Laskettelu 0
Mielakka 23.9.2022

Hiihdonopettajan vinkit: näin herätät suksituntuman

Suksituntumaa kannattaa hakea helpossa rinteessä.
Etenkin kauden ensimmäisinä mäkipäivinä voi suksituntuma olla vähän hukassa. Esittelemme viisi helppoa ja toimivaa harjoitetta, joiden avulla suksituntuma palautuu nopeasti ja laskeminen sujuu jälleen.

Suksituntuma on yksi sujuvan laskettelun peruskivistä. Jos takana on pitkä tauko laskettelusta, saattaa suksituntuma olla hukassa ja lasku tuntua huteralta.

Talman hiihtokoulun johtaja Aleksi Vesimäki näyttä toimivat harjoitteet suksituntuman herättämiseen. Kaikkia harjoitteita voi tehdä pienessäkin alkeisrinteessä.

Perusasento kuntoon

Tauon jälkeen saattaa laskuasento olla vähän unohduksissa, joten se on heti alkuun hyvä muistutella mieleen.

Ota tukeva hartianlevyinen asento ja hae monoissa läppätuntumaa nojaamalla eteenpäin. Pyöristä hieman selkää ja tuo kädet eteen. Perusasennon voi hyvin hakea tasaisella maalla paikallaan seisten. Toista muutaman kerran ja sitten vaan menoksi!

Perusasennossa haetaan ”läppätuntumaa”, eli painetaan polvia riittävästi eteenpäin.

Suvat pystyyn ensimmäisillä mutkilla

Nostamalla sauvat pystyyn eteen huomaa helposti, mikäli laskuasento ei ole aivan kunnossa. Myös käsien asento löytyy näin hyvin, laskiessa kun pitäisi aina näkyä omat kädet edessä.

Laskemalla muutaman laskun sauvat pystyssä voit myös seurata miten ylävartalo elää laskussa. Jos esimerkiksi sauvat lähtevät kaatumaan eteenpäin, niin todennäköisesti yläkroppa on liian kumarassa.

Pystyyn nostetut sauvat paljastavat ylävartalon heilumisen.

Suksituntuma löytyy yhdellä suksella

Suksen kuljettamiseen ja kääntämiseen tarvittavaa tasapainoa voi herätellä muistiin laskemalla yhdellä suksella. Tasapainoharjoituksen lisäksi yhdellä suksella laskemisessa saa harjoiteltua tehokkaasti myös molempien kanttien käyttöä.

Voit jättää toisen suksen hissin ala-asemalle tai vain nostaa reilusti toista jalkaa käännöksen aikana.

Voit pitää molemmat sukset jalassa ja nostaa toista reilusti ylös, tai vaihtoehtoisesti jättää toisen suksen hissin ala-asemalle.

Laskeminen takaperin

Monipuolista suksituntumaa voi hakea myös laskemalla takaperin. Käännä yläkroppaa laskusuuntaan ja aloita rauhallisesti. Voit laskea koko laskun katsomalla samalta puolelta tai voit kääntää katseen suunnan käännösten mukaan. Varmista kuitenkin, että tiedät koko ajan mitä edessä tapahtuu!

Myös takaperin laskiessa on katse pidettävä menosuuntaan.

Ensimmäiset liukumiset putkella

Rinteistä löytyy pressejä ja putkia. Niissä on hauska ja helppo kikkaillen hakea entistä parempaa suksituntumaa ja laskufiilistä. Pressissä liukuessasi vie painopiste alaspäin ja hae tasapainoinen sekä rento asento.

Ensimmäisillä kerroilla kannattaa liukua sukset pressin suuntaisesti. Kun suksituntuma on löytynyt, voit kokeilla liukumista poikittain tai siirtyä astetta haastavampien putkien päälle.

Valitse ensimmäisiin liukumisiin tasainen pressi. Alkuun kannattaa laskea sukset pressin suuntaisesti ja vasta sitten kokeilla liukumista kuvan mukaisesti poikittain.

Hiihtokoulujen aikataulut ja kurssit, sekä hiihtokeskusten rinnetiedot löydät Ski.fi:n Hiihtokeskukset ja -koulut sivuilta.

Artikkelia muokattu:

Luitko jo nämä?

Gondoli on edelleen Ylläksen maamerkki ja nopein keino kulkea tunturin huipulle. Uusi tuolihissi kuitenkin saanee vankan kannattajajoukon mukavuutensa ja monipuolisuutensa vuoksi.
Talvi käynnistyy Levillä ja Rukalla 7.10.2022.
Mikan vasemman puolen lihasten hermotus ei toimi normaalisti ja hienomotoriset toiminnat ovat haastavia, mutta se ei rinteessä vauhtia hidasta. Omien laskujen lisäksi Mika jakaa oppejaan Muonion Freeride Academyn oppilaille.
Minkälaisia fiiliksiä tuleva talvi herättää? Vastaa kyselyyn ja voit voittaa hissilippuja.
Ylläkselle rakenteilla oleva kuuden hengen tuolihissi tulee ympärivuotiseen käyttöön. Kesällä hissi pyörii pyöräilijöiden iloksi. Kuva: Mika Hirvonen/Ylläs Ski Resort, Ylläsjärvi
Saimaa bike park on aivan Saimaan rannalla. Eipä ihme, että se on aktiivipyöräilijöiden toinen olohuone.
Reece Hill on kulkenut pitkän matkan australiasta Kanadan kautta Rukalle. Nyt hän sanoo olevansa paratiisissa.
Mikä bike park ansaitsee halutun ja himoitun palkinnon? Osallistu valintaan ja voit voittaa kausikortin!
Tahko Bike Park tarjoilee korkeutta, pituutta, maisemaa – ja hauskoja helppoja reittejä. Tämäkin nokka on helppo rullata yli renkaat turvallisesti maan pinnassa.
Johanna Nordblad pitää pyöräilyä hyvänä vastapainona vapaasukellukselle.

Lumilautaliiton uusimmat

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

Hiihdonopettajan vinkit: näin lapsi innostuu laskettelusta

Laskettelu

5 vinkkiä naisille mäkeen

Vinkit

Treenejä laskettelijalle: paino eteen

Laskettelu