Ole ajoissa

Kun tunti loppuu, nouda lapsi sovitusta paikasta sovittuun aikaan. Opettajalla on useimmiten seuraava oppilas tai ryhmä jo odottamassa tunnin loputtua.

+Bonusohje

Älä sano lapselle, että hän voi lähteä kesken tunnin pois, jos ei huvita. Se ei varsinaisesti lisää motivaatiota. Jos tunti jostain syystä on järkevää lopettaa kesken (kylmä, sattuu, pieni lapsi väsyy), se toki tehdään.

Hiihtokoulut löydät Ski.fi-sivuilta.

Artikkelia muokattu:

Luitko jo nämä?

Maastopyöräillen voit kohentaa peruskuntoasi, lisätä lihasvoimaa ja parantaa kehonhallintaa. Etenkin bike parkeissa pyöräily on hauskaa ja sopii useimmille. Kuva Nuuksio Bike Parkista.
Iso-Syöte Bike Park on kehittynyt nopeasti kiinnostavaksi pyöräilykohteeksi.
Sappee sai Suomen ensimmäisen Vuoden Bike Park -palkinnon syksyllä 2021.
Ylläs on mainio kohde myös kesällä, sillä tekemistä ja valoa riittää. Kuva: Esko Liukas
Polkujuoksu kehittää kuntoa ja vahvistaa kehon lihaksia monipuolisesti. Lisäksi luonnon helmassa juokseminen rauhoittaa mieltä.
Mikä on mielestäsi paras bike park, entä miten bike parkeja pitäisi kehittää? Kerro näkemyksesi, anna tähtesi ja voit voittaa Bollén lasit!
Nuuksion perukoilla on keväällä 2022 urakoitu ja kesällä pääseekin nauttimaan entistä paremmista reiteistä.
Meri-Teijo Bike Park (MTBP) palkittiin syksyllä 2021 Vuoden teko -maininnalla onnistuneesta reittisuunnittelusta ja -toteutuksesta. Kesällä 2022 Teijossa on entistä enemmän ajettavaa ja reittejä myös aloittelijoille.
Alkukankeuksien jälkeen on Ruka bike park kehittynyt monipuoliseksi pyöräilykohteeksi.
Kouvolan ylpeys – Mielakka bike park – on kesällä 2022 parempi kuin koskaan ennen.

Lumilautaliiton uusimmat

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

10 kysymystä hiihtokoulusta

Hiihtokoulu

Älä vähättele lapsen pelkoa

Keskusuutiset

Älä puhu lapsellesi rinteessä hepreaa

Hiihtokoulu