Pyhä 18.2.2024

Maastopyöräily on tehokasta ja kuntoa kehittävää liikuntaa

Maastopyöräillen voit kohentaa peruskuntoasi, lisätä lihasvoimaa ja parantaa kehonhallintaa. Etenkin bike parkeissa pyöräily on hauskaa ja sopii useimmille. Kuva Nuuksio Bike Parkista. Maastopyöräillen voit kohentaa peruskuntoasi, lisätä lihasvoimaa ja parantaa kehonhallintaa. Etenkin bike parkeissa pyöräily on hauskaa ja sopii useimmille. Kuva Nuuksio Bike Parkista.
Maastopyöräily haastaa koko vartalon töihin. Epätasainen maasto ei päästä ylävartalonkaan lihaksia helpolla. Endurovalmentaja Lauri Hulkkonen puhuu sähköpyörien puolesta. Ne tulevat parantamaan ihmisten kuntoa.

Maastopyöräily on loistava ulkoilmalaji. Pyöräillessä maisemat vaihtuvat ja voit valita treenipaikaksi itsellesi miellyttävimmän ympäristön. Ympäristö tarjoaa mukavia virikkeitä. Mikä parasta, se on myös ympäristöystävällinen tapa liikkua, sillä maisemat vaihtuvat lihasvoimin.

Lisäksi maastopyöräily on erittäin monipuolinen kuntoilulaji. Maastopyöräillen voit kohentaa peruskuntoasi, lisätä lihasvoimaa ja parantaa kehonhallintaa.

”Maastopyöräily rasittaa koko kroppaa, aivan kuten hiihtokin”, Lauri Hulkkonen summaa.

Lauri tietää, mistä puhuu. Entinen huipputason kisakuski harrastaa monipuolisesti maastolajeja ja valmentaa MTB- ja endurokuskeja. Hän elää ja hengittää lajia.

Maastopyöräily rasittaa koko kehoa

Pyöräily vahvistaa luonnollisesti jalkalihaksia, mutta tiesitkö, että maastopyöräily vahvistaa myös keski- ja ylävartalon lihaksia?

”Maastossa ajetaan paljon seisaallaan ja se aktivoi keskivartalon lihakset. Polveileva maasto pompottaa ylös-alas, mikä haastaa koko vartalon töihin käsiä myöden.”

Vauhtia säädellen pyöräilijä voi kehittää peruskestävyyttä tai vauhtiominaisuuksiaan.

Sähköavusteisella pyörällä maisemat vaihtuvat. Sähkömoottorin avustusta voi helposti säädellä ja siten vaikuttaa lenkin kuormittavuuteen. Tässä viiletetään Levin maastoissa.

Maastopyöräily sopii monenlaisten ihmisten lajiksi. Yksi pyöräilee puhtaasti hyödyn takia työ- ja kauppamatkat, toinen poikkeaa välillä treenipoluille, kolmas harjoittelee tavoitteellisesti.

”Voit polkea hitaasti tai kovaa, nauttia luonnosta tai treenata tavoitteellisesti. Ja jos haluat kehittyä, niin uusia haasteita löytyy aina.”

Laskettelijoille maastopyöräily on erittäin hyvä kesälaji. Lajit tukevat toisiaan. Molemmat lajit vaativat voimaa jaloilta ja keskikeholta, nopeita reaktioita ja kykyä lukea maastoa.

Lue myös: Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Sähköpyöräily parantaa kuntoa

Lauri Hulkkonen uskoo sähköpyörien tulleen jäädäkseen, vaikka vielä on ennakkoluuloja taklattavana.

”Suomalaisilla on kummallinen käsitys siitä, että et ole urheillut, jos et ole painanut puoltatoista tuntia suolla mikamyllylänä veren maku suussa. Se, että lähdetään liian kovaa, on akilleen kantapäämme.”

Lauri muistuttaa, että peruskunnon rakentaminen alkaa aina hitailla lenkeillä. Kunto nousee vain, jos syke pysyy peruskestävyystasolla.

”Sähköavustuksella pyöräilijä voi säädellä avustuksen määrää ja saa sen avulla laskettua sykettä. Vauhti kuitenkin säilyy. Pyöräilystä tulee mielekkäämpää ja kunto kohoaa.”

Luitko jo nämä?

Rinteessä harvemmin ollaan yksi. Mitä enemmän väkeä on mäessä, sitä tärkeämpää on noudattaa yhteisiä rinnesääntöjä.
Hiihtokoulu ei ole vain aloittelijoiden koulu, vaan jokainen laskettelija ja lautailija hyötyy tekniikkatunnista.
Suksiseppä Jani Ahvenainen kertoo rinnevinkkinsä ja samalla paljastaa, miten voit voittaa Pusun sukset.
Alppilegenda Kalevi ”Häkä” Häkkinen laski talvella 1967 Hirvensalossa kilpaa rallikuski Rauno Aaltosen Mini Cooperia vastaan. Legendan mukaan Aaltosen Mini voitti hiuksenhienosti. Kuva: Museovirasto
Temppuilu, pelleily tai kikkailu ei kuulu hiihtohissiin, eikä hissikapulaa tule vedättää hissilinjalta sivuun. Hiihtokeskusten ski patrolit valvovat tehostetusti hissikäyttäytymistä 5.–11.2.2024 sekä 28.3.–1.4.2024.
Hyvä suksi tai lauta on helppo ostaa, mutta itselleen mieleisin löytyy vain kokeilemalla. Ski.fi Testikeskus tarjoaa tähän erinomaisen mahdollisuuden!
”Kaikkien kanssa ei voi olla kaveri, mutta kaikkien kanssa on tultava toimeen. Eriävät näkemykset selviävät puhumalla”, Riihivuoren ski patrol Kaisa Miettunen muistuttaa. Kuva: Kalle Jokinen
Ei näin! Juomatölkin maatumisaika on 80–200 vuotta. Rinteeseen heitetty juomatölkki leikkaantuu teräviksi lastuiksi tampparin jyrsimen alla.
”Kun tuntuu siltä, että pärjää oikeastaan aika hyvin, yli omien odotusten, niin silloin tapahtuu taikoja”, hiihdonopettaja Teija Uurinmäki kannustaa.
Talmassa ymmärrettiin varhain lumilautailun merkitys ja se näkyi jo 1990-luvulla keskuksen mainonnassa. Wille Yli-Luoma ja Teppo Högman Talman esitteen kansikuvapoikina kaudella 1997–1998. Kuva: Mikko Suni

Lumilautaliiton uusimmat

fsa-paracross-pyha

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

Elise Kulmala ajaa itse paljon. Valmennuksessa hän kiinnittää paljon huomiota kolmeen asiaan: ajoasentoon, vauhdin kontrollointiin ja katseeseen. Kuva: Tiia Nyholm

Kokenut bike park -ohjaaja Elise Kulmala: ”Ensin turvallisuus, sitten nopeus.”

Ajovinkit
Hissillä nousu bike park -reittien päälle sujuu nopeasti ja helposti.

Hissin käyttö pyörällä on helppoa

Ajovinkit
Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista. Lisäksi hän ohjaa kesäisin leirejä mm. Sappeen bikeparkissa.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit