Vinkit 0
Levi 11.9.2021

Laskettelijan tehokas treeniohjelma

Tehokkaan treenin voi tehdä kotonakin.
Eniten mäkipäivistä nauttii, kun on kunto kohdillaan. Esittelemme hiihtäjän harjoitusohjelman, jonka avulla olet iskussa heti ensimmäisenä mäkipäivänä ja jaksat nauttia pitkistäkin hiihtoreissuista.

Laskettelu vaatii hyvää aerobista ja anaerobista kuntoa. Onneksi lihaskunnon kehittäminen ei vaadi ihmeitä, vaan treenata voi vaikka kotona. Freestylehiihtäjä ja valmentaja Jussi Kinnunen näyttää ja opastaa laskijan tehotreeniin.

Jussi Kinnusella on mittava ura, ensin maajoukkuelaskijana ja sittemmin Australian, Sveitsin ja Italian maajoukkueiden valmentajana. Hän on toiminut myös Ski Sport Finlandin koulutus- ja kehityspäällikkönä. Nykyään Jussi Kinnunen on Kisakallion motorisen oppimisen asiantuntija.

Pitkillä sarjoilla mäkikestävyyttä

Mäkikestävyyden kannalta pitkät sarjat ovat suuria painoja tärkeämpiä. Tee aluksi 3 x 10 toistoa kevyillä painoilla tai vaikka ilman painoja. Voiman kasvaessa voit sitten lisätä toistoja ja painoja. Apuvälineeksi riittää kahvakuula.

Seiso suorana ja ota reipas askel eteenpäin siten, että edessä olevan jalan polvi on suorassa kulmassa:

Askeltamalla lisää voimaa reisiin.
Askeltamalla lisää voimaa reisiin.

Seiso ryhdikkäänä ja kyykisty selkä suorana reidet lattian suuntaisesti. Älä tiputa turhan alas!

Pidä kyykyssä selkä suorana.
Pidä kyykyssä selkä suorana.

Seiso jalat harallaan ja polvet kevyesti koukussa. Työnnä lantio eteen ja nosta kahvakuula viistosti kohti kattoa:

Tee liike rauhallisesti.
Tee liike rauhallisesti.

Nouse käsi suorassa selinmakuulta istumaan ja siitä kädellä vähän auttaen ylös seisomaan:

Koko kroppa töihin! Muista tehdä molemmat puolet.
Koko kroppa töihin! Muista tehdä molemmat puolet.

Vanha kunnon lankku on mainio kehon kokonaisvaltainen treeni. Pidä vartalo mahdollisimman suorana:

Lankkuun saa kivasti lisähaastetta liikuttamalla toisen jalan ilmassa sivulle.
Lankkuun saa kivasti lisähaastetta liikuttamalla toisen jalan ilmassa sivulle.

Kylkilankussa on erittäin tärkeä pitää keskivartalo tiukkana. Lisähaastetta saat nostamalla käden ylöspäin:

Keskivartalon superharjoitus: kylkilankku.
Keskivartalon superharjoitus: kylkilankku.

Tasapainolaidalla on hyvä leikkiä ja hakea erilaisia asentoja. Seiso toinen jalka hieman koukussa, ja samalla voit liikuttaa toista jalkaa sekä käsiä. Kokeile tehdä sama silmät kiinni:

Tasapainolauta on mainio kikkailuväline, jonka avulla voi vahivstaa myös nilkkoja.
Tasapainolauta on mainio kikkailuväline, jonka avulla voi vahivstaa myös nilkkoja.

Luitko jo nämä?

Levi on jälleen panostanut tulevaan laskukauteen, ja talvelle 2021–2022 on tehty monta laskukansaa kiinnostavaa parannusta. Myös kuvassa oleva joulupukin mökki on remontoitu entistä kiinnostavammaksi.
Ylläksen Gondoli-rinteen lumetukseen ja valaistukseen on tehty mittavat investoinnit laskettelukaudelle 2021–2022.
Mielakka LBP, eli Lasten Bike Park, sopii mainiosti junioreiden lisäksi myös hissipyöräilyn opetteluun. Mattohissin ja helppojen reittien lisäksi alueella voi harjoitella hyppyjä tai vaikka wall ride -ajoa.
Alamäkipyöräily on mainio koko vauhdikkaan perheen yhteinen harrastus.
Syksyllä 2021 valitaan ensimmäistä kertaa Vuoden Bike Park. Kerro ehdotuksesi perusteluineen ja voit voittaa kausikortin valitsemaasi bike parkiini!
”Jokainen voi itse vaikuttaa riskeihin ja niiden toteutumiseen”, muistuttaa bikepark-ohjaajien kouluttaja AP Laiho.
Hollantilainen Rick Koekoek on vaihtanut kilpauran ja eksoottiset kuvauskohteet Rukan maisemiin.
Kitka – Ruka Mountain Bike Weekend tuo tunturiin kisoja ja tapahtumia. Sekä tietysti asianmukaiset loppubileet!
Monen vuokraamon yhteydestä löytyy myös huoltopalvelut ja ainakin pieni shop. Kuvassa Sappeen vuokraamo.
Ounasvaara bike park avattiin uudistettuna kesäkuun lopussa 2021. Pyöräilykausi jatkuu aina elokuun loppuun asti.

Lue lisää

Mitä paremmalla ja tehokkaammalla laskutekniikalla pystyy laskemaan, sitä paremman treenin saa.

”Kurvailu rinteessä on kuluttavaa puuhaa” – tämän takia laskettelu on hyvää treeniä

Hiihtokoulu

Ota laskettelusta irti kaikki hyöty – vinkit tehokkaaseen alamäkitreeniin

Laskettelu

Lisää voimaa laskettelijan harjoitusohjelmalla

Hiihtokoulu