Laskettelu ja hiihtokeskustutkimus 2010

#iloirtirinteestä
25.8.2010
Puhdas hanki ja huollettu rinne.
Puhdas hanki ja huollettu rinne. Laskijan nautinto.

Suomen Hiihtokeskusyhdistys toteutti laskettelu- ja hiihtokeskustutkimuksen yhteistyössä TSN Gallupin kanssa. Vuonna 2010 perinteinen laskettelu kiinnostaa edelleen, mutta oheispalvelut kärsivät talouden taantumasta.

Tutkimuksen mukaan laskettelijoiden ydinjoukko kasvaa sillä aktiivisten laskettelijoiden määrä kasvoi kaudella 2010. Lukumäärä kasvoi edellisestä vuodesta 30 000:lla ja on nyt 990 000. Aktiivisten laskettelijoiden osuus kaikista laskettelijoista on 86 prosenttia. Kaudella 2009 vastaava luku oli 80 prosenttia. Aktiivisilla laskettelijoilla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa niitä laskettelun harrastajia, joilla oli laskettelupäiviä kaudella 2009–2010

Tutkimuksen perusteella suomalaisten laskettelijoiden kokonaismäärä kuitenkin laski 1,2 miljoonasta 1,1 miljoonaan vuodesta 2009. Itseään laskettelun harrastajina pitävien määrän putoaminen johtunee ennen kaikkea siitä, että ne passiiviset laskettelijat, jotka eivät ole laskeneet useampaan vuoteen, eivät enää ilmoita harrastavansa lajia.

Aktiivisilla laskettelijoilla oli hyvä kausi, ilmeisesti hyväluminen talvi vaikutti siihen, että aktiiviset laskettelijat viihtyivät rinteissä kaudella 2010 keskimäärin 9 päivänä, kun vastaava luku vuonna 2009 oli 6 päivää.

Perinteinen laskettelu kiinnostaa tutkimuksen mukaan edelleen. Valtaosa harrastajista oli edelleen perinteisen laskettelun kannalla, reilut 80 prosenttia harrastajista liikkui rinteissä laskettelusuksin. Lumilautailua harrastaa noin kolmannes laskijoista. Vapaalaskun, freestylen ja telemarkin harrastajaosuudet ovat edelleen suhteellisen pieniä jääden 2–5 prosentin tasolle.

Taantuman vaikutus näkyi välineiden ja oheispalveluiden ostoissa. Välineisiin käytettiin noin neljännes vähemmän rahaa kuin edellisenä talvena. Hiihtokeskuksissa on säästetty erityisesti oheispalveluiden ostoissa. Tällaisia ovat esimerkiksi rinne- ja muut ravintolapalvelut sekä välinevuokraus.

Laskettelun edellytykset ja ydinpalvelut hoidettu mallikkaasti – oheispalveluissa kehittämisen varaa. Laskettelijat antavat suomalaisille hiihtokeskuksille hyvät arvosanat erityisesti harrastusmahdollisuuden varmistamisesta lumetuksella sekä turvallisuusnäkökohtien huomioimisesta.

Hiihtokeskusten palveluiden nykytasoa arvioitaessa vastaajat pitävät varsin hyvinä hissejä, hiihtokoulua ja majoituspalveluita. Kehityskohteita harrastajat löytävät erityisesti hissilippujen hinnoittelun selkeydestä sekä ravintolapalveluista.

Internetin helppous viehättää tutkimuksen mukaan asiakkaita. 90 prosenttia laskettelijoista olisi valmis varaamaan tai jopa maksamaan lasketteluun liittyvän majoituksen Internetin kautta. Jopa yli puolet vastaajista myös maksaisi tai ainakin varaisi hissilipun, välineiden vuokrauksen ja hiihtokoulun etukäteen Internetin välityksellä.

Tutkimus selvitti suomalaisten hiihtämiseen liittyvää käyttäytymistä ja mielipiteitä sekä itse harrastuksesta että siihen liittyvistä palveluista. Tutkimukseen vastasivat suomalaisten kotitalouksien hankinnoista päättävät henkilöt. Tutkimus toteutettiin huhti-toukokuussa 2010 TNS Gallupin Internet-pohjaisessa paneelissa ja siihen vastasi 7879 henkilöä.